Home Employer branding Hoe je podcasts kunt inzetten om van je werving een succes te...

Hoe je podcasts kunt inzetten om van je werving een succes te maken

370 keer
0
podcasts

De podcast is sterk in opkomst. Wat kunnen we er in recruitment mee? Meer dan je misschien zou denken, blijkt uit een Canadees voorbeeld.

In de Canadese stad Edmonton hadden ze een probleem. De vacatures van de gemeente trokken steeds te veel ongekwalificeerde kandidaten. En de gemeente wilde in de teksten ook wel iets meer vertellen over wat de bijzondere initiatieven en de werksfeer, maar dat lukte maar moeizaam. Door afspraken met de vakbonden stond 90 procent van de vacaturetekst al bij voorbaat vast. En dat was ook nog eens: véél tekst.

‘We weten dat mensen willen weten voor wie ze komen te werken, en wat de cultuur is’

‘We wisten dat mensen willen weten voor wie ze komen te werken, en wat de cultuur is’, aldus Margaret Blair, director of recruitment. ‘Maar ze wilden er niet over lezen.’ Toen verscheen Shahid Wazed, team lead of recruitment sourcing strategies, ten tonele. Hij had eerder al gezorgd voor 115.000 Facebook-followers voor de stad en 40.000 LinkedIn-volgers, alleen al voor de recruitmentkanalen. En nu stelde hij voor: waarom doen we niet iets met podcasts?

Luisteren in plaats van lezen

Zo’n 50 procent van de kandidaten komt tegenwoordig binnen via mobiele devices, stelt Wazed. En dus zei hij: ‘Waarom zouden we het niet makkelijker maken voor hen, door hen de kans te geven naar een vacature te luisteren in plaats van te vragen om tekst te lezen?’

  • Luister hier naar voorbeelden van de podcast van Edmonton

Daar kwam bovendien een intern voordeel bij. Veel hiring managers bleken er nogal huiverig voor om voor de camera te verschijnen. Bij een podcast heb je daar geen last van: het is immers alleen maar audio. En daar werken ze dus veel liever aan mee.

Functiebeschrijvingen to the next level

De respons van de kandidaten overtrof alle verwachtingen, aldus Blair. Zo’n 2 jaar na het begin ervan kost een gemiddelde podcast bij een vacature nu ongeveer 15 tot 20 minuten om te maken, en duurt – na editing – zo’n 5 minuten. Vervolgens wordt die meestal tussen de 150 en 1.000 keer beluisterd, vertelt Blair. Het is – kortom – een heel goedkope manier om transparantie tussen kandidaat en hiring manager mogelijk te maken, zegt ze. ‘De podcasts nemen functiebeschrijvingen echt to the next level.’

Leveren de podcasts ook al bétere kandidaten op?

De podcasts zijn niet bedoeld ter vervanging van de vacaturetekst, maar als aanvulling erop. Niet alleen voor de kandidaten zijn de korte gesproken boodschappen een persoonlijke en informatieve manier om de organisatie te leren kennen, zegt Blair. Ook de hiring managers zijn er volgens haar overwegend enthousiast over.

‘Kandidaten lijken dankzij de podcast beter geïnformeerd en stellen nu scherpere vragen’

Maar de hamvraag is natuurlijk: leveren ze ook al bétere kandidaten op? Het is nog te vroeg om dat te zeggen, aldus Blair. ‘Maar we merken nu al wel dat we mensen aantrekken die we anders niet zouden aanspreken. En kandidaten refereren in hun interviews ook al aan projecten waarover ze enthousiast zijn geworden, en waarover ze gehoord hebben in de podcast. Kandidaten lijken bovendien beter geïnformeerd en stellen scherpere vragen.’

Of, zoals initiatiefnemer Wazed zegt tegen Forbes: ‘Met deze podcast daalt het aantal sollicitaties, terwijl de kwaliteit van de sollicitaties juist toeneemt. Kandidaten doen aan zelfselectie na het horen van de hiring manager. En dat is natuurlijk geweldig nieuws voor de recruiters.’

  • Zo ziet een voorbeeld van een vacature van Edmonton mét podcast eruit:

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here