Politie komt met 'ultieme challenge' voor speurneuzen in spe

Peter Boerman Op 06 december 2016 Gem. leestijd 3 min2436x gelezen
Deel dit artikel:
Politie komt met 'ultieme challenge' voor speurneuzen in spe

ICT-talent dat oren heeft naar een baan bij de politie, kan opnieuw zijn lol op. De succesvolle #Crimediggers-campagne van vorig jaar heeft nu een vervolg gekregen.

In de nieuwe zaak gaat het om een voor phishing veroordeelde crimineel die met zijn auto is gecrasht. Maar de situatie is verdacht: bandensporen ontbreken en de airbags zijn niet uitgeklapt. De tactische recherche vermoedt dat de auto is gehackt. Al snel blijken er ook meer digitale criminelen in het spel. Aan de deelnemers de taak om alle aanwijzingen te vinden en de zaak zo snel mogelijk op te lossen.

Tot aan het deep web aan toe

De ‘ultieme challenge’, zoals de politie het zelf noemt, is nog complexer dan de opgave van vorig jaar. De recherche hoopt met het online spel talenten aan te spreken die zich willen vastbijten in zaken als digitaal forensisch onderzoek, ethical hacking, cybercrime, malware, phishing, sociale media-scams, ransomware en illegale praktijken op het zogeheten deep web.

barend fransRealistisch beeld

“Voor de digitale recherche zoeken we voortdurend ICT-talent op hbo/wo-niveau, met verschillende achtergronden en interesses”, aldus Barend Frans, teamcoördinator Digitale Opsporing van de Dienst Regionale Recherche in Amsterdam. “De game laat spelers online kennismaken met het digitale recherchewerk van de politie en geeft een realistisch beeld van onze werkzaamheden.”

janne corien de goeijEerste versie groot succes

De eerste versie van Crimediggers haalde vorig jaar ruim 60.000 spelers. “Een groot succes”, aldus Janne-Corien de Goeij, adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij de politie.

Zo’n volume-doel is er nu echter niet, zegt ze. “Grote zichtbaarheid onder de doelgroep is voor ons belangrijk, maar we hebben geen doel gesteld. We zijn tevreden als we voldoende en goede sollicitanten krijgen (met de juiste IT-skills) en als ze een goed beeld hebben van het werk en goed voorbereid het gesprek in komen. En als we merken dat de doelgroep enthousiast wordt over het werk en een juist (positief) beeld heeft of krijgt van de mogelijkheden voor IT’ers binnen de politie.”

Door politie zelf ontwikkeld

De recherche kent momenteel zo’n 55 vacatures. Crimediggers is ontwikkeld door de politie zelf, in samenwerking met arbeidsmarktcommunicatiebureau Steam. De Goeij: “Elke Regionale Eenheid en de Landelijke Eenheid heeft een team Digitale Opsporing, daarnaast zijn er nog veel thematische teams die digitaal rechercheurs zoeken en (lokale) districtsrecherches. Een aantal mensen uit het land heeft het initiatief genomen om Crimediggers te ontwikkelen.”

“Het is voor een sollicitatie niet noodzakelijk dat je de game uitspeelt”

Combinatie van realistic job preview en preselectie

De game is een combinatie van enerzijds een realistic job preview, en anderzijds een vorm van preselectie, zegt ze. “Het is voor een sollicitatie niet noodzakelijk dat je de game uitspeelt, hoe je het hebt aangepakt (je inzicht en talent) is belangrijker. Het is ook een beetje afhankelijk van de functie waarvoor je solliciteert en welke competenties belangrijk zijn voor die functie. Voor sommige IT-functies moet je vooral heel technisch zijn, voor andere functies meer een verbinder en samenwerker.”

#crimediggers politie zoekt digitaal talent

Na 3 uur was er nog niemand klaar mee

Maandag 5 december was bij Tweakers een pre-launch event van de nieuwe uitdaging. Van de 12 mensen die aan de challenge begonnen, had na 3 uur nog niemand hem uitgespeeld. “Ze gaven ook aan dat het moeilijker was dan de vorige keer en dat ze thuis zeker ermee verder zouden gaan”, aldus De Goeij.

De game is dan ook zeker niet uitsluitend bedoeld voor digitale speurneuzen in spe, zegt ze. “Ook mensen die niet bij de politie willen werken vinden het spel een uitdaging die ze willen én zullen uitspelen.”

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark