Politie werft als eerste met Promoted Tweets

Redactie Op 28 juli 2011
Gem. leestijd 2 min 2661x gelezen
Deel dit artikel:

Politie werft als eerste met Promoted TweetsArbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum startte voor de Politie in samenwerking met @TNMF de eerste Promoted Tweet wervingscampagne van Nederland. Doel van de campagne was niet bedoeld voor branding en/of het op gang brengen van een discussie, maar kostenefficiënt adverteren.

Promoted Tweets

Promoted Tweets zijn gesponsorde berichten op Twitter die je kunt targetten op bepaalde keywords en #hashtags. Bij twitteraars die op Twitter/Tweetdeck/ Hootsuite op deze keywords en #hashtags zoeken blijft de Promoted Tweet bovenaan staan. Onder de Promoted Tweet verschijnen als vanouds chronologisch ‘gewone’ Tweets. Feitelijk koopt de adverteerder letterlijk en figuurlijk een TOPpositie in de voor de betreffende tweet/advertentie relevante kolom met berichten. In dit geval waren dat keywords en #hashtags zoals #agent, #aangifte, #p2000, #probleemwijken. De Promoted Tweet wordt net zo vaak vertoond, totdat het ingekochte budget op is. Het is een CPC-model (Cost Per Click) en vergelijkbaar met bijvoorbeeld Google Adwords.

Resultaten

In de eerste 4 weken hadden we verdeeld over 13 tweets/hashtag varianten 109.000 impressies, en 2.713 kliks naar de campagnewebsite. Dat is een conversie (CTR) van 2,5%, vele malen hoger dan uit bijvoorbeeld Facebook- of Hyves-advertenties. Door de toppositie van de Promoted Tweet droegen de 109.000 impressies tevens bij aan de (minder goed meetbare) bekendheid en imago (employer branding) van de politie. Verder zagen we dat de twitteraars op de campagnesite een zeer hoge ‘engagement’ lieten zien: een bovengemiddelde bezoekersduur, met 80% die een filmje afkeek, en uiteindelijk 15% die doorklikte naar de overkoepelende carrièresite van de politie.

Bron: Maximum (Ed Barzilaij en Patrick Boonstra) via Marketingfacts.nl

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners