Primeur: Sif start de allereerste wervingscampagne… op zee

Waar hebben we de afgelopen jaren eigenlijk nog geen wervingscampagnes gezien? Nou, in… zee! Maakbedrijf Sif heeft nu waarschijnlijk de wereldwijde primeur. Hoe kreeg dat idee zo vorm?

Peter Boerman Op 28 juni 2023
Gem. leestijd 3 min 711x gelezen
Deel dit artikel:
Primeur: Sif start de allereerste wervingscampagne… op zee

Now you see him, now you don’t. De abri waarmee Sif op zoek is naar talent heeft een heel bijzondere eigenschap. Hij is immers slechts zichtbaar op bepaalde momenten van de dag. En dat helemaal door natuurlijke oorzaken. De wervingscampagne speelt zich namelijk af… op zee. En alleen als de zee zich terugtrekt, van vloed naar eb, wordt de boodschap voor iedereen duidelijk.

De locatie van de abri is natuurlijk ook niet helemaal willekeurig gekozen. Sif is vermaard producent van stalen fundamenten voor windmolens op zee. In samenwerking met creatief bureau Fama Volat werd bedacht: zouden we met dat uitgangspunt ook niet iets kunnen voor onze wervingscampagne? En zo kwam van het een het ander. ‘Want waarom zou je 300 abri’s op land plaatsen, als je er ook één in de zee kunt zetten’, lacht Almiqui Deetman, Projectmanager bij het ondersteunende bureau. ‘Zo hopen we een campagne te hebben die niet verzuipt tussen alle andere campagnes.’

Abri onder water is nog best lastig

Niet dat de uitvoering trouwens makkelijk was. Een abri onder water zetten bleek bijvoorbeeld andere uitdagingen te kennen dan het plaatsen van het fundament van een windmolen. Al om 6.00 uur ’s ochtends stond een team klaar om de abri de zee in te rijden. Met een getijdentabel onder de arm lukte het om de constructie te plaatsen op de opvallende locatie, die zo perfect aansluit bij het eindproduct van Sif dat zich ook in zee bevindt.

Het lukte alleen om de constructie te plaatsen met een getijdentabel onder de arm.

De campagne is bedoeld om 175 nieuwe technici aan te trekken voor de nieuwe productielocatie van Sif op de Tweede Maasvlakte. ‘Wij leveren het fundament voor windenergie op zee. Daardoor vormen we een essentiële schakel in de Europese energietransitie. Onze producten zijn indrukwekkend en vereisen technisch vernuft’, aldus CEO Fred van Beers. ‘We hebben een ambitieus doel voor ogen en om dat te bereiken hebben we veel nieuw technisch talent nodig. Deze wervingscampagne is een creatieve manier om aandacht te vestigen op de belangrijke rol die onze medewerkers spelen in het realiseren van duurzame energieoplossingen.’

Dikwandige buikconstructies

Sif mag misschien geen household name zijn, het bedrijf was wel jarenlang maakbedrijf van het jaar bij de Maakindustrie top-100 van MT/Sprout. Het bedrijf is bekend van bijvoorbeeld dikwandige stalen buisconstructies voor windmolens op zee. Die buizen, monopiles genoemd, worden gewalst en gelast tot buizen van wel 120 meter lang en een diameter van zo’n 9 meter. Op dit moment wordt de fabriek op de Maasvlakte uitgebreid tot ‘s werelds grootste fabriek voor windmolen-ondernemingen.

De nieuwe fabriek is als het goed is vanaf 2025 volledig operationeel. Dan kan Sif hier 200 windmolenfunderingen (van elk 2.500 ton) per jaar maken, met een diameter van 11 meter, oftewel: 2 gemiddelde huizen breed. ‘Deze productielocatie biedt ongekende kansen voor technisch personeel’, zegt General Manager Production Martijn Beukema. ‘Bij Sif creëren we niet alleen banen, maar ook een omgeving waarin mensen kunnen groeien en hun vaardigheden kunnen ontwikkelen. We bieden een stimulerende werkomgeving waar teamwork, vakmanschap en innovatie centraal staan. Bij Sif kun je impact maken.’

Fotografie: Marijn de Wijs

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners