Gem. leestijd 3 min  1205x gelezen

Primeur voor Rochdale: eerste woningcorporatie met arbeidsmarktcampagne

Primeur voor Rochdale: eerste woningcorporatie met arbeidsmarktcampagne

Ook de woningcorporaties ervaren steeds meer schaarste. Reden voor een primeur voor het Amsterdamse Rochdale: een heuse employer branding-campagne.

De campagne gaat vandaag officieel van start, onder de noemer ‘Werk samen voor de straat’. Visueel wordt daarbij het woord ‘werk’ apart uitgelicht. De campagne begint met de officiële lancering van de werkenbij-site. Die wordt vervolgens aangejaagd via sociale media, maar bijvoorbeeld ook via Google display. Volgend jaar zullen er ook offline activiteiten volgen.

‘Onwijs gedurfde stap’

Een ‘onwijs gedurfde stap om zo naar buiten te treden’, zegt Silene Geuze, die er sinds mei dit jaar bij de woningstichting mee bezig is, samen met de afdelingen HR en communicatie. ‘Ik weet bijna zeker dat we hiermee de eerste woningcorporatie zijn die zichzelf zo op de kaart zet.’

rochdale werk samen voor de straat

Niet dat Rochdale de enige is die het belang van employer branding onderkent. ‘Overal in deze branche ervaren wooncorporaties inmiddels moeite om aan goede mensen te komen. Je ziet ook anderen hier dus wel aan werken. En ik weet dat er zelfs ideeën zijn om straks ook te werken aan een landelijke imagocampagne voor de hele branche.’

400 medewerkers, 80.000 bewoners

Rochdale is een organisatie met ongeveer 400 medewerkers. De corporatie beschikt over betaalbare woningen in Amsterdam, Zaanstad, Purmerend, Diemen en Landsmeer. In totaal vinden daarin ruim 80.000 bewoners hun thuis. Het is al met al een complexe organisatie, zegt Geuze. ‘We zoeken bijvoorbeeld mensen voor het Bruggebouw, het ‘hoofdkantoor’, maar ook vakmannen voor dagelijks onderhoud van de woningen, en mensen voor de buurteams op de locaties waar we de woningen hebben.’

‘Op tijd op behoefte ingespeeld’

Sinds mei heeft Geuze gewerkt aan een aantal dingen. De werkgeverspropositie (of het EVP) formuleren was het begin, waarna onder meer doelgroepen zijn gedefinieerd en een budget is bepaald. ‘Toen ik hier begon, hadden we denk ik een stuk of 4 vacatures. Maar de HR-manager heeft echt goed strategisch vooruitgekeken. Zij voorzag de groeiende behoefte en heeft daar tijdig op ingespeeld.’

rochdale campagne

In de campagne staan twee onderscheidende waarden van Rochdale centraal: persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke relevantie van het werk. Geuze heeft zich overigens niet alleen met de campagne en de arbeidsmarktcommunicatie beziggehouden, maar ook met de onboarding bij Rochdale. Het nieuw ontwikkelde programma daarvoor wordt begin volgend jaar geïmplementeerd. Dan zal bovendien ook meer aandacht voor referral komen, vertelt Geuze. Dat is op dit moment nog minder ontwikkeld, maar de organisatie wil daar wel meer werk van maken. Met bijvoorbeeld liftposters en via intranet worden mensen dan gemobiliseerd om hun eigen netwerk te gebruiken voor de vacatures.

‘Sterk team naar binnen gehaald’

Rochdale heeft op dit moment 1 eigen recruiter, Marleen Willemsen. De creatieve strategie van de campagne is opgezet door Rik Blokland, creatiebureau Hollands Diep heeft een aantal middelen uitgewerkt, RecruitNow bouwde de site en tekende voor de uitvoering van de campagne via verschillende media, en Voor Tekst heeft meegeschreven aan de vacature- en webteksten die momenteel op de site te lezen zijn. ‘We hebben zo een onwijs sterk team naar binnen gehaald’, aldus een trotse Geuze. ‘Daarmee hebben we echt vanuit de doelgroep kunnen denken.’

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners