Candidate Experience en Employer Branding zijn dé uitdagingen van het jaar

Peter Boerman Op 24 mei 2017 Gem. leestijd 2 min1025x gelezen
Deel dit artikel:
Candidate Experience en Employer Branding zijn dé uitdagingen van het jaar

De kandidaat een goede ervaring geven, en een sterk werkgeversmerk bouwen. Dat is wat recruiters dit jaar vooral méér willen doen.

Ook willen ze de inzet van sociale media verhogen, meer met data werken, en de kwaliteit van de vacatureteksten verbeteren. Dit blijkt uit de Stand van Werven, een online onderzoek onder bijna 400 Nederlandse recruiters en wervingsspecialisten van werkgevers en gespecialiseerde bureaus, dat dit jaar voor de vierde keer werd uitgevoerd door Intelligence Group, in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

prioriteiten stand van werven

Direct resultaat graag

Over de hele linie van het onderzoek blijkt ‘direct resultaat’ dit jaar bovenaan de lijst met prioriteiten van menig recruiter te prijken. Zo wordt de krappe arbeidsmarkt gezien als het meest invloedrijke onderwerp in het werkveld vandaag de dag. ‘Vacatures vervullen’ wordt beschouwd als de belangrijkste prioriteit. Onderwerpen als ‘strategische personeelsplanning’ en ‘talent management’, die beide meer op langere termijn spelen, zien de ondervraagde recruiters dit jaar daarentegen juist als minder invloedrijk.

Is dat wel zo slim?

‘De dagelijkse praktijk en schaarste overheersen de agenda van de wervingsprofessional’, concluderen de onderzoekers dit jaar. ‘Zelfs nog meer dan dat al het geval was.’ Om daar ietwat onheilspellend aan toe te voegen: ‘Of dat in 2018 zo slim zal zijn, zullen we in het onderzoek van volgend jaar zien…’

stand van werven prioriteiten

Waarom is quality-of-hire geen prioriteit?

Gevraagd naar de prioriteiten van dit jaar, scoort de quality of hire verbeteren onder de respondenten het minst. Opmerkelijk, aldus de onderzoekers, want het betreft hier ‘de allerbelangrijkste KPI binnen werving.’ Ook zaken als het verkorten van de time-to-fill, campus recruitment en vergroting van de tevredenheid van vacaturehouders blijkt dit jaar relatief laag op de prioriteitenlijst te staan.

Bekijk de video

Op Werf& Live, op 11 mei, vroegen we ook enkele bezoekers naar hun prioriteiten qua arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. En dit is wat ze toen zeiden:

Lees meer over de Stand van Werven:

Lees meer over Werf& Live:

 

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS