Home Candidate Experience Reactie op sollicitatie laat steeds langer op zich wachten; ruim 1 op...

Reactie op sollicitatie laat steeds langer op zich wachten; ruim 1 op de 5 komt zelfs helemaal niet

747 keer
1
onbeantwoorde sollicitaties

In 2017 duurt het gemiddeld langer dan vorig jaar voordat een kandidaat antwoord krijgt op een sollicitatie. Voor het eerst in jaren neemt zelfs het aantal onbeantwoorde sollicitaties weer toe.

Waar jarenlang het aantal sollicitaties dat nooit antwoord kreeg schommelde tussen de 15 en 18 procent, is dat dit jaar weer gestegen. Met 21 procent ligt het bijna weer op het niveau van het begin van dit decennium. Dat blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven, dat voor het elfde jaar op rij de sollicitatie-ervaring bij Nederlands grootste werkgevers onderzoekt en daarvoor mystery sollicitaties doet bij de 500 bekendste werkgevers van Nederland.

dw percentage non response

Minder dan de helft binnen week beantwoord

Niet alleen laten organisaties steeds minder vaak iets van zich horen, als er al reacties komen, komen die dit jaar gemiddeld ook nog eens láter dan eerdere jaren. Zo was vorig jaar nog een meerderheid van alle sollicitaties binnen een week beantwoord (52%), dit jaar is dat ‘slechts’ 46 procent.

In 2016 hoorde de helft het als een reactie langer dan 2 weken ging duren; nu slechts een kwart.

Ook minder bericht als het langer duurt

Bovendien, zo blijkt uit het onderzoek, zijn werkgevers minder scheutig met informatie als het onverhoopt wat langer duurt om een reactie te geven. Zowel vorig jaar als dit jaar liet bij 17 procent van de sollicitaties een reactie ruim twee weken op zich wachten. Dit jaar liet echter slechts een kwart van de organisaties dit snel aan de kandidaat in kwestie weten. Drie kwart liet de sollicitant gewoon in twijfel achter. Vorig jaar gold dat nog slechts voor de helft. De andere helft stuurde de kandidaat wel snel een korte melding van de duur van de reactie.

dw reactie op sollicitatie

‘Geen logische verklaring’

Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven, ziet naar eigen zeggen eigenlijk geen logische verklaring voor de stijgingen. “In de crisis zagen we een stijgende non-response. Er waren toen veel meer sollicitanten per vacature en tegelijk minder recruiters om deze sollicitaties af te handelen. Maar daarvan is nu geen sprake. Veel organisaties hebben juist hun recruitmentafdeling uitgebreid.”

‘Blijkbaar gaan er geen alarmbellen rinkelen als een kandidaat geen of pas heel laat antwoord krijgt’

Mogelijk ligt daar het probleem, veronderstelt hij. “De taken zijn niet goed verdeeld. Iedereen vertrouwt op het systeem, maar dat is niet zodanig ingericht dat er alarmbellen gaan rinkelen als een kandidaat geen of pas heel laat antwoord krijgt.”

bas van de haterd

Al is het maar een out-of-office

“Dat er ook vaker laat is gereageerd zonder dat de kandidaat daarvan op de hoogte is gesteld kan het gevolg zijn van een gebrek aan coördinatie bij de recruitmentafdelingen”, aldus Van de Haterd. “Het onderzoek is uitgevoerd tijdens de vakantieperiode. Enige vertraging is dus niet onlogisch. Maar het is dan wel zo netjes als een kandidaat dat te horen krijgt. Al is het maar middels een out-of-office.

Event op 2 november

Digitaal-Werven onderzoekt al 11 jaar de digitale sollicitatie-ervaring. Daarbij stuurt de organisatie onder meer mystery sollicitaties naar openstaande vacatures bij 500 bekende werkgevers – met het doel om afgewezen te worden. Samen met een oordeel over hun corporate careersite, alsmede over hun antwoorden op Facebook-vragen, resulteert dit in een award voor de beste sollicitatie-ervaring. Die wordt uitgereikt op 2 november tijdens het jaarlijkse evenement van Digitaal-Werven.

Lees ook:

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here