Gem. leestijd 2 min  4612x gelezen

Recruiter versus Hiring manager

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Tik het woord vacatureteksten in de zoekmachines in en je vindt talloze artikelen met waardevolle tips over hoe je een goede, wervende en niet te vergeten pre-selecterende vacaturetekst schrijft. Toch gaat het niet om het schrijven alleen: het succes van je vacaturetekst valt of staat met een goede voorbereiding.

Wie is je ideale kandidaat?

Bezint eer ge begint. Stel eerst een aantal zaken helder. Wat heb je te bieden, wie is je ideale kandidaat en wat beweegt hem of haar? Het onderstaande filmpje Recruiter vs. Hiring manager geeft mooi weer hoe belangrijk het is precies te weten wie je zoekt. En hoe moeilijk het vaak is voor een recruiter om de hiring manager zover te krijgen dat hij hierin heldere keuzes maakt.

 

Prioriteiten stellen

Een VIF (vacature-intakeformulier) helpt om scherp te stellen welke eisen de hiring manager stelt aan de te werven kandidaat en welke prioriteiten hij stelt. Het opstellen van een VIF hoeft niet lang te duren, veelal is een gesprek van 10 minuten al voldoende om een helder beeld te scheppen van vacature en de wensen. In het VIF staan zaken als:

  • Functiebenaming (en alternatieve benamingen)
  • Beschrijving van de afdeling en de werkgever
  • Hoe ziet de ideale persoon eruit? Geslacht, leeftijd, achtergrond, vaardigheden
  • Welke functie heeft de ideale kandidaat en waar werkt hij nu?
  • Welke eisen gelden qua opleiding, werkervaring en capaciteiten?
  • Wat zijn de Unique Selling Points (USP’s) van de baan en de werkgever?
  • Welke arbeidsvoorwaarden zijn er
  • Is er sprake van fulltime of parttime, zijn flexibele werktijden en/of thuiswerken mogelijk
  • Wat zijn de doorgroeimogelijkheden
  • Etc.

Persona

Bij de formulering van het VIF is het effectief als een concreet persoon (persona) voor ogen gehouden wordt als ideale kandidaat. Stel bij het uitzetten van de vacature niet de werkgever, maar altijd de doelgroep centraal. De geformuleerde persona kan hierbij van grote waarde zijn. Hoe meer kennis je hebt van de doelgroep, hoe beter je de mediakeuze en de vacatureteksten hierop kunt laten aansluiten.

Meer weten over het schrijven van effectieve en goed vindbare vacatureteksten? Kijk bijvoorbeeld op vacatureteksten.info of volg de workshop Schrijven van vacatureteksten op 23 mei a.s.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners