Zo verander je van ‘scum’ in een recruiter op wie elke kandidaat zit te wachten

Peter Boerman Op 06 april 2017
Gem. leestijd 4 min 1287x gelezen
Deel dit artikel:
Zo verander je van ‘scum’ in een recruiter op wie elke kandidaat zit te wachten

Niet iedereen is enthousiast over recruiters, blijkt uit een simpele Google-actie. Hoe word je wél de recruiter waar iedere kandidaat op zit te wachten?

Als je dit leest, is de kans aanwezig dat je er een kent – of misschien er zelf wel eentje bent – een recruiter waar geen enkele kandidaat op zit te wachten. Oftewel, het scum, the useless idiot of the terrible liar die je volgens vele googelaars bent. Toch bestaan er ook wel degelijk recruiters waar een kandidaat wél op zit te wachten. Waar zit hem dat verschil in?

Geen mensen, maar zakjes met geld

Recruiters vind je overal; bij gespecialiseerde bureaus, maar ook intern, bij organisaties die een grote of gespecialiseerde instroombehoefte hebben. Voor recruiters waar niemand op zit te wachten geldt feitelijk hetzelfde: je kunt ze overal tegenkomen. Ze hebben wel één kenmerk gemeen: ze delen een mate van onverschilligheid tegenover de kandidaten die ze benaderen. Ze zien hen niet als mensen, maar als zakjes met geld.

Recruiters waar niemand op zit te wachten, zien kandidaten niet als mensen, maar als zakjes met geld

Doodzonde: de mens vergeten

Nu is het op zich geen zonde om een financiële waarde te hangen aan een kandidaat. Dat is nou eenmaal onderdeel van het vak recruitment. Of je nou bij een bureau werkt en direct voor je geleverde prestatie wordt beloond, of dat je binnen een HR-afdeling je toegevoegde waarde voor de organisatie wilt aantonen; hoe je het ook wendt of keert hangt er een prijskaartje aan je kandidaten. Het wordt een doodzonde zodra je de mens achter dat prijskaartje uit het oog verliest.

Kwestie van opvoeding

Die doodzonde kun je de recruiters in kwestie natuurlijk kwalijk nemen. Feit blijft echter dat dit soort recruiters vaak gevormd wordt door de organisatie waarvoor ze werken. Als je puur wordt gestuurd op plaatsingen binnen de eigen klantenkring óf door een manager die zelf het slechte voorbeeld geeft, dan krijg je zulk gedrag.

De slechte recruiters worden vaak gevormd door de organisatie waarvoor ze werken

Hoe herken je de rotte appel?

Uiteraard zijn er daarnaast ook figuren die simpelweg ongeschikt zijn voor het vakgebied. Zoals je die in elk vakgebied hebt. Helaas zijn er heel wat recruiters die in deze categorie vallen. Hoe je hen herkent? Even een lijstje met wat symptomen:

  • De recruiter laat niks meer van zich horen als een andere kandidaat wordt aangenomen/geplaatst.
  • De ambities van de kandidaat zijn ondergeschikt aan de wensen van de klant.
  • Het bericht waarmee de kandidaat wordt benaderd is een standaardtekstje.
  • Daardoor wordt wel eens de verkeerde aanhef gebruikt. Oeps, kan gebeuren.
  • Eén overeenkomstige term op het cv is direct reden om een kandidaat te selecteren.

En er zijn er nog véél meer te bedenken (weet je nog een ‘leuke’? Reageer dan hieronder, zodat we er allemaal van kunnen leren)

Oók extra waarde voor de kandidaat, graag

Niemand zit te wachten op een telefoontje of een mailtje van een recruiter die er duidelijk alleen maar op uit is om over jouw rug geld te verdienen. Je zult ook een toegevoegde waarde moeten hebben voor de kandidaat die je benadert. En dat is meestal méér dan alleen de vacature aanbieden die je voor je neus hebt liggen.

De recruiter waar élke kandidaat op zit te wachten

Gelukkig zijn er ook recruiters die een goede balans weten te vinden tussen de belangen van de organisatie en die van de kandidaat. De recruiters die een geweldig profiel krijgen doorgestuurd van een kandidaat die ze een paar maanden eerder hebben afgewezen. De recruiters die dagelijks bedankjes krijgen van kandidaten… die ze hebben áfgewezen. En in mijn ervaring zijn dit ook de recruiters die antwoord krijgen van de beste kandidaten.

Sommige recruiters krijgen elke dag bedankjes van kandidaten… die ze hebben áfgewezen

Waarom zit iedereen op hen te wachten?

Wat maakt dan dat iedere kandidaat zit te wachten op een berichtje van deze recruiter? Dat komt doordat deze recruiters:

  • Verder kijken dan alleen de vacature die nu openstaat en door hen wordt behandeld.

Ze gaan in gesprek met de juiste personen binnen de organisatie om te zien of er mogelijk andere interessante functies/projecten openstaan of misschien zelfs speciaal te creëren zijn voor een goede kandidaat.

  • Altijd reageren op e-mails en altijd snel terug bellen, óók als er geen of slecht nieuws is.

Dat betekent in de meeste gevallen dat deze recruiters binnen één werkdag reageren. De kandidaat heeft het gevoel dat de recruiter betrokken is bij zijn of haar carrière. Want wat is er nou spannender dan van baan wisselen? Het is van belang dat de recruiter dit proces zo zorgvuldig mogelijk aanvliegt. De kandidaat moet er vertrouwen in hebben dat zijn of haar carrière in goede handen is.

  • Bekend zijn met het vakgebied van de kandidaten die ze zoeken en spreken.

Deze recruiters weten wat er speelt in het vakgebied van de kandidaat. Dit houdt bijvoorbeeld in dat ze regelmatig naar vakspecifieke bijeenkomsten gaan, niet alleen in het eigen vakgebied, maar ook naar dat van de kandidaat. Want éigenlijk is het vakgebied van de recruiter natuurlijk hetzelfde als het vakgebied van de kandidaat.

  • Hij ziet bovenal de persoon achter het CV en behandelt hem of haar als mens.

Dat wil zeggen: met fatsoen, zoals je waarschijnlijk ook graag zelf wordt behandeld.

Conclusie: elke kandidaat een nieuwe kans

Als je als kandidaat dagelijks tientallen berichten van recruiters in je mailbox aantreft, dan steekt het vriendelijke, oprechte en relevante bericht er vaak met kop en schouders bovenuit. Heb je wel eens het gevoel dat je als recruiter juist in de categorie valt van wie de mailtjes meteen worden gedelete? Geen nood, iedere nieuwe vacature en nieuwe kandidaat is een nieuwe kans om bovenstaande best practices toe te passen en een recruiter te worden waar al je kandidaten op zitten te wachten!

Dit blog is geschreven door Laurens van Leuven, Hoofd Recruitment bij OGD ict-diensten, bekend van de campagne om zelf je vacature samen te stellen. Deze campagne is een van de overgebleven kandidaten voor een Werf& Award. Meestemmen kan nog altijd!

laurens van leuven recruiters

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners