Recruiters werken in de rejection industry

Peter Boerman Op 02 april 2013 Gem. leestijd 2 min2312x gelezen
Deel dit artikel:
Recruiters werken in de rejection industry

Uitvinder van de term Candidate Experience, Keith Robinson, pleit voor een professionele benadering van de kandidaatervaring. Een uitgebreid interview met hem verschijnt op 9 april in de nieuwste Werf& waarin de kandidaat het centrale thema vormt. Verder in het nummer tips voor een indrukwekkende afwijzing.

Direct ontmoedigen

“We zitten in de rejection industry”, aldus Keith Robinson. “Elk bedrijf wijst immers meer kandidaten af dan dat het aanneemt.” Robinson, oprichter van recruitment-marketingbureau ECOM digital en voorheen werkzaam bij partijen als Broadbean en Otys, geldt als een groot voorvechter van de ideale kandidaatervaring.

In Werf& De kandidaat die op 9 april verschijnt, geeft hij een uitgebreid interview waarin hij met verve vertelt over de invloed die de Candidate Experience heeft op je employer brand en je salesresultaten. Verder breekt hij een lans voor erkenning van het belang van een professionele afwijzing. “Het hele recruitmentproces en de daarbij behorende kandidaatervaring zouden bovendien niet alleen goede mensen moeten aanspreken, maar ook direct al de verkeerde mensen moeten ontmoedigen”, aldus Robinson.

Afwijzen is een kunst

Geert-Jan Waasdorp sluit zich volledig aan bij het advies van Robinson. Volgens hem is een goede afwijzing ‘la pièce de résistance’ van een goede kandidaatervaring. Hij bespreekt in Werf& maar liefst 14 praktische tips om kandidaten af te wijzen op een dusdanige manier dat het ‘nee’ bijdraagt aan een sterk employer brand en tegelijk ambassadeurs creëert en de visvijver voor de werkgever vergroot. Wij geven alvast een paar tips weg:

  1. Maak het persoonlijk
  2. Wees eerlijk en adviserend
  3. Rond positief af
  4. Houd contact
  5. Meet de experience

Ook Werf& De kandidaat op je deurmat?

Meer lezen over de Candidate Experience? Bestel Werf& 21 nu alvast in de shop. Of neem een (proef)abonnement en ontvang elk kwartaal het vakmagazine voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in je brievenbus. Het nieuwste magazine verschijnt op 9 april en staat weer boordevol nieuws uit het vakgebied, inspirerende interviews, tips & tricks, best practices met vakgenoten.

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS