Recruiting: don’t ask for marriage on a first date

Werf& gastredacteur Op 28 februari 2013
Gem. leestijd 2 min 2155x gelezen
Deel dit artikel:
Recruiting: don’t ask for marriage on a first date

De vergelijking tussen recruiten en daten is meer dan eens gemaakt. Google beide termen en je vindt talloze artikelen over de gelijkenissen dan wel verschillen tussen deze activiteiten. De blog “datingsite eHarmony denkt recruitmentmarkt te kunnen veroveren” van Michel Rijnders trok pas écht mijn aandacht.

De ideale match

Is het dan eindelijk zover? Kunnen we ons dadelijk op een en hetzelfde platform aanmelden voor een levenspartner en een baan?Datingsite eHarmony – “from single to soulmate” – is een van de Amerikaanse marktleiders op het gebied van online daten. Het bedrijf claimt dat (alleen al in de Verenigde Staten) gemiddeld 542 eHarmony leden per dag trouwen als gevolg van een succesvolle match via eharmony.com. Leden worden naar eigen zeggen gekoppeld op basis van 29 dimensies, zoals karakter en interesses.

Online kennismaking

eHarmony ziet nieuwe mogelijkheden met deze succesformule en gaat dit jaar de recruitmentmarkt op. Net als bij het matchen van singles worden in dit concept twee partijen actief gekoppeld: werkgever en werkzoekende. Het grote voordeel is volgens eHarmony de efficiëntie: werkzoekenden hoeven niet eindeloos te zoeken naar een passende vacature en werkgevers hoeven niet talloze cv’s door te spitten tot zij de perfecte kandidaat vinden. Beiden krijgen de perfecte match op een presenteerblaadje aangereikt. Het dating-concept wordt zelfs nog iets verder doorgetrokken: de eerste kennismaking vindt niet face-to-face plaats, maar online.

Wat betekent “recruitmentdating” voor recruiters?

Het match-concept en de databases van datingsites blijken dus niet alleen een waardevol bezit te zijn voor singles en adverteerders, maar wellicht een goudmijn voor recruiters. Het lijkt immers effectief én efficiënt om zo werkgever en werkzoekende aan elkaar te koppelen. Echter, recruitment is geen speeddaten. Het traditionele CV, de sollicitatiebrief en eerste kennismakingsgesprek zijn voor recruiters onmiskenbare indicatoren om sollicitanten te beoordelen. Totdat werkgevers een lang en gelukkig huwelijk aangaan met nieuwe werknemers via “recruitmentdating”, biedt SEA (Search Engine Advertising) uitstekende mogelijkheden.

Voordelen van SEA boven “recruitmentdating”

Het voordeel van SEA is dat kracht van zoekmachinemarketing gecombineerd wordt met het beoordelingsvermogen van de recruiter, oftewel: best of both worlds. Wat kan een Google AdWords campagne voor recruiters doen?

  • Ten eerste kun je heel gericht jouw doelgroep benaderen, bijvoorbeeld: HBO afgestudeerde engineers die op zoek zijn naar een baan in de Randstad.
  • Heeft jouw doelgroep specifieke interesses, bijvoorbeeld gamen? Dan kun je deze doelgroep via gaming sites benaderen met jouw advertenties.
  • Daarnaast is SEA een manier op naast actief werkzoekenden ook latent werkzoekenden te bereiken. De beste mensen schijnen immers al een baan te hebben, toch?
  • Ook kun je SEA inzetten om werkzoekenden die geïnteresseerd zijn in jouw concurrenten naar jouw bedrijf toe trekken, door in de AdWords campagne jouw concurrenten op te nemen als zoektermen.
  • Naast het direct aantrekken van sollicitanten kun je het corporate brand versterken, doordat met een Google AdWords campagne veel exposure gegenereerd kan worden, tegen relatief lage prijzen.

Nadat Google Adwords zijn werk heeft gedaan, is het aan jou, de recruiter met mensenkennis –en ervaring, om de sollicitanten te beoordelen. En wie weet… leidt de CV-ronde wel tot een eerste date!

Deze bijdrage is geschreven door Eefje Koopman SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners