Recruiting in yogapants: wat we kunnen leren van tech-sourcer Amy Miller

Als sourcer voor onder meer Amazons veelbesproken satellietproject is Amy Miller dagelijks op zoek naar de crème de la crème onder de techneuten. Hoe doet ze dat? En wat kunnen we van haar leren?

Bas van de Haterd Op 14 maart 2024
Gem. leestijd 2 min 48x gelezen
Deel dit artikel:
Recruiting in yogapants: wat we kunnen leren van tech-sourcer Amy Miller

Ze heeft niet alleen een veel bekeken YouTube-kanaal (Recruiting in Yogapants), maar is ook op andere sociale media actief in het uitdragen van haar recruitment-ervaringen, niet in het minst op haar eigen blog. Amy Miller is daarnaast vooral een expert sourcer, en daarin nu actief voor het satelliet-breedbandproject van Amazon: Project Kuiper. Hiervoor heeft ze gewerkt voor onder meer Google en Microsoft. Ze heeft dus nogal wat ervaring (en succes) in het sourcen naar de techtoppers waar eigenlijk iedereen naar op zoek is.

You’re not hiring rocket scientists… until you are.

Op DW Digitaal zal ze binnenkort een paar van de lessen delen die ze in haar 20 jaar ervaring in het vak heeft opgedaan. Omdat de interviews hiervoor al hebben plaatsgevonden, kan ik bij deze al een paar van haar lessen delen. Waarbij ik zelf de mooiste quote zonder twijfel vond: You’re not hiring rocket scientists… until you are. We spreken in het interview bijvoorbeeld over de dingen die je als sourcer moet doen en vooral ook moet laten.

Je moet vooral nooit op de automatische piloot gaan werken en een trucje toepassen, zegt ze daarbij. Je moet elke keer, binnen je eigen stijl, bekijken wat voor die specifieke functies werkt in combinatie met die organisatie waarvoor je gaat sourcen. Want, zoals ze ook aangeeft, iedereen heeft als je bij een groot bekend bedrijf werkt een mening over je – en dan werken sommige zaken wel en niet. Dat is anders bij kleinere organisaties, maar daar moet je dus weer andere dingen doen om überhaupt aandacht te krijgen.

De invloed van tech

Een ander topic waar we uitgebreid over praten is de invloed van technologie voor sourcing. Hoe belangrijk is het? Amy Miller zegt vooral op zoek te zijn naar de balans van het nut van een tool en de tijd die je erin stopt. Ze gelooft absoluut niet dat tools de menselijke sourcers ooit zullen vervangen, maar wel dat je ze slim moet inzetten door te weten waar je mee bezig bent.

En tot slot geeft ze ook nog aan hoe ze, mede met behulp van een tool, hiring managers kan overtuigen om iets realistischer te zijn in hun eisen. Hoe? Simpel: door ze gewoon live te laten zien hoeveel profielen er aan hun eisen voldoen en hoeveel van die profielen realistisch te benaderen zijn.

Meer weten?

Schrijf je in voor DW Digitaal en ontvang van 15 tot en met 17 april dagelijks 4 talks in je mailbox, te bekijken wanneer je maar wil.

Tags:
Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners