Recruitment via Facebook: dat kan nog heel wat beter

Peter Boerman Op 12 oktober 2016
Gem. leestijd 2 min 990x gelezen
Deel dit artikel:
Recruitment via Facebook: dat kan nog heel wat beter

Hoewel het gebruik van Facebook maar groeit en groeit, worden de mogelijkheden om er te werven nog lang niet optimaal gebruikt.

Recruitment is nog steeds ‘een ondergeschoven kindje’ op de Facebook-pagina’s van de 500 grootste organisaties in Nederland, meldt Bas van de Haterd, die de bedrijfspagina’s onderzocht voor zijn jaarlijkse Digitaal-Werven onderzoek.

Schamele 12 procent heeft ‘werkenbij’-sectie

Van de Haterd ziet aan de ene kant lichtpuntjes. Zo is het aantal bedrijven dat géén Facebook Fanpage heeft, sterk aan het dalen. Ook beantwoorden steeds meer bedrijven vragen die ze via Facebook binnenkrijgen. Aan de andere kant ziet hij ‘nog veel ruimte voor verbetering. Het aantal Facebook-pagina’s met een duidelijke ‘werken bij’ sectie is namelijk nog steeds maar een schamele 12 procent.’

facebook digitaal werven

Bij 11 procent geen interactie mogelijk

Ander verbeterpunt is dat de bedrijven nog lang niet alle mogelijkheden tot interactie met hun doelgroep op Facebook gebruiken. ‘En interactie is waar een sociaal medium om draait, toch? Toch laat 11 procent geen enkele interactie toe op de pagina. Geen wall posts, geen directe berichten, niets.’

‘Als je al in het begin zo slecht met kandidaten omgaat, is het logisch dat ze niet bij je solliciteren’

26 procent van de vragen nooit beantwoord

En bij bedrijven waar wel een vraag gesteld kon worden, volgde vaak niet eens een reactie. ‘Van de vragen is 26 procent is helemaal nooit beantwoord. Erg slordig en onbegrijpelijk. Want als je al in het begin van het proces zo slecht met kandidaten omgaat, is het niet logisch dat ze nog bij je solliciteren’, aldus Van de Haterd.

facebook digitaal werven reactiesnelheid

Stagnatie treedt op

Het Digitaal-Werven-onderzoek wordt al een aantal jaar achter elkaar uitgevoerd. Dat maakt het mogelijk te zien hoe het Facebook-gedrag door de jaren heen verandert. Duidelijk is daaruit dat het reactiegedrag steeds verbetert, maar dat er nu wel stagnatie optreedt.

facebook stagnatie digitaal werven

Op 3 november volgen alle resultaten

Op 3 november wordt in Utrecht Digitaal-Werven georganiseerd. Hier worden alle cijfers gepresenteerd van het onderzoek, waarvoor 500 organisaties zijn onderzocht op 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring. Hoofdspreker is Matthew Jeffery. Hij komt voor het eerst in Nederland spreken over hoe bij SAP recruitment is georganiseerd. Kaarten zijn hier nog te bestellen.

Lees meer over Digitaal-Werven

Beeld boven

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners