Feel Good Friday: Kun je met boos zijn ook recruitment verbeteren?

Bekende YouTubers nadoen op YouTube, is dat een goed idee? Laten we voorzichtig zeggen: niet altijd. Maar om te laten zien dat recruitment heus nog wel beter kan is het misschien zo gek nog niet.

Peter Boerman Op 04 juni 2021 Gem. leestijd 3 min111x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: Kun je met boos zijn ook recruitment verbeteren?

Met ruim een half miljoen abonnees is Boos van Tim Hofman een begrip op YouTube. In zijn programma probeert hij al 5 seizoenen lang allerlei boze mensen onboos te maken en hun klachten op te lossen. Dat leidt vaak tot hilarische situaties, soms tot klappen, en soms zelfs tot Kamervragen. Niets is te klein om boos over te zijn, zei Hofman er begin dit jaar zelf nog over.

‘Wij zijn boos op werkgevers omdat ze recruitment en sollicitanten niet serieus lijken te nemen.’

Maar niets mag dan te klein zijn, over werving en selectie ging het tot nog toe nauwelijks in het programma. En dat terwijl er ook in recruitment genoeg is om boos over te zijn, zeggen ze bij het Rotterdamse Groei-IT, gespecialiseerd in het vinden en binden van IT-talenten. ‘Wij zijn boos!’, zegt oprichter Mounia Houari. ‘Boos op werkgevers omdat ze recruitment en sollicitanten niet serieus lijken te nemen. Daarom hebben wij het programma #Boos nagemaakt om een duidelijke boodschap over te brengen aan werkgevers; zorg voor een goede beleving!’

De eerste aflevering

De eerste aflevering van het programma verscheen deze week online. Daarin zien we een voor de redactie van Werf& wel érg bekend gebouw een aantal keer figureren als decor voor diverse scènes, waarbij een verder anonieme werkgever aan de tand gevoeld wordt, die een kandidate meerdere malen heeft afgewezen. Of zoiets. De precieze klacht is niet helemaal duidelijk, maar de boodschap gelukkig wel: ‘Sommige werkgevers zoeken een schaap met 10 poten, vinden iedereen te duur en zagen iedereen inhoudelijk door in 15 minuten. Soms laten ze niks van zich horen of duurt het weken voor je een terugkoppeling krijgt. Dat kan echt niet!’

‘Sommige werkgevers zoeken een schaap met 10 poten, dat kan echt niet!’

Bij de eerste online aflevering (volgende week wordt een vervolg beloofd) verscheen ook een whitepaper, met daarin uitleg over ‘hoe het wel moet’. Daar legt het bureau meer uit over hun aanpak over hoe je een visie voor recruitment opstelt, een employer brand opzet en de juiste wervingsstrategie vormgeeft.

Meer weten?

Meer weten over IT’ers werven? Mounia Houari vertelt er meer over op dinsdag 6 juli tijdens de summerclasses van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

IT’ers werven

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS