Is recruitment net marketing? Echt niet!

Werf& gastredacteur Op 24 april 2018
Gem. leestijd 3 min 1591x gelezen
Deel dit artikel:
Is recruitment net marketing? Echt niet!

Recruitment is net marketing, hoor je overal. Maar daar klopt helemaal niets van, zegt Laurens Tienkamp. Een goede recruiter is volgens hem liever helemaal geen marketeer, maar juist eerder… een recruiter.

6 marketingtips voor recruiters”, Three Killer Marketing Ideas for Your Recruitment Agency”; als je de discussie in het vak een beetje volgt, lijkt het erop dat recruiters nog veel van marketeers kunnen leren. Sterker nog: velen beweren dat recruiters een beetje meer op marketeers moeten lijken. Maar als adviseur arbeidsmarktcommunicatie houd ik elke keer m’n hart vast als een recruiter begint over employer branding (en dat doet nagenoeg elke corporate recruiter). Daar kan namelijk alleen maar ellende van komen…

A match made in heaven?

Afgelopen vrijdag was ik aanwezig bij het leukste recruitment-evenement van het jaar: TruAmsterdam. Samen met Laura Starreveld, marketingmanager Benelux van Textkernel, leidde ik het praatje over recruitmentmarketing met als titel “Recruitment en marketing: a match made in heaven?”. De focus lag wat mij betreft op het vraagteken, maar laat ik het eerst eens positief formuleren.

Recruiters zijn uniek

Het profiel van een recruiter is uniek. Zoals alle recruiters zouden moeten weten, zoek je voor een senior marketeer-functie een andere kandidaat dan voor een vacature voor een senior recruiter. Recruiters kunnen namelijk dingen die anderen bij lange na niet zo goed kunnen: van een netwerk van professionals beheren en uitbreiden tot op basis van selectiecriteria kandidaten benaderen, selecteren en plaatsen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het afstemmen met de hiring manager.

Dat je als recruiter regelmatig gedwongen wordt om na te denken over vacatureteksten maakt recruitment nog niet net marketing

De kracht van een recruiter zit hem wat mij betreft in precies deze onderscheidende kwaliteiten. Dat je als recruiter regelmatig gedwongen wordt – door tekort aan kennis, capaciteit en/of budget – om na te denken over vacatureteksten of contentmarketing, maakt recruitment nog niet net marketing.

Recruitment is net… recruitment

Een paar weken geleden was ik tijdens ERecruitment 2018 wat minder genuanceerd. Daar introduceerde ik een debat met als stelling: “Recruiters, stop met het plaatsen van vacatures”. Mensen die me wat langer dan vandaag kennen, weten dat ik het niet zo stellig bedoel, maar het leverde wel een interessante discussie op. Een goed voorbeeld is: de vacaturetekst. Aan wie kun je het schrijven daarvan nu het beste overlaten?

Dat waar recruiters zo geweldig goed in zijn

Veel recruiters schrijven hun vacatureteksten zelf. Sommigen verdiepen zich daadwerkelijk in de materie of hebben jaren ervaring en weten echt goede teksten te schrijven. Maar laten we eerlijk zijn: een goede recruiter, met al zijn of haar unieke kwaliteiten, heeft natuurlijk zelden veel kaas gegeten van beeldplannen, schrijfwijzers, doelgroepanalyse voor communicatie of SEO. Laat staan dat hij/zij tijd ervoor heeft. Er moeten namelijk kandidaten benaderd, geselecteerd en geplaatst worden, je weet wel: dat waar recruiters zo geweldig goed in zijn.

Laten we eerlijk zijn: een goede recruiter heeft zelden veel kaas gegeten van schrijfwijzers

Een ander, nog meer tenenkrommend voorbeeld zijn recruiters die tot projectleider gebombardeerd zijn voor de selectie en implementatie van een ATS, met of zonder nieuwe werkenbij-website.

Het ideale recruitmentteam

Dat het genuanceerder ligt dan dit, dat zal wel. Dat recruiters en marketeers veel van elkaar kunnen leren, jazeker, dat geloof ik ook. En dat recruiters inmiddels een groot arsenaal aan tools en kennis moeten hebben, waaronder kennis van marketing en communicatie, dat hoor je mij ook niet ontkennen. Maar ik hoop hiermee op z’n minst enkelen aan het denken gezet te hebben, voor ze weer aan een vacaturetekst beginnen.

Twee recruiters en drie marketeers. Zet die mensen bij elkaar en laat ze knallen!

Tot slot citeer ik graag Enrico Heidelberg, hoofd recruitment a.i. bij Suitsupply. Tijdens m’n praatje bij TruAmsterdam schetste hij een mogelijk ideaal recruitmentteam: twee recruiters en drie marketeers. Zet die mensen bij elkaar en laat ze knallen!

laurens tienkampOver de auteur

Laurens Tienkamp is teamleider en adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij Guidion, en enthousiast onzinbestrijder.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners