Recruitment via Facebook: een gouden kans

Werf& gastredacteur Op 11 januari 2012
Gem. leestijd 4 min 3820x gelezen
Deel dit artikel:

Recruitment via Facebook? Hoezo?  Facebook is toch privé? Daar mogen helemaal geen recruiters komen. En die hebben niets met werk, collega’s en bazen te maken. Denk aan die ‘Hi’-campagne van die vrienden die op stap gingen en in de dierentuin eindigden… Of zit het in de praktijk toch anders?

Rondkijken of presenteren

Er zijn legio mensen die zo denken en misschien hebben ze nog gelijk ook.

Het aardige is dat de ene helft van Nederland bezig is de andere helft van Nederland te adviseren over hoe social media te gebruiken. Advies over Facebook kun je dus prima aan collega’s, buren en/of kinderen vragen. Iedereen heeft een mening. En of je het nu leuk vindt of niet, Facebook is er en blijft er (voorlopig). En dus zullen ook recruiters er iets van moeten vinden. Sterker nog: ze kunnen er van alles mee. Wat recruiters op Facebook kunnen valt grofweg uiteen in twee facetten: ze kunnen er rondkijken en ze kunnen zich er presenteren. Laten we beginnen met het laatste.

Exhibitionisme?

Door sommigen wordt het gebruik van Facebook ook wel het exhibitionisme op het web genoemd. De recruiter kan voor zichzelf een keurig profiel maken, waar hij/zij zich presenteert aan de buitenwereld en door het delen van relevante informatie (voor een doelgroep) mogelijk opgemerkt wordt. Daarnaast kun je als bedrijf een leuke pagina maken en je als aantrekkelijk werkgever presenteren. Er zijn inmiddels ook een aantal apps ontwikkeld die met werving te maken hebben. Zoals ‘Work for Us’ , Beknown (dat vacatures van Monsterboard doorvertaalt naar Facebook) en BrancheOut.

Geïntegreerde pagina

Persoonlijk mis ik eigenlijk nog de mogelijkheid op Facebook om een directe externe link naar je ‘werkenbij’-pagina te maken in de linkerkolom, waar de apps vermeld staan. Ook zie ik nog geen apps ontwikkeld door de recruitmentsystemen zelf, die direct aan de pagina’s van de bedrijven gehangen worden. Er moet dus nog veel zelf ontwikkeld worden. Nu maken de meeste bedrijven nog een aparte pagina, met daarin de link weer naar hun eigen site zodat kandidaten daar kunnen solliciteren. Er zijn enkele uitzonderingen waarbij je ziet dat er een mooie geïntegreerde pagina is gemaakt met vacatures die uit een ATS komen (zoals bol.com).  Maar dat zijn dus nog wel echt uitzonderingen.

Employer brand komt er bekaaid af

Verder zie ik vooral dat Facebook veel aandacht krijgt voor consumentenmarketing, maar  dat het employer brand er nog bekaaid vanaf komt. Er wordt vooral ge-liked op basis van de producten die er verkocht worden en niet omdat het zo’n leuk bedrijf is om voor te werken. Inmiddels zijn er wel bedrijven die een aparte Facebook-pagina maken onder de noemer van facebook.com/werkenbijBEDRIJF.  Helaas komen de meeste van deze pagina’s niet verder dan de gemiddelde opmaak van een liefhebber en het aantal berichten en bezoekers is (dus) minimaal en dat is direct te zien aan het aantal Likes, dat zelden boven de enkele tientallen komt. De content wordt veelal gevuld met geautomatiseerde tweets en af en toe een update voor een evenement.

Gemiste kans

Dat is een gemiste kans. De ‘werkenbij’- facebookpagina zou een ideaal middel kunnen zijn om ook op Facebook je employer brand op een eerlijke wijze te laten ervaren door hier te communiceren met volgers en eventueel als carrière helpdesk te fungeren. Het is te verwachten dat meer werkgevers dit jaar hier hun aandacht op zullen richten.
Dan over naar het tweede aspect van recruitment via Facebook: het zoeken en vinden. (Als je er verder niets mee doet wordt het ook wel ‘het voyeurisme’ genoemd.)

Zoekfunctionaliteit

In eerste instantie lijkt Facebook misschien minder boeiend dan LinkedIn om puur op zoek te gaan naar profielen om de toppers te vinden die een verrijking zouden kunnen zijn voor je bedrijf. Toch biedt de ‘zoek’-functionaliteit op Facebook meer mogelijkheden dan menigeen in eerste instantie zou denken. Stel dat je op zoek bent naar iemand met een CCNP-certificaat. Dan voer je gewoon CCNP in het zoekveld in en drukt op de loep. Vervolgens kun je alle zoekresultaten filteren op groepen, mensen, evenementen etc. Verder is het leuk en mogelijk mensen te zoeken binnen bepaalde doelgroepen. Al met al niet echt een super effectieve manier om toptalenten te spotten, maar goed, hij is er wel.

Waardevol inkijkje bij sollicitant

Het grote voordeel van Facebook zit hem echter ergens anders. Dat zit hem niet in het zoeken, maar in het checken. Facebook kan je een (ongewenst maar) waardevol inkijkje geven in het leven van de (onzorgvuldige) sollicitant. Als de sollicitant een uitbundig leven leidt en zijn gegevens niet goed afschermt, kan dat grote gevolgen hebben voor zijn/haar sollicitatie. Menig kandidaat loopt het risico niet te worden uitgenodigd vanwege gedrag dat zijn/haar mogelijk werkgever niet vindt passen bij haar imago/brand. Het levert wel regelmatig veel lol op bij de recruiter… Het kan ook de andere kant op werken: de recruiter krijgt een beeld van een sollicitant dat op basis van alleen het cv nooit was te krijgen.

Gouden kans voor recruitment

Conclusie: de relatie tussen Facebook en Recruitment staat nog in de kinderschoenen. Buiten het adverteren met social ads – gesponsorde verslagen of advertenties (wat nog heel weinig gebeurt) kan de integratie van het employer brand en de start van de sourcing een mooie volgende stap zijn in het verder uitnutten van de enorme potentie die Facebook heeft voor recruitment. Er zijn in Nederland nu al meer dan vijf miljoen gebruikers van 18 jaar en ouder op Facebook. Als dat geen gouden kans is…

Werf& 16: Middelen en media en recruitmenttools

Geïnteresseerd in de voor- en nadelen van videosolliciteren en andere online recruitment tools? Lees er meer over in Werf& 16 die vandaag is verschenen. Deze uitgave staat helemaal in het teken van Middelen en  media en bevat een special over Recruitment tools. Ontvang je Werf& nog niet? Kijk dan hier voor meer informatie over abonnementen en het bestellen van losse nummers.

Deze bijdrage is geschreven door Peer Goudsmit, directeur van PeerSearch. Hij is als recruitment- en socialmedia-specialist, recruitmentadviseur, trainer en interim-recruiter al jaren actief bij (middel)grote bedrijven. Hij is daarnaast (mede-)initiatiefnemer van community PeerRecruitment, de Dutch Recruiters Daily; de Recruitment Toolbar en het Recruiters Gilde.

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners