De werken-bij site van werkgevers is het meest gebruikte en effectiefste communicatiemiddel om een succesvol employer brand op te bouwen. Dit blijkt uit onderzoek onder 400 employer brand professionals en directieleden ten behoeve van het boek ‘Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’ dat vandaag verschijnt.
Vindbaarheid via zoekmachines en campusrecruitment effectief
De eigen recruitmentsite wordt als belangrijkste middel voor employer branding gezien. Ook aan de vindbaarheid in zoekmachines en campusrecruitment worden een hoge effectiviteit toegedicht, maar deze worden voor employer branding door Nederlandse werkgevers beide veel minder gebruikt.
Recruitmentsite belangrijkste en meest effectieve middel
In het onderzoek ‘Het Nieuwe Employer Brand’ zijn 41 verschillende communicatiemiddelen onderzocht op hun inzet ten behoeve van employer branding en het effect dat daaraan wordt toegekend. De top-10 instrumenten die door Nederlandse werkgevers als het meeste effectief voor het employer brand worden gezien, zijn:
De recruitmentsite wordt gezien als het meest effectieve communicatiemiddel om te bouwen aan het employer brand. Na de recruitmentsite is zoekmachine marketing een veel gebruikt en effectief instrument. Opvallend is het effect dat aan TV wordt toegekend. TV scoort goed, maar wordt door slechts 3 procent van de ondervraagden gebruikt.
Wat doen werkgevers met een sterk employer brand nu anders?
Naast wat de gemiddelde werkgever aan instrumenten inzet, is ook gekeken naar wat topwerkgevers doen. Topwerkgevers zijn werkgevers die voldoen aan voorwaarden zoals een hoge medewerkerstevredenheid, veel open sollicitaties ontvangen en een top 10-positie onder de doelgroep. Topwerkgevers zetten naast de eigen recruitmentsite en campusrecruitment vooral in op public relations (PR), corporate storytelling, externe nieuwsbrieven en jobboards. Naast het hoge gebruik wordt hier ook het meeste effect aan toegekend.
Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand
Op 17 februari is het nieuwe boek ‘Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’ op de Nederlandse markt verschenen. Het is het eerste Nederlandse boek over dit onderwerp en is geschreven door Geert-Jan Waasdorp, Martijn Hemminga en Sarah Roest. Aan de basis van het boek ligt een groot en omvangrijk onderzoek naar de fundamenten van employer branding onder 400 professionals en directieleden. Uit het onderzoek zijn onder meer ken- en stuurgetallen op het gebied van employer branding voortgekomen die niet eerder onderzocht en gepubliceerd zijn.
Het onderzoek naar de fundamenten van employer branding is een initiatief van Metro Holland, NRC Carrière, de Persgroep Advertising, Intelligence Group en Nr29.