Als je meer referrals wilt, helpt een hoge bonus dan eigenlijk wel?

Peter Boerman Op 27 februari 2018 Gem. leestijd 2 min1353x gelezen
Deel dit artikel:
Als je meer referrals wilt, helpt een hoge bonus dan eigenlijk wel?

Als je meer referrals wilt, is een financiële bonus zeker het overwegen waard, blijkt uit recent onderzoek. Maar meer dan 5.000 euro uitloven? Dat heeft geen enkel effect, en kun je dus maar beter laten.

Bij Amazon komt inmiddels zo’n 11% van alle kandidaten op een sollicitatiegesprek binnen via een referral. Bij Salesforce zijn het er 38%, en is uiteindelijk 55% van alle nieuwe hires afkomstig uit een aanbeveling van een collega. Zomaar enkele data van referralprograms.org, een site die probeert inzicht te geven in referralprogramma’s van bekende Amerikaanse bedrijven.

referrals bedrijven referralbonus

Referral werkt

Waarom ze dat doen? Omdat referral werkt. Goede mensen kennen goede mensen. Uit onderzoek dat Drafted (het bedrijf achter die site) recent heeft gedaan blijkt dat die bedrijven gemiddeld 29% van al hun aannames binnenhalen via een referral door een collega, met de helft van alle bedrijven tussen de 20 en 40%. Zulke referrals zijn niet alleen gemiddeld veel goedkoper te werven, maar leveren ook kwalitatief betere kandidaten, aldus de onderzoekers.

Gemiddeld halen Amerikaanse bedrijven 29% van hun hires binnen via referral

7% biedt een reisje of een andere ervaring

Uit de enquête onder bijna 150 (vooral IT-)werkgevers blijkt trouwens ook dat ruim 4 op de 5 van hen (82%) een referral ook financieel beloont. Voor veruit de meeste van die bedrijven loopt zo’n referralbonus op tot hooguit 5.000 dollar, maar er zijn ook uitschieters van boven de 16.000 dollar voor één referral, met name voor schaarse technische of salesfuncties. Zo’n 7% zegt daarentegen referralbonussen niet uit de betalen in cash, maar bijvoorbeeld liever een reisje of een andere ervaring weg te geven.

referral referralbonus

Helpt zo’n referralbonus eigenlijk wel?

De hamvraag is: helpt zo’n bonus? Een beetje, zo blijkt uit het onderzoek. Bedrijven die géén bonus geven, halen gemiddeld 21% van hun nieuwe aanwinsten binnen via referral. Voor bedrijven die wél zo’n bonus geven loopt dat op tot 29%.

referral helpt een referralbonus

En de hoogte van de bonus dan?

Maar dan de volgende vraag: maakt de hoogte van die referralbonus nog iets uit? En dan blijkt het antwoord: niet bijster veel. ‘Wij vonden geen bewijs dat meer beloning ook meer referrals oplevert’, aldus de onderzoekers. Oftewel: ‘een tientje voor een vriendje’, zoals referral hier van oudsher ook wel genoemd wordt, lijkt nog steeds zijn waarde te bewijzen. Maar veel meer dan een paar tientjes hoeft het ook blijkbaar niet te zijn…

referral maakt de hoogte van de bonus uit

Zelf ook succesvol zijn met referral recruitment?

Mede dankzij sociale media wint referral recruitment steeds meer terrein bij werving. In het Breaking Seminar Referral Recruitment krijg je volop concrete tips, cases en best practices handreikingen en input voor een duurzame opzet van een referralstrategie. Kom je met een collega, dan krijgt de tweede deelnemer 50% korting!

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.