Gem. leestijd 3 min  2544x gelezen

Regine Alewijnse over De Wereld Werft, professionaliteit en plezier

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Regine Alewijnse over De Wereld Werft, professionaliteit en plezier

Regine Alewijnse is Manager Branding bij Eneco en keynote spreker in het plenaire programma van De Wereld Werft (DWW). DWW is het vakevent voor professionals op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. We spreken met Regine over haar visie op het centrale thema: Professionaliteit en Plezier. “DWW is niet alleen een interessant, maar ook een heel plezierig event. Ik wil alle vakgenoten uitnodigen om in te schrijven. Omdat het leuk, gezond en goed is om jezelf te blijven scherpen aan inzichten, meningen en kennis van andere professionals. Of je het nu met hen eens bent of niet!”

Valt er in deze tijd nog plezier te beleven?

Natuurlijk! Sterker nog, als je structureel geen plezier hebt in je werk als amc-er of recruiter, dan is mijn advies om zo snel mogelijk een andere baan te zoeken. Niet alleen in het belang van jezelf, maar ook in het belang van je organisatie. Natuurlijk is het niet reëel te verwachten dat je elke dag stuiterend van enthousiasme naar je werk gaat. Maar als je langdurend geen plezier hebt in je werk, dan wordt het een lastig verhaal er succesvol in te zijn. Vorig jaar sprak ik eens een hoofd recruitment die behoorlijk gedesillusioneerd was over de organisatie waar hij werkte. Ontzettend jammer natuurlijk. Maar ik bedacht me ook: hoe kan jij sollicitanten motiveren voor een baan bij jouw bedrijf, als je zelf zo cynisch bent?

En is er nog succes te behalen?

Met de toevoeging “in deze tijd” bedoel je waarschijnlijk dat de wervingsvraag voor veel organisaties sterk is teruggelopen. Als recruiter heb je daar zelf niet veel invloed op. Maar ook al werf je er nu 10 in plaats van de 100 die je gewend bent, zorg er dan voor dat je de best mogelijke kandidaat uit de markt haalt. Succes zit hem niet in de aantallen. Maar ook in het slimmer, sneller, goedkoper werven. Of betere mensen aannemen. Je kunt ook je recruitmentvaardigheden inzetten voor bredere vraagstukken dan externe werving. Bijvoorbeeld op gebied van (interne) mobiliteit. Bij Eneco hebben we eind 2012 het Career Development Center opgericht. Een virtuele club, om het samenwerkingsverband tussen HR en recruitment om interne mobiliteit binnen de Eneco Groep te bevorderen. We voeren carrière gesprekken met medewerkers die zich willen oriënteren op hun volgende loopbaanstap binnen de Eneco Groep, geven sollicitatietips, bouwen aan een interne talentpool, promoten intern vacatures. We oogsten niet alleen waardering hiermee onder medewerkers en management, maar boeken ook resultaten.

Wat versta jij onder professionaliteit en plezier?

Professioneel is dat je je inspanningen kunt verantwoorden en transparant bent over resultaten. En dat je deze kwantitatief weet te maken en dat je blijft streven naar beter. Dat geldt zowel voor recruitment als arbeidsmarktcommunicatie.

Plezier betekent voor mij dat je elkaar weet te motiveren, successen met elkaar deelt en viert. Maar ook als een collega op een warme dag op een ijsje trakteert. Plezier is ontzettend belangrijk. Maar hoe verwoord je dat? Het is net als het analyseren van humor. Dat lukt feitelijk niet. Het is wat het is.

Hoe zorg jij voor een gezonde combi?

Voor mij bestaat het een niet zonder het ander. Of mijn combinatie van plezier en professionaliteit gezond is, laat ik graag aan anderen over te beoordelen. Ik heb hart voor mijn vak en voor Eneco, en ik denk dat ik dat uitstraal. Tegelijkertijd: als je met “Sturm und Drang” je werk doet, is het ook goed af en toe te relativeren. Dat is dan misschien wel wat het gezond maakt.  “Op de schaal van de wereldproblematiek……” roep ik dan altijd.

Wat inspireert jou?

Ik voel me verbonden met de missie van Eneco “duurzame energie voor iedereen”. Het inspireert me om hier met mijn team aan bij te kunnen dragen. En om anderen met dat vonkje aan te steken. En vakinhoudelijk haal ik inspiratie uit wat ik zie op straat. Wat ik lees in de krant of in tijdschriften. Uit kunst. Gesprekjes met mijn zoon van negen. Campagnes en communicatie-uitingen van andere bedrijven. Recruitment best practices. Tweets van mensen die ik volg. Collega’s die met goede dingen bezig zijn.

[box type=”shadow” align=”alignleft” width=”620″ ]

De Wereld Werft (DWW) is hét vakevent voor arbeidsmarktcommunicatie en werving. Dit jaar vindt alweer de 5e editie plaats op donderdag 12 december in Amsterdam. Een ultieme gelegenheid om je kennis bij te spijkeren en ervaringen uit te wisselen met vakgenoten. De inschrijving is nu geopend, dus meld je snel aan. Wie vóór 25 oktober inschrijft, heeft niet alleen eerste keuze bij het break-out programma, maar maakt bovendien kans op één van de tien plaatsen bij de exclusieve sessie van Huub van Zwieten. Bekijk het programma en schrijf je snel in.[/box]

Wie is Regine Alewijnse?

Regine Alewijnse was tot 1 oktober Manager Employer Branding & Recruitment bij Eneco. Haar huidige functie is Manager Branding. In die hoedanigheid is zij verantwoordelijk voor de corporate positionering, corporate en employer branding, merk- en reputatiemanagement en online communicatie van Eneco.

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners