Gem. leestijd 5 min  41x gelezen

7 inzichten en verhalen over de relatie tussen recruitment en… koffie

Koffie en recruitment lijken steeds meer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Geen sollicitatiegesprek zonder koffie. Daarom, op deze Internationale Dag van de Koffie: 7 inzichten en verhalen over deze bijzondere relatie.

7 inzichten en verhalen over de relatie tussen recruitment en… koffie

Koffie en solliciteren: het lijkt zó’n vanzelfsprekende combinatie dat we er niet dagelijks bij stilstaan. Maar op deze Internationale Dag van de Koffie maken we er graag een uitzondering voor, en kijken we nog eens in het koffiedik om te ontdekken wat er allemaal zoal over te vinden is. Dat leverde onder meer deze 7 inzichten en verhalen op:

#1. Koffie als win-win-win

Een ‘kopje koffie doen’ lijkt de laatste jaren steeds meer de vervanger geworden van het stijve en formele sollicitatiegesprek van weleer. Eerst even kennismaken, alvorens de ‘echte’ sollicitatie plaatsvindt: iemand als loopbaan- en sollicitatiecoach Aaltje Vincent zweert er al jaren bij. En haar idee lijkt inmiddels ook steeds meer navolging te krijgen. Steeds meer bedrijven werken dan ook met kennismakingsmomenten, waarbij de sollicitant eerst eens langskomt om – onder het genot van een goede kop koffie – te kijken of de onderneming bij de wensen past, zo tekende nu.nl ook al een aantal jaar geleden op.

Of het nu pensioenverzekeraar PGGM is, Rijkswaterstaat, of de zorggroep Almere; je hoeft tegenwoordig niet lang meer te zoeken voordat je recruiters vindt die openstaan voor een informele koffiedate. Een ‘win-win-win‘, noemde Vincent het al eerder. ‘De werkgever krijgt sollicitanten die echt bij het bedrijf willen werken en de sollicitant weet waar hij terechtkomt. Bij de informele kennismaking kan hij objectief beoordelen of het wat is, zonder zich zorgen te maken over zijn kleding en of het gesprek wel goed gaat. Tijdens een informele ontmoeting krijg je als sollicitant al een veel realistischer beeld van de werkomgeving en werksfeer.’

#2. Samenwerken? Goede koffie!

Is koffie eigenlijk belangrijk op kantoor? Ja, héél belangrijk. Op de Global Talent Strategy & Intelligence Conference, vorige week in het EYE Museum in Amsterdam, liet Roger Morawski het nog mooi zien. Als Global Head of Workplace Experience bij het Franse Sanofi had hij bijvoorbeeld over de ‘5 senses‘-benadering die het bedrijf tegenwoordig inzette in zijn employer branding, en de rol die goede koffie daarbij speelde. Door de oude automaten te vervangen door nieuwe koffiehoeken komen mensen bijvoorbeeld weer eerder naar kantoor, en neemt ook de samenwerking, creativiteit en productiviteit aantoonbaar toe, vertelde hij.

#3. Vaak 4 koppen per dag

Niet helemaal meteen recruitment, maar toch interessant. Carrièreplatform Cvster.nl onderzocht speciaal voor vandaag het koffiegedrag van werkend Nederland. En wat blijkt? De koffiedrinkers drinken alleen al op de werkvloer zo’n 4 koppen koffie per dag, precies de hoeveelheid die volgens voedingsdeskundigen doorgaans geen kwaad kan. Opvallend: leeftijd speelt een grote rol. Van de jongere werknemers (18 tot 29 jaar) drinkt ruim een derde überhaupt geen koffie. Naarmate de leeftijd stijgt, neemt de consumptie juist toe, met een piek bij 60-plussers, die vaak 4 koppen of meer per werkdag drinken.

Werknemers met een kantoorbaan blijken inderdaad net iets vaker 4 koppen koffie of meer te drinken dan hun collega’s buiten kantoor, maar het verschil is vrij beperkt. Wel geven mensen met een fysiek beroep vaker aan helemaal geen koffie te drinken. Volgens het Nationaal Koffie- en theeonderzoek 2024 is de werkvloer – na thuis – de plek waar de meeste koffie wordt gedronken.

#4. Solliciteren met de koffiekar

Soms speelt koffie zelfs een centrale rol in een sollicitatieproces. Zo wist Arnhemmer Fred Rappange zo’n 10 jaar geleden de aandacht te trekken (zelfs van de lokale media) door met een koffiekar op te komen dagen bij het bedrijf waar hij destijds solliciteerde. De destijds 58-jarige werkzoekende bood er alle medewerkers een speciale koffie aan, en vertelde daarbij: ‘Ik ga solliciteren op een functie als productmanager voor het Italiaanse gebied van Vacansoleil en daarom vond ik koffie wel een passend gebaar.’ Voor zover bekend leverde de actie hem helaas niet de baan op.

#5. Slecht idee: de koffietest

Ook een klassieker in de wereld van recruitment: de koffietest. Zeker internationaal is er nog altijd veel aandacht voor deze bizarre selectiemethode: brengt een sollicitant na afloop van het gesprek zelf al dan niet zijn koffiekopje terug naar de keuken? Sommigen zweren erbij, maar de meeste experts zetten er toch hun vraagtekens bij. Zoals de Belg Wim Thielemans: ‘Wat als iemand uit beleefdheid het kopje niet terugbrengt omdat dat in hun cultuur ongepast is? Of misschien was de kandidaat zo gefocust op het gesprek dat dit detail hen ontging. Is het eerlijk om op basis van zoiets kleins een oordeel te vellen over iemands geschiktheid?’

Hij verwijst daarbij naar wat ze in de wetenschap wel de ‘gebroken been‘-informatie noemen: de illusie dat één stukje informatie voldoende is om een oordeel te vellen over iemands geschiktheid, terwijl er veel meer factoren meespelen. ‘Laten we in plaats daarvan streven naar een recruitmentproces dat recht doet aan de kwaliteiten van kandidaten, zonder ze te beoordelen op basis van triviale details. Het gaat immers om talent, vaardigheden en de waarde die iemand kan toevoegen aan het team.’ En dat iemand dan voortaan zijn kopje terugbrengt naar de keuken? Dat kan je later alsnog gewoon vragen…

#6. De koffie is wel on you

Goed, koffie is dus belangrijk voor elke sollicitatie. Maar vergeet niet: het is wel aan de recruiter om daarvoor te zorgen, niet aan de kandidaat. Vorig jaar trok het verhaal van een sollicitant in Californië, bekend onder de reddit-naam el_lobo_cimarron, bijvoorbeeld de aandacht. Hij vertelde dat hij voor een sollicitatiegesprek met een kleine organisatie gebeld werd door de interviewer: of hij misschien een kop medium cold koffie (no sugar) bij de Starbucks voor hem kon meenemen…? Needless to say: de sollicitant bedankte voor de eer, en liet zelfs het hele gesprek aan zich voorbij gaan.

#7. Weinig zo gewild als de barista

Dat koffie het verschil maakt in het leven van velen, blijkt ook uit de populariteit van de barista. Tot een paar jaar geleden nog een vrijwel onbekend beroep, maar dit jaar blijkt dat op een vacature voor een barista in Nederland ruim 10 keer zoveel geklikt wordt als gemiddeld, terwijl een vacature voor een monteur gemiddeld de minste kliks krijgt, aldus een analyse van Indeed. ‘Werken als barista is waarschijnlijk zo populair omdat je veel kunt leren in de praktijk. Bovendien kun je overal aan de slag, waardoor het een flexibel beroep is’, zei Stan Snijders, managing director van Indeed Benelux, bij het verschijnen van die cijfers.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners