Waarschijnlijk heeft iedereen wel eens van remarketing gehoord, maar veelal heeft het een negatieve lading. Remarketing is, mits goed gebruikt, een krachtig middel dat je succesvol kunt inzetten voor de recruitmentsite. In dit artikel een inleiding op remarketing en 5 redenen waarom je remarketing in zou moeten zetten.
Wat is remarketing?
In het kort komt het erop neer dat je op het Google Display Netwerk (talloze websites wereldwijd die advertenties van Google AdWords adverteerders weergeven) advertenties kunt weergeven aan gebruikers die je website al eens bezocht hebben. Dit kan door middel van tekstadvertenties en banners en is in te stellen op het Google AdWords advertentieplatform. Belangrijk is hierbij dat je je bezoekers informeert over jouw privacy beleid.
1. Blijf on top of mind bij de werkzoeker
We zien steeds vaker dat sollicitanten een werkenbij-site bereiken via verschillende verkeersbronnen (google, jobboards, corporate sites, social media) en dat het “sollicitatie beslissingsproces” een langere periode duurt . Elk van deze verkeersbronnen heeft een aandeel in het sollicitatieproces, van oriëntatie tot sollicitatie. Door middel van remarketing kun je als werkgever on top of mind blijven bij mensen die je site of bepaalde onderdelen van je site al eens bezocht hebben en midden in dat proces zitten. Het Google Display Netwerk leent zich hier prima voor gezien het enorme bereik (Bron: Google, maart 2012):
- Bereik van 96% onder de Nederlandse internetters
- 11,5 miljoen unieke gebruikers per maand
- Gemiddeld 45 advertentievertoningen per gebruiker per dag
Een bijkomend voordeel is dat je ook de interesses van je websitebezoekers kunt achterhalen door te zien op welke plaatsingen in het Google Display Netwerk je remarketing advertenties worden getoond.
2. Profiteer van eerdere wervingsinspanningen
Remarketinglijsten verzamelen gebruikers op basis van hun eerdere websitebezoek, ongeacht vanuit welke verkeersbron zij afkomstig waren. Remarketing is dus niet alleen van toepassing op verkeer dat de site al eens via een Google AdWords advertentie heeft bereikt. Je profiteert dus van alle eerdere inspanningen die zijn verricht om verkeer naar de werkenbij site te krijgen. Denk hierbij aan verkeersbronnen zoals:
- Jobboards
- Social media accounts
- Organisch zoekverkeer
- Direct zoekverkeer
- Overige verwijzende sites
- Nieuwsbrieven (vacature alerts)
 3. Bereik exact de juiste doelgroep
Google biedt via het Google AdWords programma, maar ook via Google Analytics geavanceerde mogelijkheden om je doelgroep nauwkeurig te definiëren. Het is mogelijk om meerdere doelgroepen aan te maken en de advertenties vervolgens toe te spitsen op de kenmerken van deze doelgroep. Denk hierbij aan de volgende mogelijkheden:
- Opnemen of uitsluiten van bezoekers die bepaalde pagina’s hebben bezocht, zoals:
- Vacatureoverzichten
- Functiegebieden
- Specifieke vacatures
- Bedankpagina’s (uitsluiten van sollicitanten)
- Duur van eerder bezoek
- Voltooide doelen
 4. Betaal (relatief) weinig per klik
Remarketing advertenties hebben normaal gesproken relatief hoge doorklikpercentages, tot wel 2 tot 3 keer zo hoog als de overige advertenties op dezelfde advertentieplekken. Dit komt omdat de surfer:
- Reeds bekend is met de adverteerder door het eerdere sitebezoek
- Zich eerder aangesproken voelt door de advertentietekst die specifiek op de surfer is toegespitst
Deze hoge relatieve CTR is voor Google een indicatie dat de getoonde advertenties relevant zijn voor de gebruiker en zal bijdragen aan een relatief lage kosten per klik.
5. Verkrijg extra sollicitaties
Onze ervaring is dat bezoekers die je site bereiken vanuit een remarketing campagne kwalitatieve bezoekers zijn en minstens even goed converteren in sollicitanten als bezoekers vanuit andere AdWords campagnes, zoals Google Zoeknetwerk en reguliere Google Display Netwerk campagnes. Het levert dus extra sollicitaties op, de vraag is natuurlijk of die sollicitanten zonder de inzet van remarketing je werkenbij site überhaupt wel een volgende keer hadden gevonden!
Deze bijdrage is geschreven door Arne Verwoert, senior SEA consultant – eWerving bij online marketing bureau Expand Online.