René Brands (Topic): ‘Het is vaak makkelijker mensen uit Zuid-Afrika te halen dan uit Twente’

Al 20 jaar werkt René Brands in de werving en selectie (én is hij trouwambtenaar). Bij IT-bedrijf Topic is hij nu specialist in internationaal recruitment. Moeilijk? ‘Ach, het is vaak makkelijker mensen uit Zuid-Afrika te halen dan uit Twente…’

Peter Boerman Op 09 februari 2021
Gem. leestijd 5 min 402x gelezen
Deel dit artikel:
René Brands (Topic): ‘Het is vaak makkelijker mensen uit Zuid-Afrika te halen dan uit Twente’

Hij begon eind jaren 90 in het recruitmentvak. Noemt zich sinds die tijd een echte ‘recruitment addict. Ook al rolde hij zomaar in. Hij was nog een van de laatste dienstplichtigen van Nederland. Terwijl hij daarop wachtte, begon hij ooit bij Vedior, waar hij onder meer voor PTT Post een project rondom de bemensing van de  kerstkaartjes leidde. ‘En daarna ben ik een beetje in de werving en selectie blijven hangen’, vertelt René Brands, senior recruiter van IT-bedrijf TOPIC.

Het gaat hier niet alleen om software services.

Nou ja, IT-bedrijf. Daarmee doe je het bedrijf met vestigingen in Best, Nijmegen en Delft ook wel weer tekort. Niet voor niets dragen ze zelf ook de ondertitel ‘Embedded systems’ mee, onder hun logo. Het gaat hier namelijk niet alleen om software services als testing, configuratie-, integratie- en build-management, maar ook om digitale hardwareontwikkeling in bijvoorbeeld ‘boarddesign‘ en ‘FPGA‘. Een bedrijf dat in 2005 de kaap van 100 medewerkers bereikte, en nu zelfs zo’n 150 medewerkers telt. Die – als het even kan – vooral werken vanuit het state-of-the-art kantoor in het Brabantse Best.

Op zoek naar wereldwijd talent

En aan Brands dus om, samen met twee recruitmentcollega’s, ervoor te zorgen dat er voldoende gekwalificeerde mensen bij het bedrijf aan de slag gaan. Met name softwareontwikkelaars. Een zoektocht die hem tegenwoordig steeds verder rondom de wereld brengt, vertelt hij. Want talent in Nederland op dit gebied is schaars, en zéér gewild. En als je er als organisatie voor open staat, is het over de grens nog wel mogelijk te vinden wat in eigen land nauwelijks lukt.

‘Lang leve LinkedIn. En je netwerk.’

‘Lang leve LinkedIn. En je netwerk’, zegt Brands dan ook. ‘Dat is ook een voordeeltje van corona, denk ik: woon-werkafstand maakt steeds minder uit. En nou moet ik ook zeggen: het is vaak makkelijker om mensen uit Zuid-Afrika te overtuigen om naar Brabant te komen, dan mensen uit Twente. In Nederland zijn de mensen nou eenmaal niet zo verhuisbereid.’

wijzijn topic-recruiter

Twee koppels gevonden

Het netwerk, mond-tot-mondreclame, wereldwijd skypen, het is voor Brands essentieel gereedschap om zijn werk goed te kunnen doen, vertelt hij. Zo vond hij in Turkije al eens een stel, van wie de vrouw test engineer was en de man software-ontwikkelaar. In Zuid-Afrika min of meer hetzelfde verhaal. Het maakte een overstap naar Nederland al meteen een stuk makkelijker. En ook zijn netwerk helpt mee. ‘Ik heb veel contacten die weten: “Als ik iemand heb die wil werken, stuur ik hem wel naar René”.’

‘Ik vind corporate recruitment het leukste. Dat je echt helemaal voor een bedrijf kunt gaan.’

Je contacten goed houden, ook met mensen met wie je in het verleden allemaal gewerkt hebt, dat helpt enorm in recruitment, merkt hij. En in zijn geval zijn dat er heel wat. Hij was vestigingsmanager bij Content, maakte een uitstapje naar detachering in de zorg, en werkte daarnaast als (IT-)recruiter bij onder meer Getronics/KPN, Sogeti, Brunel en Yacht, om maar een paar voorbeelden te noemen. ‘Ik vind corporate recruitment het leukste’, zegt hij. ‘Dat je echt helemaal voor een bedrijf kunt gaan.’

topic embedded systems

Een kwestie van mindset

Via een oud-collega is hij 3 jaar geleden trouwens ook bij TOPIC terecht gekomen, een bedrijf dat onder meer klanten kent als ASML, Philips Healthcare, Océ, ProRail en VDL. Daar werkt hij nu onder meer aan recruitment marketing, maar ook aan connecties met de technische universiteiten en met Brainport Eindhoven. ‘Zo willen we bijvoorbeeld samen een online training opzetten. Die veelzijdigheid, dat maakt je rol als recruiter ook zo leuk.’

Die veelzijdigheid, dat maakt je rol als recruiter zo leuk.’

En hij werkt dus veel internationaal. ‘Al jaren hebben we hier veel mensen direct uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika gehaald. In mijn ogen is dat vooral een kwestie van mindset. Met wat creativiteit kun je ver komen. Ook in je werving en selectie. Je hoeft echt niet iedereen hier op kantoor te hebben voor een sollicitatiegesprek. Bovendien kenden we altijd 3 rondes aan gesprekken. Om dit makkelijker te maken, willen we dit graag terugbrengen naar 2 gesprekken.’

Op tournee door Zuid-Afrika

Het begon in 2017, vertelt hij. Daarna groeide het internationaal recruitment bij TOPIC langzaam verder. Met de HR-afdeling samen werd zowel relocation als het vliegticket uitgewerkt, en werd ‘het hele pakket goed ingekleed’, zoals Brands het noemt. Daar hoort ook een ‘tournee’ door Zuid-Afrika zelf bij. ‘We gaan ze letterlijk in Kaapstad en Johannesburg ophalen’, vertelt hij. ‘Als we een week daarheen gaan en gesprekken plannen, is dat best rendabel.’

‘Het is nu best een uitdaging mensen letterlijk aan tafel te krijgen.’

Een soortgelijk initiatief is gestart vanuit Brainport Development, waarbij het bedrijf in Spanje campagne voert, ‘samen met een aantal concullega’s’. ‘We willen dit jaar 30 mensen aannemen. En het is nu best een uitdaging mensen letterlijk aan tafel te krijgen. Velen lijken voorzichtiger geworden.’ Maar ook dat maakt het recruitmentvak alleen maar leuker, vindt hij. ‘De grote lijn is toch dat je mensen probeert te helpen, in de breedste zin van het woord. Dan is er toch niets mooiers?’

werken bij topic

Digitale handtekeningen

Het komend jaar wil hij nog meer werk maken van video in zijn recruitmentaanpak. ‘Ik geloof zelf wel in bewegend beeld om jezelf te verkopen. Daarom maken we ook nieuwe films met onze medewerkers. En we kijken ook naar solliciteren per video. We geven ook steeds meer tips aan mensen in het proces, proberen steeds beter verwachtingen te managen. Ik wil namelijk graag dat ze slagen.’

‘Ik geloof zelf wel in bewegend beeld om jezelf te verkopen.’

En ze experimenteren bij TOPIC ook met het zetten van digitale handtekeningen onder een contract. Want waarom zou je daarvoor eigenlijk nog bij elkaar moeten komen? Waarom zou je überhaupt nog een heel eind moeten reizen voor een sollicitatiegesprek? ‘Voor internationaal reizen was Skype al ingeburgerd. Je ziet dat het afgelopen jaar dat nog eens versneld heeft. Zo wordt techniek steeds belangrijker. Maar het blijft in recruitment wat mij betreft toch nog altijd vooral gaan om die persoonlijke touch. Dat inleven in je kandidaat, waar die ook vandaan komt. Als je dat kunt, kun je veel bereiken, daar ben ik van overtuigd.’

Meer weten?

Dit verhaal kwam tot stand in samenwerking met auteur/ HR Business Partner / Docent Joost Seijsener, die adviseert over hoe sollicitatieprocessen te vernieuwen. Zo werkte hij eerder samen met Martine Bom, die recent werd uitverkozen tot een van de meest invloedrijke recruiters van het jaar. Lees meer over zijn aanpak in het e-book ‘Mensen erbij, Werving en Selectie 3.0’.

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners