Is Funda net zo mooi en handig als je een baan zoekt in plaats van een huis?

Bas van de Haterd Op 02 oktober 2018
Gem. leestijd 5 min 563x gelezen
Deel dit artikel:
Is Funda net zo mooi en handig als je een baan zoekt in plaats van een huis?

Wie een huis zoekt, kijkt op Funda. Maar hoe werft deze site zelf zijn personeel? Is de site dan even gebruiksvriendelijk? Bas van de Haterd zoekt het uit.

Funda is een site die heel Nederland waarschijnlijk wel kent. Met rond de 36 miljoen bezoeken per maand is funda.nl veruit de drukst bezochte huizensite van Nederland. Om dat mogelijk te maken is Funda natuurlijk ook een werkgever.

In theorie moeten pure online partijen ook een geweldige wervingssite kunnen neerzetten

In theorie hebben pure online partijen als deze natuurlijk een behoorlijke voorsprong op andere werkgevers. Ze hebben ongelooflijk veel kennis van wat online werkt en wat niet. Daarom zou je denken dat ze ook een geweldige wervingssite moeten kunnen neerzetten. Bol.com en Coolblue hebben dit de afgelopen jaren ook al bewezen (beide zijn dit jaar ook genomineerd voor de Digitaal-Werven-award). Maar een garantie is het natuurlijk ook weer niet. Hoe zou de wervingssite van Funda het ervan afbrengen? Tijd voor een analyse.

Homepage: geen zoekmachine

De homepage begint met een korte beschrijving en een video van de hackathon in 2017. Daaronder beginnen de vacatures. Funda heeft geen zoekmachine voor de vacatures, iets dat je bij een totaal van 10 vacatures natuurlijk ook niet echt nodig hebt. Maar met het huidige aantal vacatures zit deze opzet wel op de limiet. Het is momenteel bijvoorbeeld al niet meer mogelijk alle product development-vacatures op één scherm te krijgen. Daar kan er dus geen een meer bij zonder het overzicht te verliezen.

Screen Shot 2018-09-27 at 10.51.04 funda

Wat ik onwijs gaaf vind aan de vacatures is dat ze zo persoonlijk zijn. Megha, Mattheus of Koen zoeken een collega. Heel mooi gedaan. Daarna zie je in één zin een beschrijving van de functie waar het om gaat. De manier waarop ze zijn geschreven is ook geweldig. Denk aan een Android-developer waar meteen staat:

  • ‘Google Assistant, Find my dream house on Funda.’ Het leven zou zo makkelijk moeten zijn. Daar zet jij je voor in.

Dat is dus helder, je gaat je in deze functie niet alleen toeleggen op Android, maar vooral op Voice. Tip is wel: zet er iets meer informatie bij. Momenteel ontbreekt in het eerste overzicht een aantal zaken die wel belangrijk zijn, zoals opleidingsniveau, minimale jaren ervaring en de locatie.

Vacature: nagedacht over presentatie

Funda heeft alleen een kantoor in Amsterdam. Dat is echter niet bij iedereen bekend. Toch staat er geen standplaats in de vacature. Met de verwachte komst van Google for Jobs zou ik zelfs de exacte locatie erbij zetten. Een bekende van me werkt voor Funda en die zei me recent: “Dat ik er op de fiets heen kan was wel een belangrijke reden voor me om voor Funda te kiezen.” Dat kun je dus ook maar beter gebruiken, denk ik.

funda kantoor

Bij de vacature is wel duidelijk te zien dat is nagedacht over de presentatie. Lichtblauwe en witte achtergronden worden afgewisseld, wat de vacature super leesbaar maakt. Midden in de vacature zit nog een contact-widget en er staat een foto van het team bij.

Screen Shot 2018-09-27 at 10.58.48 fundaMinder enthousiast ben ik erover dat de hele vacature gaat om wat Funda vraagt, maar niet over wat ze bieden. Er is bijvoorbeeld wel een linkje naar ‘Funda als werkgever’, maar niet naar de arbeidsvoorwaarden. Terwijl uit (oké, Amerikaans) onderzoek recent toch bleek dat arbeidsvoorwaarden noemen de conversie significant verhoogt.

Contact zoeken is wel makkelijk gemaakt. Je kunt gewoon mailen, maar mag ook bellen of appen.

Contact zoeken is wel makkelijk gemaakt. Je kunt gewoon mailen, maar mag ook bellen of appen. Het staat allemaal in de vacature. Volgens mij leidt een knop tot hogere conversie dan een link, maar dat zou Funda natuurlijk makkelijk zelf kunnen A/B-testen. Wel valt op dat onderaan de pagina share buttons ontbreken (ze staan nu ergens halverwege). Als je onder de vacature vraagt om te delen moet je het mensen wel makkelijk maken. En natuurlijk kun je de foto’s ook nog beter aankleden met bijvoorbeeld een foto van de werkplek, waarbij je dan ook nog iets ludieks zou kunnen doen met een gat of een lege stoel of een silhouet op een plek in de vergadering of zo.

Features: waar is de alert service?

Qua features mis ik bijvoorbeeld de alert service. Júíst Funda zou toch moeten weten hoe belangrijk dat is. Ook zou Funda vrij makkelijk een ‘gerelateerde vacatures’ bij de vacature moeten kunnen zetten, zodat iemand meer opties te zien krijgt die misschien allemaal van toepassing kunnen zijn. Ik geef toe: heel veel vacatures zijn het niet. Maar een ‘QA engineer mobile‘ helpen met het feit dat men ook een ‘QA engineer‘ zoekt kan gewoon handig zijn, toch? En het is iets waarvan ik denk: dat moet een online club als Funda toch makkelijk zelf kunnen maken.

Conclusie: er is nog laaghangend fruit

Je mag van Funda geen site op het niveau van Bol.com of Coolblue verwachten. Laten we daar eerlijk over zijn, daar zijn de volumes aan vacatures te laag voor. Funda heeft bovendien een aantal mooie elementen in de site, die het heel persoonlijk maken. Ze hebben daarnaast een paar slimme dingen gedaan, zoals de opmaak van de vacatures.

‘Er zijn veel kleine verbeteringen mogelijk die Funda zelf makkelijk moet kunnen doorvoeren’

Op andere gebieden is er nog wel wat laaghangend fruit te plukken, denk ik. Het noemen van een standplaats bijvoorbeeld, en arbeidsvoorwaarden in de vacatures. Ook zijn er kleine verbeteringen die Funda volgens mij zelf makkelijk moet kunnen doorvoeren. Zulke kleine zaken kunnen volgens mij veel waarde toevoegen zonder dat het een organisatie als Funda veel hoeft te kosten.

bas van de haterd

Bas van de Haterd is onder meer organisator van Digitaal-Werven , waarvoor hij al 12 jaar de recruitmentwebsites van de grootste en bekendste organisaties van Nederland onderzoekt.

Op 1 november wordt op het evenement weer de jaarlijkse award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring van Nederland uitgereikt. Tot die tijd verschijnen hier regelmatig reviews en onderzoeksresultaten van zijn hand.

Bas is bovendien op 16 oktober een van de sprekers op het Werf& Selectie Jaarcongres. Hij verzorgt daar een keynote onder de titel ‘Het cv voorbij’. Meld je dus nu aan.

Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners