Gem. leestijd 3 min  607x gelezen

Angst voor de robot? Op deze 3 gebieden profiteren we er juist van

Angst voor de robot? Op deze 3 gebieden profiteren we er juist van

Kunstmatige intelligentie en robots kunnen een bedreiging lijken; ze kunnen het werk van de recruiter ook verbeteren. Op deze 3 terreinen gebeurt dat al.

Het is hier (maar bijvoorbeeld ook hier) al vaker gezegd: automatisering van het recruitmentwerk is de komende jaren onontkoombaar. Het is natuurlijk al aan de gang, maar zal nog een veel grotere vlucht nemen. Vooral repeterende taken die tijd en aandacht vragen zullen door de machine worden overgenomen. Maar de vraag is dan vanzelfsprekend: wat zal er nog overblijven?

KI kan ons leven verrijken

Daarover verschillen de meningen nogal. De een denkt dat de recruiter van nu verdwijnt, de ander denkt dat alle kunstmatige intelligentie (KI) het leven alleen maar kan verrijken, en de menselijke vaardigheden dus zal versterken in plaats van vervangen. En op deze drie terreinen zie je dat dus nu al gebeuren, schrijft Ji-A Min, head data scientist bij Ideal, een bedrijf dat KI inzet voor betere selectiebeslissingen.

#1. KI kan nóg sneller CV’s checken

‘De gemiddelde recruiter kijkt 6 seconden naar een CV’, bracht onderzoek van TheLadders een paar jaar geleden aan het licht. ‘Schande!’ riepen we toen massaal.

Maar waarom is het eigenlijk een schande? Waarom zouden we niet nóg sneller kijken of iemand wel aan de meest basale functie-eisen voldoet? En waarom zouden we dat dan bijvoorbeeld niet door een algoritme laten doen?

Meer tijd besteden aan CV’s checken leidt immers niet automatisch tot een betere selectie. Sterker nog: met zelflerende machines kan de quality-of-hire juist aanmerkelijk vooruitgaan. Als het algoritme ‘snapt’ welke factoren tot succes leiden, hoeft dat geen giswerk van de recruiter meer te zijn. En kunstmatige intelligentie heeft ook nog eens geen last van vooroordelen.

#2. KI kan zorgen voor meer Candidate Engagement

Het klinkt misschien ongelooflijk, maar nog steeds komt het vaak voor dat sollicitanten niets terughoren op hun sollicitatie. Zeker op plekken waar het aanbod van kandidaten groot is, nemen recruiters niet altijd de moeite goed af te wijzen.

Maar waarom zou je dat niet aan een computer overlaten? Of liever: aan een bot? Een slimme chatbot kan veel tijd besparen en tegelijk de sollicitant een goed, menselijk gevoel geven. De ‘bottificatie‘ van recruitment kan recruiters juist hélpen om meer tijd te maken voor de interactie met kandidaten waar het nu maar niet van komt.

De meeste bots staan nog in de kinderschoenen, maar de goede leren nu al menselijke taal te begrijpen, en leren van de interactie met mensen om hun antwoorden steeds verder te verbeteren. De ervaring van de kandidaat kan er met sprongen door vooruitgaan.

#3. KI kan (online) sollicitatiegesprekken verrijken

Als we een sollicitatiegesprek houden terwijl een camera meeloopt, doemen tegenwoordig tal van nieuwe mogelijkheden op. Of het nu gaat om de analyse van micro-expressies of het nader bestuderen van de woordkeuze van een kandidaat, kunstmatige intelligentie is steeds beter in staat om chocola te maken van bewegende beelden.

Hoe meer informatie, hoe beter

De data die hieruit voortvloeien zullen de recruiter niet overbodig maken, integendeel. Het levert alleen maar extra informatie op die de recruiter zal helpen om te beslissen of de kandidaat de beste is voor de betreffende vacature. En hoe meer informatie, hoe beter. Het kan helpen om een meer objectief oordeel te vellen, zelfs al vóórdat je besluit iemand uit te nodigen voor een gesprek. Dus waarom zou je dat niet proberen?

En wat betekent dat voor de recruiter?

Volgens Ji-A Min leiden deze vormen van KI al met al (op termijn) tot 3 grote veranderingen in de rol van de recruiter:

  1. Hij of zij zal proactiever en strategischer worden, in plaats van alleen maar tijd te moeten besteden aan administratie en reageren op kandidaten.
  2. Hij of zij zal meer tijd face-to-face met kandidaten doorbrengen om zo samen te kijken of de kandidaat bij de organisatie past.
  3. Hij of zij zal beter aan de behoefte van hiring managers kunnen voldoen, omdat KI recruiters het inzicht geeft in alle belangrijke KPI’s (zoals de quality-of-hire).

Beter, sneller en slimmer

Klinkt op zich niet zo verkeerd, toch? Eén ding is duidelijk, besluit Ji-A Min: ‘Begrip van de voordelen en van de beperkingen van deze nieuwe technologieën zet ons in de beste positie om beter, sneller én slimmer te worden in ons vak: het werven en selecteren van de beste kandidaten voor het werk dat gedaan moet worden.’

Lees meer:

Beeld

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners