Roos Lavrijsen: ‘Ga van die stoel af, en in gesprek met je doelgroep’

Roos Lavrijsen is een expert met een missie: werkgevers helpen echt vanuit hun doelgroepen te denken. Als nieuwe docent bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie wil ze dat nóg meer mensen leren. Hoe ziet ze dat voor zich?

Raffi Shahbaz Nazarian Op 21 november 2022
Gem. leestijd 3 min 386x gelezen
Deel dit artikel:
Roos Lavrijsen: ‘Ga van die stoel af, en in gesprek met je doelgroep’

Met haar achtergrond in de communicatiewetenschappen, zowel op de hogeschool als de universiteit in Utrecht, is het natuurlijk niet zo verwonderlijk dat ze meteen over doelgroepen begint. Maar toch is het iets waar veel employer branding nog grote stappen in kan maken, aldus Roos Lavrijsen. ‘Sterker nog: doelgroepgericht werken speelt in arbeidsmarktcommunicatie zelfs een grotere rol dan in marketing. Als je bezig bent met een nieuwe baan, verandert die baan je leven. Door middel van arbeidsmarktcommunicatie kun je communiceren wie een werkgever echt is.’

‘Het is belangrijk dat je een eerlijk verhaal vertelt over je identiteit en bedrijfscultuur.’

Werkzoekenden hebben tegenwoordig bovendien ook daadwerkelijk de optie om wel of niet te werken bij een bedrijf. ‘Het is dus erg belangrijk dat het bedrijf een eerlijk verhaal vertelt over hun identiteit en bedrijfscultuur, zodat werkzoekenden beter kunnen inschatten of zij een match zijn. Doelgroepdenken en je aanbod heel specifiek daarop afstemmen is iets wat mij daarin trekt. Een doelgroep doorgronden en hen een toegepaste oplossing bieden. Of dat nu een product of een dienst is. Of een baan, zoals in arbeidsmarktcommunicatie.’

Passie voor het vakgebied

Het is alweer meer dan 10 jaar geleden dat bij Roos Lavrijsen de passie voor het vakgebied ontstond. Na haar studies belandde ze eerst 2 jaar op de communicatieafdeling van Alliander, waarna ze aldaar adviseur arbeidsmarktcommunicatie werd, met name gespecialiseerd in focusdoelgroepen als Technici en IT. Na 5 jaar later liet ze de arbeidsmarktcommunicatie los, en richtte een marketingcommunicatieteam en -strategie op. ‘Daarna begon ik voor mezelf en kwam de oude liefde van arbeidsmarktcommunicatie toch weer terug.’

‘Met relevante praktijkvoorbeelden komt de lesstof echt tot leven.’

Inmiddels is dat nu alweer 3 jaar geleden. Sindsdien deed ze onder andere opdrachten voor de Universiteit Twente, en ProRail. Ze is ook verbonden aan Recruitment Builders, het netwerk van ervaren ‘builders‘ met de missie ‘de recruitmentwereld slimmer en professioneler te maken’. En dat doet ze sinds oktober ook als docent bij de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. Waar ze zich vooral op relevante praktijkvoorbeelden wil richten. ‘Dat is wat ik zelf in elk geval altijd waardeer en prettig vind aan docenten. Zo komt de lesstof echt tot leven en krijgen mensen een beter beeld van het vak.’

Doelgroep voor ogen

De geboren Nijmeegse, waar ze nu weer woont met man en 2 kinderen, pleit ervoor vooral de doelgroep altijd voor ogen te houden. Als je ergens intern te lang zit, kun je die focus nog wel eens verliezen, zegt ze. ‘Ik probeer als buitenstaander ook altijd te waarborgen dat ik geen onderdeel van een organisatie word. Het is namelijk altijd een wisselwerking tussen enerzijds werken vanuit de organisatie en anderzijds inleven in de doelgroep. Dat is echt wat ik probeer over te brengen. We moeten van die stoel af en in gesprek gaan!’

Meer weten?

roos lavrijsen leergangOp 1 december begint weer de meest complete opleiding op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in Nederland. Van werving tot employee relationship management en van employer branding tot een volwassen arbeidsmarktcommunicatiestrategie, het komt hier allemaal aan bod.

Nu inschrijven
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners