Ruim 1 op 3 Nederlanders wordt elk jaar gehunt

Peter Boerman Op 21 oktober 2014
Gem. leestijd 2 min 1911x gelezen
Deel dit artikel:
Ruim 1 op 3 Nederlanders wordt elk jaar gehunt

Ruim 1 op de 3 Nederlanders (35%) is het afgelopen jaar door een werkgever benaderd voor een baan. Vooral marketeers krijgen veel aanbiedingen, net als consultants en ict’ers.

Ten opzichte van 2011 is het aantal Nederlanders dat wordt gehunt gestegen met 2%, blijkt uit analyses die Intelligence Group heeft uitgevoerd ten behoeve van de workshop ‘Searchen en sourcen’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Ruim 70% van de marketeers blijkt het afgelopen jaar minstens door één werkgever of intermediair benaderd voor een nieuwe baan.

Nauwelijks schaarste

Beroepsgroepen waarin nauwelijks wordt gehunt zijn facilitaire dienstverleners, verzorgenden en administratieve medewerkers, functiegebieden waarin ook nauwelijks sprake is van schaarste.

Top-5 meest gehunte beroepen
Marketing 71%
Consultancy/advies 62%
ICT/automatisering 61%
Accountancy 56%
Directie/(interim)-management 55%

(tabel: percentage van een beroepsgroep dat per jaar minstens 1x is benaderd)

Top-5 minst gehunte beroepen
Facilitaire dienstverlening 17%
Verpleging/verzorging 20%
Administratief/secretarieel 27%
Productie 29%
Sociaal/maatschappelijk 29%

(tabel: percentage van een beroepsgroep dat per jaar minstens 1x is benaderd)

Olie en gas

Kijken we naar branches, dan valt op dat vooral de mensen in de olie- & gasindustrie zeer gewild zijn: van hen wordt 70% minstens 1 keer per jaar en 45% zelfs maandelijks benaderd voor een andere job. Bij deze groep is ook steeds vaker te zien dat zij zichzelf ‘onvindbaar’ of ‘onbenaderbaar’ willen maken, omdat de intensiteit waarmee zij worden benaderd vaak als spam wordt ervaren. Martijn Hemminga, medeoprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en initiatiefnemer van het onderzoek, waarvoor in de zomer van 2014 zo’n 7.400 mensen zijn ondervraagd: ‘Intensief gehunte doelgroepen vertrekken steeds vaker van LinkedIn, searchers en sourcers grijpen dan ook steeds vaker naar de klassieke manier van hunten, door gewoon te bellen naar organisaties en de werkvloer.’

Waar moet je het over hebben als je hunt?

Aan mensen die worden benaderd door een werkgever of intermediair is gevraagd waarover zij geïnformeerd willen worden op het moment dat zij worden benaderd. De vijf meest genoemde items zijn:

  1. Duidelijkheid over inhoud van de functie
  2. Duidelijkheid over salaris
  3. Functie sluit aan bij mijn opleiding/vaardigheden
  4. Duidelijk om welke werkgever het gaat
  5. Duidelijkheid over de locatie

Workshop

Tijdens de workshop Searchen & sourcen op donderdag 20 november leren de deelnemers hoe zij doelgroepgericht kandidaten kunnen vinden via sociale media en zoekmachines. Meteen inschrijven kan hier.

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners