De Rotterdamse Intelligence Group gaat in zijn arbeidsmarktanalyses intensiever gebruik maken van de vacaturedata van Jobdigger.
De intensievere samenwerking tussen Intelligence Group, de founder van Werf&, en Jobdigger is niet nieuw: in de afgelopen maanden zijn de vacaturedata van de laatste al veelvuldig gebruikt in employabilityrapportages, arbeidsmarktanalyses en recruitment- en sourcings-intelligence van de eerste. Deze samenwerking wordt in de komende maanden verder geïntensiveerd met onder meer met de introductie van de ‘VacatureVerbeteraar’ en analyses voor www.werf-en.nl.
Nieuwe mogelijkheden
Door de vacaturedata van Jobdigger (de vraagkant van de arbeidsmarkt) te combineren met het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group (de aanbodkant van de arbeidsmarkt) ontstaan vele nieuwe toepassingen om algoritmen te schrijven die inzage geven in de arbeidsmarktsituatie, aldus Erik Leerkes, samen met Björn Hijmans oprichter van Jobdigger. Zo kunnen de arbeidsmarktkansen van werkzoekenden in kaart worden gebracht, maar ook kunnen wervings- en recruitmentstrategieën geoptimaliseerd en vacatureteksten verbeterd worden. “Door met Intelligence Group samen te werken zien we dat data en informatie worden getransformeerd in oplossingen op de arbeidsmarkt. Ik verwacht dat we pas aan de vooravond staan van nog meer toepassingen,” aldus Leerkes.
Beter voorspellen
Ook Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group ziet vooral nieuwe kansen in de samenwerking. Hij noemt als voorbeelden daarvan: beter voorspellen waar (on)zichtbare vacatures ontstaan, vacatureteksten doorrekenen op ‘doelgroepgerichtheid’, krapte op de arbeidsmarkt correleren aan het aantal dagen dat vacatures open staan of het maken van zogenoemde ‘hunt-lijsten’. “Er ontstaat een nieuwe generatie aan informatie die nieuwe inzichten geeft in krapte, schaarste, kansen en bedreigingen op de arbeidsmarkt. Door meerdere databronnen te combineren ontstaan nieuwe mogelijkheden. Door vervolgens analysemethodieken te combineren en elkaars data te verrijken ontstaan nieuwe inzichten die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen.”