Selectie 2.0: Hoe Seedlink je succes voorspelt aan de hand van je taalgebruik

Peter Boerman Op 04 april 2017
Gem. leestijd 4 min 6071x gelezen
Deel dit artikel:
Selectie 2.0: Hoe Seedlink je succes voorspelt aan de hand van je taalgebruik

Een sollicitatiegesprek? Nee, joh. Je taalgebruik voorspelt veel beter hoe succesvol je wordt. Seedlink, vandaag in Europa gelanceerd, hoopt er heel groot mee te worden. Een interview.

‘Taal vangt de gedachten van iemand’, zegt Rina Joosten-Rabou. ‘Je taalgebruik is een afdruk van hoe jij denkt. Iedereen gebruikt – onbewust – woorden die zijn persoonlijkheid weergeven. Dat kun je ook nauwelijks manipuleren. Met dat gegeven kun je ook inschatten of iemand in een bepaalde baan past of niet.’

Past dat taalgebruik bij ons?

Joosten-Rabou is een van de oprichters van Seedlink, een bedrijf dat de afgelopen jaren in Shanghai begon en nu de oversteek maakt naar Europa. Het bedrijf ontwikkelt software met kunstmatige intelligentie waarmee het in een mum van tijd voorspelt, op basis van iemands – geschreven of gesproken – taalgebruik, of een kandidaat bij een baan of een bedrijfscultuur past.

Kan het ook Europees?

Bedrijven als L’Oréal, Accenture, Danone, Deloitte en Heineken deden er de afgelopen jaren al ervaring mee op. ‘Die hebben we in China goed kunnen helpen’, aldus Joosten. ‘Zij zeiden: kan het ook Europees? Daar gaan we dus nu mee beginnen.’

Bedrijven als L’Oréal, Microsoft, PwC en Heineken deden er al ervaring mee op

Traditioneel solliciteren:  achterhaald

Volgens Joosten-Rabou zijn traditionele sollicitatieprocedures hopeloos achterhaald. ‘In 80 procent van de gevallen gebruikt recruitment nu nog een CV of een LinkedIn-profiel. Uit onderzoek weten we echter dat er geen enkel verband is tussen iemands profiel en iemands prestaties. Zelfs gestructureerde interviews hebben weinig voorspellende waarde.’

Wie op ons lijkt, wordt aangenomen

Haar software heeft die wel, stelt Joosten-Rabou. En daarbij komt dat managers in de huidige traditionele sollicitatieprocedures nog vaak met vooroordelen kijken naar een kandidaat. ‘Uit onderzoek blijkt dat recruiters of vacaturehouders vaak mensen aannemen die op henzelf lijken, wat niet automatisch leidt tot de best presterende teams.’

rina joosten seedlink taalgebruikTaal verklapt veel

In de zoektocht naar een beter alternatief, stuitte Joosten, samen met haar collega-Seedlink-oprichters, al snel op het belang van taal. ‘Hoe mensen communiceren op individueel niveau, blijkt veel te verklappen over hoe ze zich zullen gedragen. Of iemand bijvoorbeeld agressief is, kun je zo afleiden uit de taal die iemand gebruikt.’

Het belang van metacues

Het gaat daarbij uitdrukkelijk niet (alleen) om specifieke woorden, zegt ze, maar juist (ook) om context en het totaal van een tekst. ‘Er zitten zogeheten metacues in iemands taalgebruik; indicatoren die iemands persoonlijkheid verklappen. Taal is heel rijk aan informatie over voorkeuren, drijfveren en gedrag. En daarop hebben wij onze applicaties gemaakt.’

‘Taal is heel rijk aan informatie over voorkeuren, drijfveren en gedrag’

Nu ook in het Nederlands

De Seedlink-software is eerst in het Chinees en Engels ontwikkeld, maar vanaf vandaag is het dus ook in het Nederlands beschikbaar. Dit jaar hoopt het bedrijf te groeien van zo’n 35 medewerkers nu naar 100 aan het eind van het jaar. Het basisidee is als volgt: ‘We doen digitale interviews van zeg zo’n 20 minuten, via een mobiele telefoon of een ander device, en via video of tekst. Op basis van wat je zegt kan het algoritme dan indiceren of jij een bepaalde persoonlijkheid hebt.’

‘Best veel onderzoek gedaan’

De voorspellende waarde van de software is gevalideerd door mensen als Walter Daelemans, hoogleraar Computerlinguïstiek aan de universiteit van Antwerpen, en de Wageningse informaticus Gert-Jan Hofstede. ‘Er is hier best veel onderzoek naar gedaan’, aldus Joosten-Rabou.

‘Er is hier best veel onderzoek naar gedaan’

Voor profielen als managementtrainees, salestijgers en technische functies zijn standaard modeltesten beschikbaar. Maar vaak gaat Seedlink eerst in een bedrijf op zoek naar welk taalgebruik samenhangt met succes. ‘Dan vragen we de HR-mensen wie zij rekenen tot hun topperformers, en onderzoeken we vervolgens via een steekproef waarin hun taalgebruik verschilt met dat van de anderen. Dat zegt dan ook iets over het taalgebruik van de kandidaten die succesvol zullen zijn.’

seedlink rina joosten taalgebruikNiet meer in hokjes

Wat Joosten-Rabou zelf aanspreekt: haar technologie haalt recruitment weg uit het terrein van de onderbuik, en in het terrein van de (gedrags)wetenschap. ‘Hierdoor denken managers en recruiters niet meer in hokjes als man/vrouw, of afkomst. Zo’n simpele dichotomie zegt niets over jóu als individu. Er zit geen onbewuste voorkeur in deze algoritmes en dus wordt ook de uitkomst diverser.’

Op naar automatic matching

Volgens Joosten-Rabou is haar technologie ‘de volgende stap’ in automatic matching. ‘Daar zijn we niet ver meer vanaf’, zegt ze. ‘Je kunt als kandidaat zelf een interview doen met een bot, en voordat je thuis bent, heb je bij wijze van spreken al een nieuwe baan, omdat blijkt dat je goed in het profiel past. Ik denk dat we binnen 10 jaar echt al zover zijn.’

Veel meer dan taalexegese alleen

Want nu gaat het bij Seedlink nog vooral om taalexegese, maar de plannen gaan al veel verder. Ook iemands stem wordt al op persoonlijkheidskenmerken geanalyseerd, en toevoegingen naar micro-expressies in het gezicht en testen op het zogeheten Short Term Working Memory zitten eraan te komen. ‘Dat laatste begrip kijkt hoe goed iemand in staat is oplossingen te bedenken die buiten het eigen vakgebied liggen.’

Ook iemands stem wordt al geanalyseerd op persoonlijke kenmerken

Machine Learning

Dat iemand vandaag succesvol is, wil nog niet zeggen dat hij of zij het morgen ook is. Vandaar ook de Machine Learning in de tool, zegt Joosten-Rabou. ‘Bij l’Oréal in China zijn 30 mensen met deze technologie aangenomen. We volgen hoe zij presteren, en dat geeft het systeem feedback. Zo bouwen we continu aan nieuwe modellen die succes voorspellen.’

78% beter in succes voorspellen

Volgens haar ligt er een enorm terrein braak voor deze technologie. ‘In Hongkong deden we zaken met een groot consultantsbureau. Zij hielden assessments van 2,5 uur, en lieten hun kandidaten ook onze digitale interviews van 20 minuten doen. Wat bleek? Onze interviews waren 78 procent beter in het voorspellen van hun top-10 aannames dan hun huidige leverancier. Dat geeft wel aan dat er nog een wereld te winnen is.’

Foto’s Rina Joosten-Rabou: Liza Dikkerboom

Lees ook:

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners