Op 12 maart werd in het Hulstkampgebouw te Rotterdam voor de vijfde keer het seminar ‘Succesvol werven via internet’ georganiseerd. Opnieuw werd de Gouden Cursor uitgereikt aan de beste recruitmentsite van Nederland, gekozen door een vijfkoppige jury van mensen in het vakgebied.
Na de winnaars van de vorige jaren (UMC Utrecht in 2005 en 2006, ING in 2007 en Bol.com in 2008) viel de eer nu ten deel aan advocatenkantoor De Brauw met hun recruitmentsite www.werkenbijdebrauw.nl. De site werd verkozen omdat deze zowel functioneel, visueel als informatief uitzonderlijk goed in elkaar steekt. Met name de authentieke, onvoorbereide filmpjes waarin medewerkers van het advocatenkantoor hun mening geven over hun werkgever viel bij de jury in goede aarde.
De publieksprijs is dit jaar gewonnen door Reed Business met hun complete, overzichtelijke en informatieve vacaturesite www.werkenbijreedbusiness.nl.
De prijsuitreiking werd voorafgegaan door een goed gevuld middagprogramma, opgesplitst in twee delen. De eerste spreker van de dag was Sarah Neels van Google. Zij sprak over de opkomst van Google als oriëntatiesite bij het zoeken van een baan en over de mogelijkheden van Youtube in arbeidsmarktcommunicatie. Zo blijkt dat in de Verenigde Staten Youtube-gebruikers 1,7 keer vaker op zoek zijn naar een nieuwe baan dan andere internetgebruikers. Of dit ook in Nederland het geval is was niet bekend.
Hierna was het woord aan Marc de Vries van Hyves. Hij sprak over recruitment in sociale media en de mogelijkheden die Hyves volgens hem daarbij kan bieden. Zo vertelde hij dat een goed onderhouden bedrijfshyve ingezet kan worden als instrument bij arbeidsmarktcommunicatie door aanwezig te zijn waar potentiële doelgroepen aanwezig zijn. Ook is het mogelijk om binnen Hyves gericht te adverteren, zodat je advertenties worden getoond aan de juiste doelgroep.
Na een korte pauze vertelde Geert-Jan Waasdorp over de vernieuwde opzet van de toetsingscriteria voor recruitmentsites die door de jury werden gebruikt. Hij onderstreepte het belang van een goede recruitmentsite en beargumenteerde dat veel bedrijven kansen laten liggen door daarmee niet meer innovatief te werk te gaan. Waasdorp beschouwt de recruitmentsite als de spil van de arbeidsmarktcommunicatie. Door deze bijvoorbeeld te combineren met een bedrijfspagina op een sociaal netwerk, of door pagina’s aan te maken voor verschillende doelgroepen kan de recruitmentsite effectiever worden gebruikt.
Vervolgens werden twee cases besproken: Roland van Driel sprak over het succes van de recruitmentsite en het -proces van TenneT. Hij bracht de cost per hire met 80% terug en presenteerde 10 punten waarmee de cost per hire in een organistie flink kan worden verminderd.
De 10 succesfactoren van TenneT:
- Zorg voor een goede personeelsplanning.
- ‘Every vacancy is a chance for change’: is het nog wel nodig om een vacature te vullen? Kunnen we ook zonder door het anders te doen?
- Achterhaal de pullfactoren en het mediagedrag van je doelgroep.
- Gebruik in je vacaturetekst alle trefwoorden die een werkzoekende ook zou gebruiken.
- Gebruik de pullfactoren van je organisatie duidelijk in je recruitmentsite.
- Pas op met de inzet van externe werving- en selectiebureaus. Het kost een hoop geld en je organisatie bouwt zelf geen expertise op.
- Definieer een goed en duidelijk recruitmentproces.
- Controleer dit proces.
- Maak gebruik van een recruitmentsysteem. Hiermee kan je bijhouden wat er gebeurt en het proces meer meetbaar en inzichtelijk maken.
- Maak gebruik van vakvolwassen recruiters, laat het niet over aan werknemers voor wie het een nevenactiviteit is.
Hierna presenteerde Gilbert Stout het visuele spektakel van Base-X, de ultramoderne recruitmentsite van de Luchtmacht. Om kwart voor vijf werd de Gouden Cursor uitgereikt aan advocatenkantoor De Brauw.
Op enkele milde tegengeluiden na waren de meeste bezoekers positief over het seminar. Veel bezoekers vonden de presentaties interessant, leerzaam en vernieuwend. Een aantal bezoekers had graag nog meer willen horen over de (on)mogelijkheden van werving tijdens een recessie. Wie hierover nog steeds meer wil weten, verwijzen we naar het vierde nummer van Werf&, over kosteneffectief werven.
Over de verzorging en de catering van het seminar hadden de benaderde bezoekers veel goeds te melden. Hoewel, de catering viel volgens een afvaardiging van een Belgisch communicatiebureau enigszins tegen, maar dat kwam naar eigen zeggen door hun Bourgondische instelling. De verslaggever van Werf& kon hier niet over klagen: er waren dit jaar wel bitterballen.