Slecht imago weert sollicitanten in zorg en welzijn

Peter Boerman Op 24 oktober 2011
Gem. leestijd 2 min 2827x gelezen
Deel dit artikel:

Werknemers in de zorgsector willen niet werken bij een organisatie met een slecht imago. Ook voor medewerkers is het belangrijk hoe hun eigen werkgever bekend staat.  Slechte publiciteit over hun werkgever doet veel werknemers omzien naar een andere baan. Dit blijkt uit de Barometer Zorg.

Goed imago van belang

Maar liefst 90% van de medewerkers in de zorg en welzijn vindt het belangrijk dat hun werkgever bekend staat als een aantrekkelijke werkgever. Toch denkt maar een kleine groep dat hun organisatie bij anderen daadwerkelijk een goed imago heeft. De effecten van negatieve publiciteit op het (werkgevers)imago van een organisatie blijken groot. Voor driekwart van de respondenten is een slecht imago een reden om niet bij een bedrijf te solliciteren. Wanneer hun eigen organisatie een slecht imago heeft, zegt 50% te overwegen een andere werkgever te zoeken.

Negatieve publiciteit heeft weerslag op de hele sector

Negen op de tien medewerkers stellen dat negatieve publiciteit van invloed is op het (werkgevers)imago van de betreffende organisatie. Driekwart is van mening dat negatieve publiciteit het imago van de hele sector beïnvloedt.

Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid) wil voor het einde van deze kabinetsperiode (medio 2014) 12.000 extra zorgverleners aannemen. 87% van de respondenten gelooft niet dat de staatssecretaris deze belofte kan waarmaken.

Effectief werven in de zorg

Welke maatregelen achten de medewerkers zelf het meest effectief voor het werven van meer zorgpersoneel? In de top drie staan: meer mannen aantrekken om in de sector te werken (73%), het gemakkelijker maken voor vrouwen om te werken, door bijvoorbeeld de heffingskorting voor niet-werkende partners af te schaffen (69%) en het omscholen van mensen vanuit andere sectoren (66%).  

Over de Barometer Zorg

De Barometer Zorg is  in de zomer van 2011 uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy en VKbanen. Het betreft een online onderzoek voor iedereen die werkt in de zorg en welzijn. Aan deze laatste Barometer deden 416 mensen mee, werkzaam in verschillende specialismen in de zorg. De meeste respondenten zijn werkzaam in ziekenhuizen en in de ouderenzorg.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners