Wat slechte werving en selectie je organisatie écht blijkt te kosten

Peter Boerman Op 07 februari 2017 Gem. leestijd 3 min1927x gelezen
Deel dit artikel:
Wat slechte werving en selectie je organisatie écht blijkt te kosten

Eén keer de verkeerde kandidaat selecteren kost een organisatie gemiddeld meer dan 10.000 euro. En 2 op de 3 bedrijven geeft toe dat hen dit vorig jaar ook overkomen is.

Dat blijkt uit onderzoek van CV-Library onder zo’n 200 corporate en bureaurecruiters in het Verenigd Koninkrijk. Hoewel het jobboard dus alleen Britten ondervroeg, is er geen reden te veronderstellen dat de cijfers in Nederland heel anders liggen.

cv library kosten bad hiresNieuwe medewerker: ruim 11.500 euro

Van de ondervraagden verloor bijna 1 op de 5 afgelopen jaar tussen de 15.000 en 30.000 pond aan bad hires (omgerekend zo’n 17.400 tot 34.800 euro), 1 op de 7 verloor zelfs nog meer dan dat. Bijna 4 op de 5 respondenten zeggen dat het hen alleen al minimaal 11.500 euro kost om een nieuwe medewerker te werven.

‘1 op de 7 verloor ruim 35.000 euro aan een bad hire’

Te haastig iemand aannemen

‘Op de arbeidsmarkt van vandaag maakt de kandidaat de dienst uit’, verklaart Lee Biggins, de oprichter van het Britse jobboard. ‘En verhoogde competitie zorgt soms ervoor dat organisaties haastig iemand aannemen. Vaak te haastig. Daarbij missen ze nogal eens belangrijke elementen in het selectieproces.’

cv library kostenNiet iedereen is volledig up-to-date

Een ander probleem, aldus het onderzoek, is dat de ondervraagde recruiters niet erg hun best lijken te doen om bij te blijven bij de laatste ontwikkelingen. Hoewel 68,1 procent zegt dat het wel nuttig zou zijn om dit te doen, geeft 52,1 procent toe toch niet volledig up-to-date te zijn. En bijna 6 op de 10 zeggen dat de trends hun recruitmentstrategie niet bepalen.

Bijna 6 op de 10 zeggen dat de laatste trends hun recruitmentstrategie niet bepalen.

Snappen hoe kandidaten te benaderen

Niet verstandig, aldus Biggins. ‘We hebben de laatste jaren een paar bedrijven gezien die hun wervingsproces hebben aangepast aan de laatste trends. Deloitte bijvoorbeeld, dat een anoniem eerste selectieproces heeft ontwikkeld. Of KPMG, dat zijn proces sterk heeft ingekort om de toekomstige generaties beter aan te spreken. Op lange termijn zullen dit soort innovatieve aanpakken het meeste verschil maken, omdat deze bedrijven proberen te begrijpen hoe kandidaten benaderd en getest willen worden.’

cv library kostenGevolgen: verloop, verlies en minder moraal

De respondenten in het onderzoek geven vrij massaal toe dat slecht gekozen nieuwe collega’s de hele organisatie naar beneden kunnen trekken. Een hoger verloop (44,4%), financieel verlies (22,2%), gedaalde productiviteit (16%), minder moraal (8,3%) en een slechter employer brand (6,9%) werden daarbij als de grootste risico’s gezien.

‘Slechte selectie kan een vernietigend effect hebben op je productiviteit, moraal en prestaties’

Velen missen al de eerste horde

‘Veel bedrijven missen al de eerste horde. Ze zien niet in hoe belangrijk het is om te investeren in een sterke recruitmentstrategie. Maar slechte beslissingen kunnen een vernietigend effect hebben op je productiviteit, moraal en prestaties. Zulke beslissingen kun je echter voorkomen door op tijd te investeren in tools die je helpen kandidaten efficiënt te werven, goed te selecteren, en vervolgens ook succesvol te onboarden.’

cv library kosten bad hires toolsOnderzoek, tools en branding

De respondenten in het onderzoek lijken diezelfde kant op te denken om bad hires te voorkomen. Zo’n 55,3 procent wilde meer onderzoek doen naar kandidaten voordat ze hen uitnodigden voor een sollicitatiegesprek. Nog eens 21,3 procent zei te geloven in de inzet van betere tools. En 17,7 procent wilde vooral gaan bouwen aan een sterk employer brand. Big data-analyse scoorde daarentegen weer niet zo sterk als je misschien zou verwachten.

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.