Social media belangrijkst voor recruitment in 2013

Redactie Op 30 januari 2013
Gem. leestijd 2 min 6245x gelezen
Deel dit artikel:
Social media belangrijkst voor recruitment in 2013

Social media belangrijkst voor recruitment in 2013Social media zijn het belangrijkste strategische focuspunt van 2013 voor recruiters. 68 procent van de recruiters legt hier de focus op in 2013, gevolgd door het verbeteren van het employer brand en het verbeteren van de recruitmentsite. Dit blijkt uit een tussentijds resultaat van het onderzoek ‘Recruitment kengetallen 2013’.

Behoud van personeel minder belangrijk

Social media zijn veruit de belangrijkste focus van recruitment, zoals blijkt uit de top 10. Dit wordt op afstand gevolgd door het verbeteren van het employer brand en van de recruitmentsite. Op plaats vier en vijf komen respectievelijk het verbeteren van de interne organisatie en het verkrijgen van kennis over de arbeidsmarkt terug. Daarnaast is opvallend dat slechts een derde van de recruiters aangeeft dat behoud van personeel een speerpunt is binnen hun organisatie voor 2013. Dit terwijl binden en boeien in andere jaren vaak tot de belangrijkste speerpunten behoorde. Met deze conclusies wordt vooruit gelopen op het volledige onderzoek dat in mei wordt gepubliceerd. Tot en met 5 februari 2013 kunnen recruiters nog deelnemen aan dit onderzoek via www.recruitmentscan.nl. Inmiddels hebben al meer dan 100 professionals deelgenomen.

Focus van recruitment in 2013

%

Social media

68%

Het verbeteren van het employer brand/werkgeversimago

55%

Verbeteren recruitmentsite

53%

Het verbeteren van de interne organisatie

43%

Het verkrijgen van (meer) kennis over de (doelgroepen op de) arbeidsmarkt

42%

Het behouden van personeel

34%

Sourcing

33%

Kostenreductie

31%

Meer integratie met doorstroom en uitstroom

24%

Flexibilisering van de organisatie

20%

Top 10 focus van recruitment binnen organisaties

Focus op praktische aspecten

Strategische aspecten zijn voor recruiters relatief minder van belang in 2013 dan de meer praktische invulling van het bak. “Opvallend is dat de focus met name op hele praktische zaken ligt, zoals social media en de recruitmentsite, en minder op strategische punten als flexibilisering, internationale recruitment en RPO’, aldus Geert-Jan Waasdorp, projectleider ‘Recruiment kengetallen 2013’. ‘Het is goed om te zien dat het vakgebied aan het vernieuwen is en dat recruitment intelligence steeds belangrijker wordt.’ Meer weten: ga naar www.recruitmentscan.nl.

Technische verantwoording

Het onderzoek naar Recruitment kengetallen is gehouden onder ruim 100 recruiters en recruitmentmanagers. De vraagstelling die aan dit persbericht ten grondslag ligt is: Waar zal in het komende jaar binnen uw organisatie de focus liggen als het gaat om recruitment? Bij deze vraag kon worden gekozen uit 15 antwoordcategorieën, waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn.

Ook jouw recruitment benchmarken? Doe dan tot en met 5 februari mee aan het onderzoek ‘Recruitment kengetallen 2013’.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners