Social media inzetten bij inhousedagen; 16 tips

Werf& gastredacteur Op 02 december 2013 Gem. leestijd 4 min2441x gelezen
Deel dit artikel:
Social media inzetten bij inhousedagen; 16 tips

Steeds meer (Campus) recruiters zetten Social Media in ter promotie van hun bedrijf en vacatures. Ook bij het organiseren van wervingsevenementen, zoals inhousedagen bieden Social Media enorm veel mogelijkheden. We geven je hierbij tips hoe je met behulp van Social Media het succes van je Inhousedagen kunt vergroten.

Tips die je helpen bij de organisatie

1. Betrek je bezoekers bij je evenement

Geef je potentiële bezoekers een stem. Leg ze bijvoorbeeld de vraag voor welke workshops ze interessant zouden vinden, welke sprekers/onderwerpen hen inspireert en/of welke luxe broodjes ze graag tijdens de lunch willen hebben. Zo creëer je een band. Een groot voordeel hierbij is dat je zult zien dat de no show hierdoor daalt.

2. Werk samen met organisatoren van andere bedrijven

Leg via LinkedIn en Twitter contact met organisatoren en event managers van wervingsevenementen van andere organisaties. Je kunt elkaar helpen aan draaiboeken, tips, etc (collaboratieve samenwerking). Dit kan je veel tijd en energie besparen.

3. Zoek je leveranciers online 

Veel bedrijven hebben hun eigen Social Media kanalen. Door deze kanalen te bekijken (bijvoorbeeld Facebook) kun je zien hoe ze beoordeelt worden door andere bedrijven (Social Proof). Of vraag in je eigen Social Media netwerk naar goede ervaringen met leveranciers. Op die manier kun je eenvoudig de beste fotograaf, cateraar, etc. vinden.

Tips die helpen bij de promotie

4. Maak eventpagina’s aan

Maak pagina’s van je event aan op Social Media (Facebook, LinkedIn, Google +). Je kunt hiermee het bereik van je evenement vergroten. Stimuleer tevens om deze te liken en te delen.

5. Stimuleer shares bij inschrijving

Zorg ervoor dat je Social Media integreert bij je inschrijfformulier door middel van buttons. Bezoekers kunnen zo je evenement gemakkelijker doorsturen en delen met studiegenoten, vrienden, etcetera.

6. Gebruik hashtags

Gebruik in je communicatie een hashtag (#). Door het gebruik van een hashtag kunnen bezoekers over je praten via Twitter. Maak op het evenement duidelijk onder welke hashtag ze kunnen twitteren.

7. Maak de promotie visueel

Maak promotionele video’s en deel deze via Social Media. Beeld en geluid spreken studenten erg aan. Het vergroot de kans dat ze zich inschrijven voor je Inhousedag. Bovendien zijn video’s goed voor je vindbaarheid.

Tips die bijdragen aan de betrokkenheid van bezoekers

8. Promoot de Twitterfeed

Hang tijdens het evenement tv schermen op waarop de live Twitter feed te zien is. Je stimuleert bezoekers hiermee om ook te gaan twitteren.

9. Beloon betrokkenheid

Geef de bezoekers die het meest actief zijn met Social Media tijdens het event een prijs. Hierdoor stimuleer je de betrokkenheid en de zichtbaarheid van je evenement.

10. Check in 

Via Facebook en Foursquare kun je inchecken op de plaats waar je bent. Stimuleer bezoekers van je evenement om op verschillende plaatsen in te checken. Hierdoor zien alle vrienden van je bezoekers dat ze op jouw evenement zijn.

11. Blijf zelf actief

Door te kiezen voor Social Media betekent dat je veel verzoeken, vragen en / of opmerkingen zult krijgen via deze kanalen. Reageer op de reacties van bezoekers. Zorg ervoor dat je deze op korte termijn van een reactie voorziet.

Tips om de levensduur van je evenement te verlengen

12. Maak videobeelden van je evenement

Maak voldoende goede en bruikbare videobeelden en/of huur een organisatie in die gespecialiseerd is in het maken van promotionele video’s. Plaats deze beelden direct na het evenement op YouTube en breng je bezoekers hiervan op de hoogte en stimuleer het om te delen. Het maakt de werving van je evenement in de jaren daarna ook eenvoudiger.

13. Stimuleer de bezoekers om je te volgen 

Via de Sociale Media kanalen van je organsisatie kun je heel laagdrempelig in contact blijven met de bezoekers. Hierdoor zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft.

14. Monitor de buzz

Verzamel alle reacties die via alle kanalen zijn gekomen. Dit is goede feedback om je Inhousedag volgend jaar te optimaliseren.

15. Maak foto’s van je evenement

Net als voor video’s dien je ook over voldoende goede foto’s te beschikken. Verzamel deze en plaats ze op Facebook, Pinterest, Instagram en/of Flickr.

16. Plaats alle presentaties online en schrijf speciale blogs 

Door het delen van presentaties en blogs bied je weer een extra gelegenheid waardoor bezoekers op je website komen en tevens is dit een kans om jezelf extra te profileren.

Bij de organisatie van een wervingsevenement is het belangrijk om je bezoekers te betrekken. Met de volgende 16 tips kun je een groter publiek trekken en er tevens voor zorgen dat de ervaring van de bezoeker sterk verbetert. Zowel voor, tijdens, als na afloop van je evenement kun je profiteren van een groter bereik en ervoor zorgen dat je organisatie voor een langere tijd in de gedachten van de bezoekers blijft. Succes verzekerd!

Deze bijdrage is geleverd door Didier Vroom. Hij is specialist in het organiseren en promoten van recruiting evenementen bij Natural Talent. Hij helpt je bij het succesvol inzetten van Inhousedagen, business courses e.a. voor de werving van HBO en WO talent.

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS