Social media steeds vaker ingezet bij banenjacht

Peter Boerman Op 08 oktober 2012
Gem. leestijd 2 min 3642x gelezen
Deel dit artikel:
Social media steeds vaker ingezet bij banenjacht

Social media spelen een steeds grotere rol bij het zoeken naar een baan. Vorig jaar zocht 21 procent van werkzoekend Nederland een baan via social media, dit jaar is dat gestegen naar 38 procent. Het gebruik van LinkedIn is daarbij explosief gestegen. Ook Facebook wordt steeds vaker ingezet in de zoektocht.

Flinke stijging gebruik social media

LinkedIn wordt door 79 procent van werkzoekend Nederland ingezet om een baan te vinden, dit is een flinke stijging in vergelijking met de 38 procent uit 2011. Naast LinkedIn is ook het gebruik van Facebook gestegen: 41 procent van de werkzoekenden noemt Facebook als middel om een baan te zoeken, een stijging van 29 procent. Steeds meer werkgevers spelen in op deze ontwikkeling en maken bij hun recruitment gebruik van de populaire social media.

Vrouwen voorkeur voor Facebook

Dit blijkt uit onderzoek van Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden dat als onderdeel van de MKB Marktmonitor is uitgevoerd. Hieruit blijkt verder dat er significante verschillen zijn tussen de manier waarop mannen en vrouwen naar een baan zoeken. Social media zetten zij ongeveer evenveel in. Ingezoomd op de specifieke netwerken blijkt echter dat LinkedIn door bijna 10 procent meer mannen dan vrouwen wordt ingezet. Vrouwen gebruiken daarentegen Facebook en Hyves net een beetje meer. Ook de krant wordt door vrouwen vaker ingezet bij de zoektocht naar een baan, namelijk 7 procent meer.

Vacaturesites het meest geraadpleegd

Daarnaast blijkt dat vacaturesites nog steeds het belangrijkste middel zijn om een baan te zoeken. 97 procent van de werknemers zegt hiervan gebruik te maken. Daarnaast zijn het uitzendbureau (80 procent) en de directe website van een organisatie (65 procent), net als vorig jaar, populaire zoekmiddelen. Werkzoekenden zetten social media steeds vaker in en steeds meer werkgevers spelen hierop in, onder andere met social media recruitment. Vorig jaar bleek al uit de MKB Marktmonitor dat 29 procent van de ondernemers social media gebruikten om in contact te komen met potentiële nieuwe werknemers. Naar verwachting zal dit percentage dit jaar hoger zijn. Alle mogelijke middelen worden ingezet en raken steeds meer geïntegreerd. Gelukkig zie je wel dat een persoonlijk gesprek, face-to-face of online via programma’s als Skype, nog steeds in vrijwel alle gevallen de doorslag geeft.

Sollicitatietips

Evenals vorig jaar zijn een aantal belangrijke resultaten van dit onderzoek vormgegeven in de infographic ‘Wat iedere werkgever moet weten’. Om werkzoekenden de helpende hand te bieden heeft Unique recruiters van bekende bedrijven gevraagd naar hun beste sollicitatietips. Deze tips zijn gebundeld in een whitepaper die gratis is te downloaden voor kandidaten.

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners