Sociale media als volwaardig wervingsmiddel?

Redactie Op 18 mei 2011
Gem. leestijd 2 min 6823x gelezen
Deel dit artikel:

Social media als volwaardig wervingsmiddel?Werkgevers zijn concurrerend door het onderscheid dat ze leveren in hun producten diensten. Medewerkers spelen hier een essentiële rol in. En deze medewerkers zijn steeds meer te vinden op sociale netwerken. Bieden sociale media een uitkomst bij het werven van menselijk kapitaal? 

Sociale media in de lift

Sociale media kunnen we tegenwoordig een op zich zelf staande industrie noemen; een industrie dat nog altijd in de lift zit. Alleen al 80% van de Nederlanders van 35 jaar of jonger is in het bezit van een online profiel. Dit kan LinkedIn zijn maar ook andere platformen zoals Hyves, Facebook of Twitter. Tevens blijkt dat  theorieën omtrent het feit dat ouderen een stuk minder actief zouden zijn op internet en dus ook sociale media, achterhaalde theorieën zijn. Veel recruiters beamen dat een grote hoeveelheid seniors de kracht van sociale media beginnen te doorgronden.

Effectiviteit en efficiëntie

Menselijk kapitaal kan gevoed worden door juist gebruik te maken van sociale media bronnen. Het blijkt namelijk dat het gebruik van sociale media een zeer concurrerende methode is geworden ten opzichte van traditionele wervingsmethoden. De tabel hieronder laat scores vanuit het rapport zien. Alle parameters staan in relatie tot de effectiviteit en efficiëntie van de wervingsmethoden. Uit deze tabel blijkt onder meer dat sociale media en jobboards het moeten hebben van goede kwaliteit, kwantiteit en lage kosten, daar waar executive search bureau’s het merendeel van kwaliteit alleen moeten hebben. Verder blijkt uit het onderzoek dat gedrukte advertenties steeds meer het onderspit delven.

 Social media als volwaardig wervingsmiddel

Sociale media kunnen dus als een op zichzelf staand instrument worden gebruikt. Dit zorgt ervoor dat werkgevers uiteindelijk op betaalbare wijze hun menselijk kapitaal kunnen versterken op het gebied van diversiteit en kwaliteit. 

Ondersteund merkreputatie

Bedrijven die sociale media gebruiken voor wervingsdoeleinden of voor andere doelen, creëren tevens een vorm van (gratis) publiciteit. Bedrijven kunnen hiermee namelijk extra zichtbaarheid krijgen bij zowel bestaande als nieuwe geïnteersseerden. Het blijkt zelfs dat wanneer bedrijven stelselmatig weigeren te innoveren op dit proces niveau (dus het in gebruik nemen van een nieuw medium als sociale media) zelfs argwaan kunnen opwekken. Het gebruik van sociale media zorgt dus niet alleen voor extra publiciteit maar zorgt ook dat het desbetreffende bedrijf transparant en dus geloofwaardig en betrouwbaar blijft. Op deze manier kan het zo zijn dat sociale media op den duur zijn additionele status verliest en een pure noodzaak wordt  binnen het bedrijfsleven.

Tot slot

Het gebruik van sociale media binnen het bedrijfsleven is dermate gegroeid dat we tegenwoordig eigenlijk al kunnen spreken van een op zichzelf staand wervingsmiddel, een instrument dat concurrerend is geworden ten opzichte van de traditionele wervingsmethoden. Ook het imago ondersteunende effect van sociale media kan zorgen voor indirecte conversie, aangezien zowel goede potentiële werknemers als andere belanghebbenden makkelijker worden aangetrokken.

Download de scriptie van Franklyn Wolf

Download hier de scriptie Social media as a strategic business and recruitment tool (pdf,2,3mb) van Franklyn Wolf.

Door: Franklyn Wolf (Frankwlf08 [at] gmail.com)

De auteur is voormalig student Master Business Administration (Strategy & Innovation) aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners