Gem. leestijd 3 min  18x gelezen

SocialFind introduceert Thought Leader Recruitment; leiders die gericht contact hebben met talent

Het Nederlandse recruitmentbureau SocialFind heeft Thought Leader Recruitment (TLR) gelanceerd, een wervingsmethode die leiders in organisaties meer wil inzetten als primaire verbindingsschakel met schaars talent. Hoe krijgt dat vorm?

Het artikel gaat hieronder verder.

Arbeidsmarkttrends 2026-2030

Al jaren geven de beste sprekers en specialisten een arbeidsmarktupdate en een doorkijkje naar de arbeidsmarkt van de komende jaren. ...

Bekijk event
Lees meer over Arbeidsmarkttrends 2026-2030
SocialFind introduceert Thought Leader Recruitment; leiders die gericht contact hebben met talent

Het Nederlandse recruitmentbureau SocialFind (‘recruitmentbureau zonder bullshit’) heeft het zogenoemde Thought Leader Recruitment (TLR) gelanceerd, een volgens hen nieuwe wervingsmethode die leiders binnen organisaties inzet als primaire verbindingsschakel met schaars talent. Deze methode combineert gedragspsychologie, personal branding en nieuwe advertentiemogelijkheden van LinkedIn en biedt daarmee een menselijker alternatief voor de sterk geautomatiseerde en koude recruitmentprocessen van de afgelopen jaren, aldus oprichters Joost Boogmans, Joena Ruchtie, Pieter van Dooren.

Persoonlijke berichten van leiders leiden tot 10 keer hoger engagement dan corporate wervingscontent.

De methode ontstond begin 2025 uit experimenten bij organisaties in de tech, bouw en finance. Daaruit bleek dat persoonlijke berichten van individuele leiders tot 10 keer hogere engagement leiden dan corporate wervingscontent. Het responspercentage op persoonlijke outreach liep in pilots op tot 90%. Volgens Boogmans, Ruchtie en Van Dooren sluit hun nieuwe methode daarbij aan, en past het ook bij een bredere verschuiving in de candidate experience: professionals reageren beter op persoonlijke, inhoudelijke communicatie dan op de vele geautomatiseerde benaderingen die zij dagelijks ontvangen.

Teamfoto van SocialFind

‘Moeilijk om te negeren’

‘Recruitment is de afgelopen jaren efficiënter geworden, maar niet persoonlijker’, zegt Joost Boogmans (links op de foto helemaal boven). ‘Kandidaten worden overspoeld door standaardberichten. Wanneer een leider rechtstreeks het gesprek opent, voelt dat anders: het heeft autoriteit én menselijkheid. Dat maakt het moeilijk om te negeren.’

‘Recruitment is de afgelopen jaren efficiënter geworden, maar niet persoonlijker.’

Bij Kader Groep, marktleider in QHSE Consultancy, werden binnen één maand 39 kandidaten benaderd vanuit een directielid. Van hen reageerden er maar liefst 34 (87%). Uiteindelijk toonden 14 kandidaten actieve interesse; met 10 werden gesprekken gevoerd. Inmiddels zijn 3 kandidaten aangenomen. Daarnaast solliciteerden 21 geschikte professionals spontaan naar aanleiding van de campagne, zonder persoonlijke benadering. Ter vergelijking: LinkedIn meldt gemiddeld 13% InMail-respons, waarvan zo’n 20% positief,  goed voor 2 à 3 gesprekken per 100 berichten. De hogere TLR-resultaten zijn volgens SocialFind vooral te danken aan de afzender: een persoon, geen corporate account.

Hoe het werkt

Thought Leader Recruitment bestaat uit drie samengestelde stappen:

  • Een persoonlijke afzender
    Een leider deelt authentieke, inhoudelijke LinkedIn-posts over thema’s die relevant zijn voor hun doelgroep. Geen corporate tone, maar echte expertise.
  • Gerichte promotie
    Via Thought Leader Ads worden deze posts vervolgens hypergericht getarget. Omdat nog weinig organisaties dit advertentieformaat gebruiken, is de concurrentie laag en de zichtbaarheid hoog.
  • Menselijke follow-up
    Interacties zoals likes, reacties of profielbezoeken worden gezien als ‘haakjes’. Vanuit het persoonlijke profiel volgt een individuele, psychologisch onderbouwde benadering, geen koude outreach, maar een logisch, welkom vervolg.

Oplopende candidate fatigue

De aanpak leidt volgens SocialFind tot een natuurlijke gespreksstart: het voelt voor kandidaten niet als recruitment, maar als professionele interesse, aldus Boogmans. Het is volgens hem een antwoord op oplopende candidate fatigue door automatisering en A.I., een dalend vertrouwen in corporate communicatie en een groeiende behoefte aan onderscheidend vermogen in krappe doelgroepen en de wens om leiders actiever te betrekken bij arbeidsmarktcommunicatie.

‘Het gaat niet om meer tools, maar om betere interactie.’

‘Veel organisaties hebben sterke leiders, maar ze worden nauwelijks ingezet in werving’, zegt medeoprichter Pieter van Dooren. ‘Met Thought Leader Recruitment worden zij het uithangbord van het werkgeversmerk. We zien dat kandidaten sneller reageren, meer vertrouwen hebben in het gesprek en eerder openstaan voor vervolgstappen. Het gaat niet om meer tools, maar om betere interactie.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners

Meer informatie