Gem. leestijd 3 min  1812x gelezen

Sollicitatiegesprek in de showroom? Gewoon slimme marketing!

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Sollicitatiegesprek in de showroom? Gewoon slimme marketing!

Sollicitatiegesprekken in de showroom. Het lijkt voor sommigen een uitwas uit vroeger tijden, maar volgens Bas van de Haterd heeft het niets te maken met langetermijnvisie of niet. ‘Het is gewoon slimme marketing, als je de selectie maar heel goed inricht.’ 

De sectie strategisch recruitment van de NVP had onlangs een poll gehouden rondom arbeidsvoorwaarden. Eén van de stellingen was: ‘In de jaren 90 werden er selectiegesprekken gevoerd in de autoshowroom. IT’ers reden na hun gesprek meteen weg in een auto van de zaak. Echt belachelijk!’ De stelling kon op veel bijval rekenen: 59 procent van de ruim 200 respondenten was het ermee eens. Eén van de respondenten noemde het ‘niet van deze tijd’, een ander sprak van ‘gebrek aan langetermijnvisie’.

Klok en klepel

Maar volgens ‘professioneel bemoeial’ Bas van de Haterd hebben deze respondenten de klok wel horen luiden, maar hebben ze geen idee waar de klepel hangt. Volgens hem is de showroomactie juist een toonbeeld van langetermijnvisie. ‘In 1997 was de TAS-groep het eerste bedrijf dat gesprekken in de showroom voerde, waarbij een aangenomen kandidaat meteen een proefrit mocht maken’, herinnert hij zich. ‘Het bedrijf groeide dat jaar van 611 naar 892 medewerkers, mede door deze ludieke actie. De omzet groeide dat jaar 55 procent en er werden plannen bekendgemaakt om naar de beurs te gaan.’

Overname-carroussel

Enkele jaren later, in 2000, werd de toen beursgenoteerde TAS-groep opgekocht door Pink Elephant, het latere PinkRoccade, dat vervolgens werd opgekocht door Getronics, dat later weer werd gekocht door KPN. De TAS-groep had op het moment van die overname 1.500 medewerkers. ‘Naar ik vernomen heb, waren er daar na de diverse overnames en fusies nog een handjevol van over’, blikt Van de Haterd terug. Voor 1.500 medewerkers werd zo in totaal 330 miljoen euro betaald, 220.000 euro per medewerker.

Calco

In 2004 startten de oud-eigenaren van TAS een nieuw bedrijf: Calco. ‘Ook daar doen ze gesprekken in de showroom van autodealers, alleen is er nu geen media-aandacht meer voor’, zegt Van de Haterd, die aangeeft Calco ‘redelijk goed’ te kennen, ‘aangezien ik af en toe het genoegen heb voor hen te mogen werken. En ik ken best veel ict-bedrijven van binnen, maar ik ken er weinig die hun werving zo goed gestructureerd hebben als Calco. Er zijn weinig bedrijven die het selectieproces zo strak hebben ingericht. Ze hebben een eigen assessment dat ze volledig volgen als het om de technische potentie van een medewerker gaat. Ze letten heel erg op de match met de bedrijfscultuur en die is bij Calco binnen de ict uniek. Recent hebben ze deze gesprekken, en het testen, ook (uit)gevoerd op een carrièrebeurs. Daar zijn ook een aantal mensen direct met een aanbod weggegaan. Is dat dan ook geen langetermijnvisie?’

Track record

‘De langetermijnvisie van Calco kan ik het best aantonen aan de hand van hun track record‘, gaat Van de Haterd door. ‘Ze bestaan nu 10 jaar, ze zijn in 2013 voor het vierde jaar op rij een FD Gazelle  als een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland, ze wonnen in 2011 een ‘Financieel Gezond Award’ – het is dus geen groei om te groeien – en ze zijn in de laatste drie crisisjaren ruimschoots verdubbeld van 120 naar 250 medewerkers. Hoezo heeft dit bedrijf geen langetermijnvisie, omdat ze gesprekken in de autoshowroom voeren?’

Bedrijfscultuur

Van de Haterd zegt zich persoonlijk bijzonder te ergeren aan ‘dit soort niet onderbouwde uitspraken’.  ‘Of een wervingscampagne past bij je bedrijfscultuur, is iets wat altijd bekeken moet worden. Maar om een campagne te betichten van een gebrek aan visie, dat kun je pas bepalen als je ook de cijfers erachter kent. De case van TAS laat mij juist zien dat grote bedrijven met een zogenaamde langetermijnvisie niet altijd een goede langetermijnvisie hebben. Zo’n 220.000 euro per medewerker betalen, die je grotendeels binnen de 3 jaar daarna verliest, dat getuigt volgens mij niet echt van een langetermijnvisie. Een bedrijf opbouwen en in tijden van crisis laten verdubbelen in omzet, zoals Calco dat heeft gedaan, getuigt daar voor mij wel van.’

Reageer vooral! Welke campagne vind jij niet getuigen van een langetermijnvisie? En welke juist wel? En waarom? Vul het hieronder in.

Beeld: calco.nl

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners