Sophie Theen: 'Hét succesvolle ingrediënt voor hypergrowth: je eigen mensen'

Laura Bosua Op 15 februari 2019 Gem. leestijd 4 min336x gelezen
Deel dit artikel:
Sophie Theen: 'Hét succesvolle ingrediënt voor hypergrowth: je eigen mensen'

Iets weten van hypergrowth? Sophie Theen kan je er wel wat over vertellen. Op dit moment groeit de bezetting bij haar Londense fintech-start-up 11FS met 300% per jaar. Hiervoor, als hoofd HR bij Revolut, werd zelfs 500% in één jaar gehaald. Wat betekent zoiets?

Tijdens Talent Acquisition Live vertelt ‘Culture and Talent Guardian’ Sophie Theen dat er volgens haar slecht één ingrediënt is voor succesvolle hypergrowth: je mensen. Wij vroegen haar er alvast meer over.

Hoe bereik je zo’n enorme groei?

‘De realiteit is dat als je de eerste persoon in HR bent, je alles doet – samen met de oprichters – voor wat betreft mensen en cultuur. Toen het bedrijf groeide, groeide mijn team ook. Zij zijn gespecialiseerd in hun eigen gebieden wat mij ruimte gaf om over de toekomst na te denken. Ik kijk naar een strategische planning van het personeelsbestand, want alles moet financieel verantwoord zijn, wat ervoor zorgt dat je goed moet nadenken voordat je iemand aanneemt. Het klinkt misschien alsof je hiermee je tijd verspilt bij een start-up waar alles snel gaat, maar mijn gedachte is: als we de dingen niet strategisch aanpakken, wat maakt ons dan anders? Hoe weten we of we het beter doen dan anderen?

‘als we de dingen niet strategisch aanpakken, wat maakt ons dan anders?’

Ik houd heel erg van dat gedeelte van mijn dag. De rest van mijn dag werk ik aan menselijke uitdagingen, maar let’s face it, er is geen one size fits all-handleiding die HR-professionals helpt met het oplossen van elk probleem in hun organisatie. Je moet het aanpakken, nadenken, oplossen, leren en het dan in je huidige proces stoppen. Het gaat erom dat je blijft leren en nooit stopt met reflecteren.’

Hoe zou je hypergrowth omschrijven?

‘Veel oprichters vragen naar hypergrowth als ik ze ontmoet. We leven allemaal in de mythe dat hypergrowth betekent: veel mensen aannemen. Want dat zorgt dat we superieur lijken aan onze concurrenten. Dat is een leugen, kan ik je vertellen. Hypergrowth is als je je aantal mensen verdubbelt of verdriedubbelt, maar mensen nog steeds blij zijn om er te werken, ook al betekenen de nieuwe hires een verschuiving in de cultuur.

‘Plan strategisch en optimaliseer je interne bronnen’

Je kunt dit alleen doen als je afgaat van het idee ‘groeien, groeien, groeien tegen elke prijs’ en als je leert om te groeien wanneer het écht nodig is. Het dwingt je om te denken over skill mapping, en strategisch naar de werkdruk kijken op basis van kosten. Mijn ervaring in hypergrowth komt van het leiden van medium tot grote bedrijven, maar nogmaals, het gaat niet om het aantal. Als je 200 mensen aanneemt en tegelijkertijd 100 mensen ontslaat, doe je iets niet goed.’

Met een klein team werf je veel mensen. Hoe doe je dat?

‘Strategie en je eigen mensen. Ik weet dat ik klink als een flashy consultant over strategieën, maar daar is een reden voor. Ik had eerst een team van 11 mensen om 200 mensen te werven, nu heb ik een team van 2 mensen en namen we afgelopen jaar 120 mensen aan. Het is geen magie. Een sterk geladen organisatie leiden om zoveel mensen in een korte tijd te werven betekent twee dingen. Enerzijds: strategisch plannen wat betreft de gaten die je moet vullen (wat betekent dat je vragen moet stellen wat je normaal niet zou durven, omdat ze zeggen dat dat de rol is van HR). En anderzijds: je interne bronnen optimaliseren. Kijk wie de beste ambassadeurs van je merk zijn en wie meer mensen kent dan jij. Onze grootste bron van hires is mond-tot-mondreclame. Wat betekent dat iedereen in het bedrijf al iemand kent die ze kunnen verwijzen naar ons.’

Je noemt jezelf een culture guardian. Waarom?

‘Het betekent dat ik het woord “cultuur’ erg serieus neem. Het betekent dat als iemand van ons team in nood is of een uitdaging heeft, ik alles uit mijn handen laat vallen en naar hen toe ga. Zij zijn mijn eerste en hoogste prioriteit. Mijn rol is om de cultuur te bewaken door mensen gelukkig te houden en hun problemen op te lossen. Natuurlijk zijn er soms verwachtingen waaraan ik niet kan voldoen. Maar ik weet wat onze bedrijfsprincipes zijn en ik zorg dat ze in elk proces, gesprek en training zitten die ik doe.’

Meer weten? Kom naar TA Live

Sophie Theen, Culture and Talent Guardian bij 11FS, vertelt op donderdag 18 april tijdens Talent Acquisition Live alles over hypergrowth en hoe je het kunt bereiken, en hoe je de mensen vindt om het voor elkaar te krijgen.

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

Lees ook:

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.