Sourcing in tijden van corona - wat speelt er nu bij kandidaten?

Ook in de recruitmentwereld is de coronacrisis ingeslagen als een bom. Maar betekent het nou ook dat het voor sourcers moeilijker geworden is? Of zijn kandidaten juist makkelijker te bereiken? Sourcer Milou Verhoeks geeft een inkijkje in haar praktijk…

Werf& gastredacteur Op 26 maart 2020 Gem. leestijd 3 min1333x gelezen
Deel dit artikel:
Sourcing in tijden van corona - wat speelt er nu bij kandidaten?

Dat de coronacrisis op onze samenleving zo’n impact zou hebben, hadden we een paar weken geleden niet kunnen bedenken. Maar ook als sourcers zien we nu af en toe chaos en soms ook wat paniek bij werkgevers en bij kandidaten. Dat leidt tot vragen als: kunnen we omdenken, anders gaan werken en nieuwe kansen benutten?
Als sourcers zitten wij immers aan de voorkant van de arbeidsmarkt. Meestal zijn wij het die de meeste kandidaten benaderen en spreken.

Dat leidt tot vragen als: kunnen we omdenken, anders gaan werken en nieuwe kansen benutten?

De afgelopen week hebben mijn sourcingteam en ik dan ook vol positieve energie doorgesourcet. Met de huidige digitale technologieën is er immers weinig wat het verhindert om gewoon door te gaan sourcing in tijden van corona. Al waren ook wij natuurlijk wel benieuwd hoe kandidaten in deze tijd zouden gaan reageren. Zijn mensen nu nog wel in voor een sollicitatiegesprek? Zijn ze onrustig en angstig? Of hebben ze juist door deze tijd een moment van bezinning en zijn ze nieuwsgierig naar nieuwe mogelijkheden?

4 trends en ontwikkelingen

Het is misschien nog wat vroeg om het echt al ‘trends’ te noemen, maar afgaand op onze ervaringen zagen we de afgelopen week 4 dingen gebeuren.

#1. Een (veel) hogere response rate

De week na het ingaan van de eerste strenge overheidsmaatregelen hebben wij als team 308 kandidaten benaderd. Van 198 mensen hebben we in die tijd een reactie mogen ontvangen. Dit is een response rate van 64%, waar we in ‘normale’ weken eerder een response rate zien van gemiddeld 44%. We zien dus een duidelijke stijging in respons van kandidaten.

We merken nu een response rate van 64%, waar we in ‘normale’ weken eerder een response rate zien van 44%.

Als aanvulling: we hebben in de eerste maanden van 2020 met ons team veel tijd besteed aan optimalisatie van de berichten die wij naar kandidaten sturen. Dit kan natuurlijk ook zijn (gewenste) effect hebben. Maar toch lijkt dit wel echt een piek te zijn in verhouding met de weken voor de maatregelen. De kandidaten die reageren staan overigens niet altijd open voor een vervolgcontact, maar ze geven dus wel vaker reactie.

De redenen voor die hogere respons kunnen onder meer zijn:

  • mensen hebben meer tijd
  • ze zitten over het algemeen thuis
  • misschien vervelen ze zich eerder
  • ze kunnen nu eindelijk eens reageren op die mooie berichten die de sourcers al die tijd naar hen uitsturen.

#2. Kandidaten hebben meer tijd (en zin) om te bellen

kandidaten bellen sourcersKijken we naar de cijfers van het aantal kandidaten dat wij spraken, dan lag dat in de afgelopen weken ook hoger dan normaal. Dit verschil was minder groot, maar toch hadden wij 4% meer kandidaten aan de telefoon dan gemiddeld. Dit vinden wij een goed teken.

‘Wij hadden 4% meer kandidaten aan de telefoon dan gemiddeld. Dit vinden wij een goed teken.’

Iedereen die we hebben gesproken vroegen we onder meer hoe hij/zij nu naar werk en zekerheid kijkt. Wil je nu wel of niet de switch maken? Ook vroegen we naar de reden om met ons contact te hebben voor een mogelijke nieuwe baan in deze toch wel onrustige tijd. De meeste kandidaten gaven aan dat zij verwachten dat de coronacrisis tijdelijk is en zij zich dus nog niet echt zorgen maakten en dat bellen voor een mogelijk nieuwe positie hoort bij de normale gang van zaken.

Eén kandidaat zei: ‘Normaal heb ik het eigenlijk te druk om op LinkedIn te kijken’.

Er was echter ook een aantal kandidaten die aangaven dat zij nu toch tijd over hadden (onder meer doordat ze nu thuiswerken) en dus wel oren hadden naar wat de mogelijkheden voor hen zouden zijn. Zo zei één kandidaat: ‘Normaal heb ik het eigenlijk te druk om op LinkedIn te kijken en al helemaal om dan ook nog eens tussendoor te bellen. Maar nu dacht ik: goh, waarom ook niet?’

#3. Kandidaten zijn wel onrustig

Kandidaten reageren dus vaker. En ook zijn ze (iets) makkelijker aan de telefoon te krijgen. Maar aan de andere kant horen we als sourcers toch ook vaak terug van kandidaten dat ze onrustig zijn. Dat leverde bijvoorbeeld een reactie op als: ‘Bedankt voor je bericht. Het spreekt mij zeker aan. Het lijkt mij nu echter niet verstandig om te veranderen van baan zolang corona nog voortduurt.’

Dus ja, we merken wel dat veel mensen terughoudend zijn in deze tijd.

Een kandidaat aan de telefoon deelde met ons: ‘Dit is een heel mooie kans voor mij. En normaal zou ik dan ook zeker verder in gesprek willen gaan. Maar nu wil ik toch de gok niet wagen. Kun je mij over twee maanden nog eens terugbellen?’ Dus ja, we merken wel dat veel mensen terughoudend zijn in deze tijd. Ook de mensen die normaal wel zouden switchen kiezen er nu voor om toch nog even te blijven zitten waar ze zitten.

#4. Een moment van bezinning

Er waren ook kandidaten die de coronacrisis aangrepen als een duidelijk moment van bezinning. Dit merkten we echter pas later in de week en het waren er ook maar een paar. Maar misschien wel iets om op in te spelen de komende tijd? Dit kan namelijk iets zijn wat bij meer mensen gaat spelen de komende weken. Mensen hebben tijd om na te denken over hun leven. Vonden zij hun werk wel zo geweldig? Is het niet eens tijd voor wat anders?

Veel mensen vragen zich nu af: wat ga ik anders doen na deze coronacrisis? Wat is echt belangrijk?

Eigenlijk zien we daar een beetje dezelfde soort reacties als tijdens vakanties en tijdens de jaarwisseling. Maar nu lijkt het bij veel mensen toch nog meer te spelen. Het coronavirus zal veel dingen veranderen. Iedereen weet vanaf nu wat het is als ons land in de greep van een virus is en het gewone leven zo goed als wordt stilgelegd. Het werkende leven en het dagelijkse leven zijn zo veranderd dat er ineens tijd is voor bezinning. Veel mensen vragen zich nu af: wat ga ik anders doen na deze coronacrisis? Wat is de essentie van mijn leven? Wat is echt belangrijk? Zo vertelde een kandidaat ons: ‘Ik moet zeggen dat ik in de alledaagse hectiek niet zo snel was ingegaan op dit bericht. Maar dit hele coronagebeuren zet mij wel aan het denken. Vind ik wat ik doe nog wel echt leuk? Ik ga er nog eens goed over nadenken en dan kom ik volgende week bij je terug.’

Oftewel… nu pipelines bouwen?

Voor nu vind ik de resultaten van de afgelopen weken zeer interessant. Ja, er zijn kandidaten bang, dat merken we zeker. En ja, er zijn kandidaten die alles voor zichzelf even on hold zetten. Maar daarnaast zien we ook nieuwe mogelijkheden. Zo hebben kandidaten meer tijd om op LinkedIn te kijken en/of toch met die sourcer in gesprek te gaan. En tijd om na te denken over hun huidige situatie en baan. Het is een periode van bezinning die kansen biedt voor omdenken. Voor kandidaten, maar ook voor ons als sourcers.

Het is een periode van bezinning die kansen biedt voor omdenken. Voor kandidaten, maar ook voor ons als sourcers.

Weten jullie als sourcers en/of recruiters de komende tijd hier goed op in te spelen? Dan denk ik dat je een gouden pipeline kunt bouwen. En dan maar hopen dat de economie snel weer in beweging komt en dat die kandidaten ook weer (via jou) aan de slag kunnen gaan…

milou verhoeks sourcing kandidaten sourcersOver de auteur

Dit artikel is geschreven door Milou Verhoeks, partner en ‘sourcinggeek’ bij Cooble.

Lees ook:

Milou Verhoeks: ‘Sourcing is echt een vak apart’

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.