Hoe het er écht aan toegaat in een baan? Deze start-up laat het kandidaten eerlijk zien

Peter Boerman Op 12 oktober 2017
Gem. leestijd 5 min 2124x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe het er écht aan toegaat in een baan? Deze start-up laat het kandidaten eerlijk zien

Velen praten over het belang van een Realistic Job Preview, slechts weinigen doen het. Maar recruiters die hun kandidaten durven te laten zien hoe het er bij hen écht aan toegaat, kunnen dat nu eenvoudig doen.

Holle frases als ‘dynamisch’, ‘geen 9-tot-5-mentaliteit’? Ondernemer Manus Aa heeft er een broertje dood aan. Liever zou hij ze helemaal uit vacatureteksten verbannen. ‘Want wat zeggen zulke holle termen nu eigenlijk?’

Heuse kijkjes in de keuken

Manus Aa is a man on a mission. Met zijn vandaag officieel gelanceerde start-up Spielwork wil hij oude, saaie vacatureteksten doen vergeten. Geen bulletpoints met eisen meer, maar elke vacature een eerlijk verhaal. ‘Vacatures zonder verkooppraatjes’ is dan ook zijn motto. Als het aan hem ligt, worden vacatures voortaan heuse kijkjes in de keuken, die met video, tekst en beeld laten zien waar de kandidaat ook in de praktijk echt mee te maken krijgt.

Geen bulletpoints met eisen meer, maar elke vacature een eerlijk verhaal

‘Nu weet ik nog niet wat de baan inhoudt’

Hoe het zo gekomen is? ‘Ik ben zelf begonnen als fiscalist bij Loyens & Loeff’, legt hij uit. ‘Na een paar jaar werken, wilde ik iets anders. Ik ben online vacatures gaan kijken, maar dacht steeds: nu weet ik nog niet wat de baan inhoudt. Hoe ziet bijvoorbeeld je dag eruit als je dit gaat doen?’

Salaris, een dagindeling, dat soort dingen

Zo is het begonnen, zegt hij. ‘Ik ben vervolgens onderzoek gaan doen onder een paar honderd millennials. Starters, studenten, mensen met al wat ervaring. Ik heb gevraagd: wat mis je als je naar vacatures kijkt? En daar kwamen opvallend gelijkluidende antwoorden uit. Salaris, een agenda, veel van dat soort dingen.’

tablet job spielwork

De essentie van de vacature vangen

Wie bij Spielwork een vacature plaatst, laat zulke dingen dus wél zien. Aa noemt zijn start-up niet alleen ‘het eerlijkste job-board van Nederland’, maar ook ‘een contentbedrijf’. Hij gaat langs bij klanten als KPN, TNT, Vopak, Nuon en Nespresso. Met een heuse schrijf- en cameraploeg probeert hij vervolgens de essentie van de daar ontstane vacature te vangen.

Spielwork wil ‘het eerlijkste job-board van Nederland’ zijn

Zonder opsmuk, zonder jargon, zonder regie van de klant, maar op een eerlijke manier, zoals Spielwork het als ‘buitenstaander’ beleeft. Er worden gesprekken met de recruiter gevoerd, maar vooral ook met iemand die de baan al doet en die laat zien hoe een gemiddelde werkdag eruitziet. Met de vacatures die zo worden gemaakt, moeten bedrijven werknemers aantrekken die beter bij hen passen en langer blijven. 

vacature spielwork agenda

Vrij arbeidsintensief

Het is een vrij arbeidsintensieve manier om een vacature op te stellen, geeft hij meteen toe. ‘Ja, het is best wat werk. Kwaliteit kost nu eenmaal tijd.’ Maar die investering haal je er toch uit, daar is hij van overtuigd. ‘Bij ons is de kans op een mismatch veel kleiner. Als je traditioneel werft en iemand vertrekt vroegtijdig omdat het werk toch niet voldoet aan de verwachtingen, dan kost het zo tussen de 30.000 en 100.000 euro om diegene weer te vervangen.’

Kwaliteit kost nu eenmaal tijd. Maar bij ons is de kans op een mismatch veel kleiner

‘Banen moet je niet verkopen’

Aa zegt er niet in te geloven dat je als recruiter een baan moet ‘verkopen’. ‘Je moet juist eerlijk zijn. En ook niet bang zijn om mensen af te schrikken, als ze niet bij je passen.’ Hij beseft echter ook dat die transparantie ‘makkelijker klinkt dan het in de praktijk is’. Echt transparant willen zijn is voor Spielwork namelijk wel een vereiste om mee te mogen doen, zegt hij. ‘En daardoor zijn we ook wel klanten verloren. Maar ik denk dat die wel terugkomen, als ze merken hoeveel behoefte kandidaten hieraan hebben.’

Een pilot bij Nespresso

Een pilot in februari bij Nespresso, TNT, Vopak, C.H. Robinson en Wilmar leverde in elk geval alvast goede resultaten op, zegt Aa. Niet zozeer in het aantal sollicitaties, wel in de kwaliteit ervan. ‘De mensen die op gesprek kwamen, wisten veel beter waar ze terecht kwamen en stelden veel betere vragen. Dat was voor beide partijen heel interessant.’

vacature nespresso spielwork

Eerlijkheid duurt het langst

Eerlijkheid duurt het langst, denkt Aa dan ook. ’99 procent van de vacatureteksten geeft geen antwoord op vragen die kandidaten wel bezighouden. Zoals: wat houdt die functie nou eigenlijk in? Wat doe je op een dag? Hoe zien de leuke dagen eruit? En hoe de mindere? En wat ga ik verdienen? Wij willen alleen vacatures maken die laten zien wat een functie echt inhoudt en die verder gaan dan termen als ‘dynamisch’ en ‘marktconform’.’

‘Het probleem is: je moet het echt doen, of je moet het niet doen. Een beetje transparant, dat kan niet’

Dat levert bij klanten wel ‘een uitdaging’ op, geeft hij meteen toe. ‘Het probleem is: je moet het echt doen. Of je moet het niet doen. Een beetje half transparant zijn, dat kan niet. Wij zeggen daarom: wees nou maar eerlijk. Dat werkt uiteindelijk het best.’

Géén jobboard, maar contentproductie

In een eerste investeringsronde is al 350.000 euro opgehaald voor de verdere ontwikkeling van het platform, dat dus nu officieel live is. Het is niet echt een jobboard, maar meer een contentproductiebedrijf, zegt Aa. Klanten mogen de gemaakte vacatures dus ook op hun eigen carrièresite zetten. Graag zelfs, zegt hij. Spread the word.

vacature nespresso spielwork

Druk, druk, druk

Is Aa dan niet bang dat klanten dit op een gegeven moment ook zelf kunnen gaan maken? ‘Nee, hoor. Vacatures maken is iets wat veel recruiters nu erbij moeten doen. En ze hebben het al zo druk, druk, druk. Daar hebben ze helemaal geen tijd voor. Wij maken er ons vak van de eerste aanraking met een baan zo goed mogelijk te maken. Wij zijn ook neutraal. KPN is voor ons niet beter dan Nuon, of andersom.’

Een vriendin zei: “Hier zou ik nóóit willen werken’. Nou, top, denk ik dan

En, benadrukt hij: ‘Wij maken dus géén advertenties. Het gaat ons er niet om iets te verkopen, het gaat ons om: kijk of mensen bij je passen. Ons doel is niet: méér kandidaten leveren, het gaat om: betere kandidaten. En vooral: beter geïnformeerde kandidaten. En daardoor: betere matches. Ik liet laatst een video aan een vriendin zien. Die zei meteen: “Nou, hier zou ik nóóit willen werken’. Top, denk ik dan. Dan heeft die video zijn werk in elk geval goed gedaan…’

Een voorbeeld van een vacature bij Spielwork:

vacatures spielwork nespresso

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners