
Nu de arbeidsmarkt structureel krap blijkt, en met name specialisten steeds moeilijker te vinden, zijn steeds meer organisaties op zoek naar grip, groei en continuïteit. Een oplossing daarvoor, stelt het inmiddels 10 jaar geleden opgerichte Spril, is: Total Workforce Management. Oftewel: een integrale aanpak voor het organiseren, aansturen en ontwikkelen van je héle workforce: vast, flexibel, extern én intern. Het verbindt strategie, planning, leveranciers, ontwikkeling en compliance tot één samenhangend geheel en zorgt zo voor overzicht, regie en de flexibiliteit die nodig is om mee te bewegen in een veranderende arbeidsmarkt.
‘Zonder integrale aanpak verlies je grip, wendbaarheid, betrouwbaarheid en aantrekkingskracht.’
Klinkt mooi. Maar wat komt er allemaal bij kijken? En is het werkelijk het wondermiddel dat als oplossing voor de krapte én tegelijk de onzekerheid kan dienen? Wel als je het goed aanpakt, stelt Spril in een recente whitepaper. Want die Total Workforce Management antwoordt in elk geval op een aantal trends, zoals medewerkers die om meer autonomie, wendbaarheid en ontwikkeling vragen, klanten die continuïteit én kwaliteit verwachten en wetgeving die strenger verwachten en vraagt om controle en transparantie. ‘Kortom: zonder integrale aanpak verlies je grip, wendbaarheid, betrouwbaarheid en aantrekkingskracht’, aldus de auteurs.
Driehoeksmodel
‘Alleen organisaties die integraal sturen op de totale workforce – vast, flexibel, freelancers én leveranciers – blijven duurzaam succesvol’, durven ze te stellen. ‘Total Workforce Management helpt om die complexiteit te managen én kansen te benutten. Niet alleen voor vandaag, maar vooral met het oog op de toekomst.’ Bij Spril werken ze daarvoor met een zogeheten ‘Driehoeksmodel’, waarbij organisatie, medewerkers en klanten samen bouwen aan een dynamisch evenwicht, en efficiëntie, betrokkenheid en kwaliteit elkaar versterken.
‘De traditionele manier van werven en plannen houdt geen rekening met een kwalitatieve mismatch.’
‘De traditionele manier van werven en plannen houdt geen rekening met een kwalitatieve mismatch, het ontbreken van juiste vaardigheden op het juiste moment’, stellen ze. ‘Capaciteits- en poolmanagement bieden daarvoor een structurele oplossing. Door systematisch inzicht te creëren in benodigde en beschikbare capaciteit, kun je vooruitdenken in plaats van reageren op het moment zelf. Door in- en externe talentpools op te bouwen, wordt het mogelijk flexibel in te spelen op veranderende vragen. Zo ontstaat grip op de bezetting en ben je beter voorbereid op schommelingen in de vraag of beschikbaarheid.’
Integraal leveranciersmanagement
Maar daarvoor is het dus wel nodig voldoende zicht te hebben op je flexibele schil van freelancers, uitzendkrachten en tijdelijke professionals. ‘Zonder integraal leveranciersmanagement is het moeilijk om te sturen op prestaties, (contract)voorwaarden en compliance‘, aldus de Spril-auteurs. ‘Dat begint met inzicht. Wie werkt er, via welke partij, onder welke voorwaarden? Alleen met duidelijke contractafspraken, transparante prestatie-indicatoren en regelmatige evaluaties ontstaat een stabiele samenwerking die ruimte biedt voor kwaliteit én flexibiliteit.’
‘Er is een groeiende vraag naar invloed op werktijden, zelfroostering en flexibiliteit.’
Daar komt de verandering in veel functieprofielen door technologische ontwikkeling nog eens bij. Terwijl tegelijkertijd ook de behoefte van medewerkers verandert. ‘Er is een groeiende vraag naar invloed op werktijden, zelfroostering en flexibiliteit. Klassieke centrale planningsmodellen sluiten hier niet altijd meer op aan. Slimme planning vraagt om technologische ondersteuning én ontwikkeling van planningsvaardigheden binnen teams. Door forecasting, capaciteitsoptimalisatie en zelfroostering slim in te zetten, ontstaat meer wendbaarheid en efficiëntie, zonder grip op kwaliteit en continuïteit te verliezen.’
Geen last, maar een kans
Volgens Spril is de veranderende wetgeving op flexgebied ‘geen last, maar een kans. Het dwingt tot betere keuzes en meer regie. Juist dát is de kern van Total Workforce Management. De komst van de WTTA onderstreept wat wij al langer zien: Workforce Management draait niet alleen om planning, maar om integrale sturing. Wie nu anticipeert, voorkomt risico’s en versterkt de kwaliteit van externe samenwerking. Een organisatie die grip heeft op in-, door- en uitstroom, kan haar doelen veel beter realiseren. Niet alleen financieel, maar ook operationeel.’
‘Een organisatie die grip heeft op in-, door- en uitstroom, kan haar doelen veel beter realiseren.’
Recruitment, planning, ontwikkeling en performance horen in die Total Workforce Management-gedachte samen te werken vanuit één visie. ‘Alleen dan ontstaat een workforce die echt in staat is om mee te bewegen met veranderende omstandigheden’, zo valt in de whitepaper te lezen. Maar die komt er dus niet vanzelf. ‘Die ontstaat als medewerkers toegang hebben tot de juiste informatie, systemen en ondersteuning – én als de organisatie daarop stuurt.’
Meer weten?
Lees de hele whitepaper over de toekomst van Total Workforce Management: