Steeds meer werving op eigen kracht door verhalen en social media (Rijksoverheid)

Peter Boerman Op 26 april 2016
Gem. leestijd 3 min 1158x gelezen
Deel dit artikel:
Steeds meer werving op eigen kracht door verhalen en social media (Rijksoverheid)

Met inmiddels meer dan 300 verhalen op de site en 100.000 volgers op onze social media kanalen, kunnen we steeds meer AMC-bereik realiseren op eigen kracht Lees de hele case van Rijksoverheid die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Rijksoverheid

Omschrijving van de case

‘Elk nadeel heb z’n voordeel’. Niet alleen een Cruijff-uitspraak, maar ook op de arbeidsmarktpositie van de Rijksoverheid van toepassing. We hebben namelijk onze twee grootste problemen omgezet in een krachtige arbeidsmarktbenadering. De problemen zijn:
1. Te weinig mensen weten wat ze bij de Rijksoverheid kunnen doen op verschillende vakgebieden.

Als oplossing voor dit probleem laten we op de site werkenvoornederland.nl zo veel mogelijk mensen enthousiast vertellen over hun werk voor Nederland. Dit heeft tot nu toe geleid tot ruim 300 verhalen. In elk verhaal vertelt iemand over zijn of haar werk bij een onderdeel van de Rijksoverheid. Maar ook in elk verhaal zit als rode draad de bijdrage die deze persoon levert aan Nederland.

2. Het wordt in het huidige versnipperde medialandschap steeds moeilijker om doelgroepen te bereiken.
Dit is voor ons de reden geweest om te gaan bouwen aan een eigen bereik van actieve volgers op social media, zowel binnen als buiten de Rijksoverheid. We hebben inmiddels zo’n 100.000 volgers, die we allemaal zelf hebben moeten verdienen.

Met deze verhalen en deze verspreiding kunnen we steeds meer mensen gericht bereiken, met inhoud waarmee de Rijksoverheid in beeld komt bij meer mensen dan we alleen met vacatures zouden doen.
En de aantallen groeien nog steeds. Door steeds nieuwe verhalen te maken en te verspreiden, boren we weer nieuwe volgers aan. Zo kunnen we steeds meer kwalitatief bereik realiseren op eigen kracht. En kunnen we dus besparen op betaalde media-inzet.
De verhalen en het bereik zijn ook duurzaam. We mikken niet op eenmalig bereik, we willen content die zeker twee jaar meegaat.

ICT-KNMI

Wat was de impact van de case?

We richten onze arbeidsmarktcommunicatie echt anders in dan twee jaar geleden:

– Gemiddeld komen er in 2015 op werkenvoornederland.nl 240.000 bezoeken per maand. Het aandeel dat via onze social kanalen komt, is in 2015 gestegen van 10 tot 16%.

– Bij onze ICT-campagne van eind 2015 hebben we met 8% van het mediabudget voor social media meer dan 50% van het bezoek gerealiseerd.

– In april 2016 hebben we weer geworven voor het Rijkstraineeprogramma. In 2 weken zijn er 28.468 site-bezoeken geweest. De enige betaalde media-inzet is een gesponsorde Facebook-update geweest voor € 1481,-. Alleen al met deze update hebben we ruim 7.000 bezoekers gerealiseerd. Verder hebben we de werving alleen verspreid via onze eigen social kanalen.

– In juli 2015 heeft de werving voor het diplomatenklasje van Buitenlandse Zaken weer plaatsgevonden. Daarvoor werd ieder jaar een advertentie in een dagblad geplaatst. Eindelijk hebben we BZ overtuigd dat dat niet meer nodig was. We hebben het nu via onze social kanalen verspreid, en via de mensen van BZ. Met de helft van het mediabudget hebben we evenveel kwalitatieve sollicitaties (900+) gerealiseerd.

– We hebben een jaarlijkse wervingsvraag van de NVWA voor 30 dierenartsen sinds 2015 ondersteund met een verhaal op de site. Hiermee hebben we een zeer gericht extra bereik gerealiseerd van 4.885 pageviews. Recruiters van de NVWA meldden meer goede kandidaten op gesprek te hebben gehad dan voorgaande jaren, die allemaal het verhaal hadden gelezen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als Rijksoverheid slagen we erin om arbeidsmarktcommunicatie, content marketing en social media te combineren tot een efficiënte storytelling-strategie voor de arbeidsmarkt. Dat doen we niet omdat we graag zoveel mogelijk moderne woorden in onze strategie willen vermelden, maar omdat we er ook echt wervingskracht mee kunnen toevoegen aan onze vacatures.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Rijksoverheid: Expertisecentrum Organisatie & Personeel, Team AMC

Alle 271 mensen van de ministeries, uitvoeringsdiensten en overige rijksonerdelen die hun mooie verhalen op de site vertellen.

Bureau: Kaliber

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners