Bedrijven maken steeds minder gebruik van werving- en selectiebureaus

Redactie Op 12 januari 2009
Gem. leestijd 3 min 4974x gelezen
Deel dit artikel:

WervingHet Nederlandse bedrijfsleven maakt steeds minder gebruik van werving- en selectiebureaus. Niet alleen de verslechterde economische omstandigheden zijn hiervan de boosdoener, steeds meer bedrijven gaan zelf achter nieuwe medewerkers aan via het internet. De branchevereniging voor werving- en selectiebureaus maakt zich echter geen zorgen.

Moeilijke tijden

Volgens het NOS-journaal van 2 januari zijn het moeilijke tijden voor het bedrijfsleven, en daar hebben de werving- en selectiebureaus onder te lijden, aldus het NOS journaal van 20:00 op 2 januari. Ron Jansen van Ebbinge & Company ziet een terugname in de vraag: ‘Er zijn gewoon minder vacatures en opvallend genoeg ook minder mobiliteit; medewerkers denken goed na voordat ze overstappen.’

Toch is er bij Ebbinge & Company nog genoeg te doen. Volgens hen is er nog volop werk en blijven academici en toptalenten schaars. Wel passen ze hun selectiestrategie aan en kijken ze nu scherper naar de marktvisie van potentiële kandidaten.

Kaf & koren

Branchevereniging OAWS maakt zich echter geen zorgen. Hoewel er waarschijnlijk een hoop werving- en selectiebureaus hun deuren zullen sluiten, betreft dit volgens OAWS voornamelijk eenmanszaakjes. ‘Wat je ziet, is dat het kaf van het koren wordt gescheiden. De betere bureaus blijven overeind en lijden nauwelijks omzetverlies. De minder acterende bureaus die weinig toegevoegde waarde leveren in het werving- en selectieproces zie je buiten de boot vallen’, aldus Peter Velseboer van de branchevereniging. De OAWS verwacht dat van de 1200 tot 2000 werving en selectiebureaus in Nederland de helft misschien haar deuren zal sluiten.

Internet

Tot zover niets nieuws; de brancheorganisatie deed zelfs precies dezelfde voorspelling in 2002. Maar de economische crisis is niet de enige factor die het moeilijk maakt voor de werving- en selectiebureaus. Steeds meer bedrijven gaan via het internet zelf achter nieuwe medewerkers aan. Er wordt steeds vaker succesvol gebruik gemaakt van sociale netwerken en carrièresites zoals LinkedIn en Monsterboard. Bovendien is deze manier van werken een stuk goedkoper. De directeur personeelszaken van ING, Tom Reinders, zegt dat hij in de laatste jaren zo’n 45% van het nieuwe personeel via internet heeft gevonden. Hij beschouwt internet als een aantrekkelijk wervingsmiddel, omdat het aanzienlijk kan schelen in de kosten per aangenomen kandidaat. De ING heeft door gebruik te maken van het internet de kosten per aangenomen kandidaat met zo’n 18% zien dalen over de afgelopen 2 jaar.

Toch wint het internet niet overal terrein. Voor de werving op de zwaardere en meer specialistische functies zullen bedrijven nog altijd eerder gebruik maken van werving- en selectiebureaus.

Arbeidsmarktcommunicatie staat sterk

Weblog Marketingfacts.nl zag deze ontwikkeling ook. Blogger Bas van de Haterd belde eind vorig jaar, naar aanleiding van geluiden uit de recruitmentwereld, naar werving- en selectiebureaus en naar arbeidsmarktcommunicatiebureaus om te vragen hoe de zaken ervoor staan. De benaderde arbeidsmarktcommunicatiebureaus zeiden geen enkele last te hebben van de crisis. Rhinofly, TMPW en Maximum gaven aan meer dan genoeg werk te hebben, al houden ze de markt in 2009 scherp in de gaten.

De werving- en selectiebureaus lieten een ander geluid horen. De benaderde bureaus (o.a. E-people, Schaal X, Newpeople en FaradayClark) gaven bijna zonder uitzondering aan last te hebben van een vermindering in de vraag naar hun diensten. De afname in vraag lijkt echter brancheafhankelijk: de branches IT, media en telecom gaan veel minder onderuit dan bijvoorbeeld de automotive en de financiële branche. In lijn met de OAWS gaven de geïnterviewde werving- en selectiebureaus aan dat bureaus die meer toegevoegde waarde kunnen leveren sterker in hun schoenen staan.

De reden dat de arbeidsmarktcommunicatiebureaus in een afzwakkende markt nog zo sterk staan, ligt volgens veel geïnterviewden juist aan  dat bedrijven de werving steeds meer in eigen handen nemen. Met name grotere organisaties met een sterk employer brand hebben een eigen recruitmentafdeling opgezet, waardoor ze geen behoefte meer hebben aan de diensten van werving- en selectiebureaus.

Auteur: Mark Heeren

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners