Storytelling en werving, een verhaal uit de praktijk

Peter Boerman Op 25 maart 2013
Gem. leestijd 2 min 3981x gelezen
Deel dit artikel:
Storytelling en werving, een verhaal uit de praktijk

Bedenk samen met ons een wervingscampagne die met name gebaseerd is op storytelling. Dat was de opdracht die marketingbureau Bernas&Co kreeg van een salesorganisatie die het maar niet lukte om genoeg geschikte en gemotiveerde medewerkers aan te trekken. Lees hoe IBM het bureau inspireerde.

Een verhaal waarin mensen kunnen geloven

Ondanks de grote werkloosheid, zijn er in sommige branches weinig capabele mensen beschikbaar. En dan is storytelling een goed middel. Wil je mensen aan je binden of overtuigen om voor je te komen werken, dan zal je met een verhaal moeten komen waar mensen in kunnen geloven en waarin ze graag willen participeren.

Cement

Debbie Bernasco vertelt: “De organisatie had een eigen studio in huis en creëerde zijn eigen content. Leuk om te lezen, maar je herkende niet direct een eenduidig verhaal dat ontsproot uit de eigen identiteit. Behalve plezier en trots zag ik weinig waarden en het cement van het verhaal ontbrak daardoor. Voor een effectieve story gingen we op zoek naar het bindende verhaal van de organisatie en haar medewerkers. Want als je je wervingscampagne je wilt doordrenken met een goed verhaal, dan zal je merkverhaal (brand story) een pakkend en authentiek verhaal moeten zijn.”

Storytelling start van binnenuit

En zo’n verhaal wordt vooral authentiek door je eigen werknemers daarin te betrekken. Voor alle arbeidsmarktcommunicatie (de communicatie om mensen te beïnvloeden/overtuigen om voor een organisatie te werken) geldt dat de oude, huidige en nieuwe werknemers het meest krachtige instrument vormen. Zij zijn het immers die de identiteit van de organisatie vormgeven en zij zijn de beste ambassadeurs richting de buitenwereld. De eigen medewerkers vormen het levende bewijs van de belofte en kunnen enorm helpen om het bedrijfsimago dusdanig uit te stralen dat geschikte kandidaten per se ook willen komen werken.

Vind de patronen

Belangrijk bij HR en storytelling is dat een brand story herkenbaar moet zijn voor sollicitanten. Zij moeten weten, voelen en begrijpen waarom anderen hen reeds voorgingen en werken bij het bedrijf dat zij als nieuwe werkgever overwegen. Al die verhalen van (oud)medewerkers zijn daarom werkelijk goud waard. Bernasco: “Mijn advies is dan ook: achterhaal de vaste patronen uit deze verhalen en zet deze in voor hét verhaal of een selectie van mooie verhalen. Of, zoals IBM het in onderstaand filmpje deed, om het centrale verhaal in z’n geheel met behulp van (oud)medewerkers te vertellen.”

De mensen van IBM

Human capital

Of je het doet via een pakkende bedrijfsfilm als hierboven, een crossmediale campagne, een app of een volledig company book, bij HR geldt bij uitstek dat het verhaal wordt gedragen door de huidige en oude werknemers. En dat is goed, want daarom vormt HR en storytelling zo’n goede combinatie. Omdat storytelling altijd van binnenuit komt en gedragen moet worden door de gehele organisatie. Zij vormen immers het onderscheid en het kapitaal van een mooie organisatie.

Bron: Bernas&Co

 

 

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners