Branding op z’n Brabants: 4 minuten lachen met de ‘kei moie’ humor van ‘René van CSB’

Straight outta Budel: René van CSB. In een hilarische video laat hij zien dat er nog best creatieve employer branding wordt gemaakt. Vier minuten puur installatiecabaret. Met als hamvraag: worde gij zunne maat?

Peter Boerman Op 13 mei 2022
Gem. leestijd 2 min 1472x gelezen
Deel dit artikel:
Branding op z’n Brabants: 4 minuten lachen met de ‘kei moie’ humor van ‘René van CSB’

Om nou te zeggen dat hij meteen een internetfenomeen geworden is? Met 1 YouTube-video, op moment van schrijven nog net geen 1.000 weergaven en 4 abonnees gaat dat misschien wat ver. Maar wat we waarschijnlijk wel met zekerheid kunnen zeggen: iedereen die de wervingsvideo van ‘Rene van CSB’ heeft gezien, heeft zeker één keer moeten lachen, zo boordevol zit hij met slechte woordgrappen, zelfspot, een aantal secret jokes, vaktrots, en de klassieke humor die je eigenlijk alleen maar op de bouw en in de bus tegenkomt. 

Bestaat hij eigenlijk wel echt: René van CSB? Op LinkedIn heeft de ‘knapste monteur van d’n vogelkeswijk’ nou niet bepaald veel connecties, en blinkt hij ook niet uit in z’n aantal bijdragen. Al reageert hij wel snel op mensen die op zijn video reageren. En op Facebook is hij eveneens pas net deze week actief geworden. Gift amaal neks, geeft allemaal niets, als rasechte Brabander weet hij zijn publiek in elk geval wel duidelijk te maken dat het ‘kei moi‘ werken is bij het Brabantse installatiebedrijf, en dat hij nog ‘plek zat het in zunne bus‘.

Uit de koker van Komma

In tijden van krapte moet je opvallen én dicht bij jezelf blijven. Een les die het bedrijf goed in zijn oren geknoopt heeft, daarin bijgestaan door het lokale web&branding-bureau Komma. Het kan dus nog wel, goede, creatieve arbeidsmarktcommunicatie rondom herkenbare typetjes. Ook in de vakmedia voor de installatiebranche was de video van René (in het dagelijks leven ook wel Thijs genoemd) al snel opgevallen. ‘Een regelrechte dijenkletser’, aldus Eddy Buiting, hoofdredacteur van vakblad Installatie en zelf naar eigen zeggen ook ‘niet vies van een kwinkslag’.

‘Een regelrechte dijenkletser.’

In de wervingsvideo zit ‘alles’, zegt hij. Zoals: de binding met Brabant. ‘Maar bovenal: het draait niet om wat je verdient, maar hoe leuk je werk en je collega’s zijn. Daarbij nog enkele woordgrappen die elke monteur wel eens gemaakt zal hebben (zoals: een leidinggevende functie, iets op je cv, en iets over Picobello bv). Voeg daarbij een goedlachse monteur, een strakke regie en montage, en je krijgt ruim 4 minuten installatiecabaret.’ Kijk, die kan René alvast in zijn zak steken!

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners