Studentenevenement? Denk aan de opvolging

Peter Boerman Op 10 februari 2014
Gem. leestijd 3 min 1712x gelezen
Deel dit artikel:
Studentenevenement? Denk aan de opvolging

Veel bedrijven die meedoen aan een studentenevenement vergeten er een goede opvolging aan te geven. Doodzonde! Deze vier tips van Didier Vroom (Natural Talent) helpen om wél in contact te blijven en ervoor te zorgen dat de studenten niet toch nog voor een andere werkgever kiezen.

#1.  Follow-up? Begin tijdens het event

Naar een studentenevenement ga je om in contact te komen met (top)talent. Om te zorgen dat je na afloop ervan in contact blijft met de beste mensen voor jouw organisatie, moet je hier al tíjdens het evenement rekening mee houden. Alleen een naam en een e-mailadres noteren van de mensen die je spreekt is zelden voldoende. Je spreekt (als het goed is) zoveel mensen dat je na afloop moeilijk meer kunt herinneren wie nou bij welke naam hoorde. Bepaal daarom een strategie voor jezelf en je collega’s, zodat je van je kandidaten na afloop voldoende informatie hebt om ze ook na afloop nog uit elkaar te houden. Instrueer je collega’s om bijvoorbeeld een (vooraf gemaakt) template (vragenlijst) te gebruiken waarop je bepaalde vragen beantwoord wilt hebben van kandidaten en maak bijvoorbeeld een profielfoto van diegene die je spreekt. Wel even checken: niet iedereen is hiervan gediend. Maar gezichten herinner je je natuurlijk wel beter dan alleen een naam.

#2. Start direct na het event met de opvolging

De praktijk is weerbarstig, en er roepen altijd weer nieuwe zaken om voorrang, maar over het algemeen geldt: wacht niet te lang met de opvolging. Bedank de (interessante) kandidaten die je hebt gesproken met een mail die je al voor het evenement hebt opgesteld. Bedank ze voor hun komst en interesse in je organisatie. Geef bovendien aan dat je binnen 72 uur (telefonisch) contact met ze zult zoeken. Hierdoor wek je voor de tweede maal een positieve associatie met jouw organisatie. Je toont op deze wijze veel interesse in de kandidaat en laat het niet té beklemmend overkomen.

#3. Kom in actie

Je hebt in je eerste mail aangegeven binnen 72 uur contact op te nemen, kom deze afspraak dus ook na. Probeer tijdens het telefoongesprek het goede gevoel dat je tijdens het evenement van de kandidaat had over te brengen en probeer deze mee te nemen in je enthousiasme. Is de interesse wederzijds? Probeer dan tot een kennismaking te komen, zodat een kandidaat ook de werksfeer kan komen proeven.

Heb je veel talent gesproken dat nog middenin zijn studie zit, maar mogelijk wel voor de toekomst interessant is? Start dan een talentpool waarin je deze kandidaten opneemt en zorg ook hierbij voor de juiste opvolging. (Voor het opzetten van een talentpool, bekijk hier de whitepaper ‘Leidraad voor het opzetten van talentpools)  

 #4. Wat is het resultaat?

Van elke euro die je uitgeeft aan employer branding, werving, en recruitment, wil je graag weten wat het resultaat is. Wat waren je doelstellingen? Heb je deze gehaald? Bij een studentenevenement is dat niet anders. Aan welke doelen (naamsbekendheid, employer branding, directe werving) heeft het evenement een bijdrage geleverd?

Zorg daarnaast voor een goede evaluatie met iedereen die betrokken was bij het evenement. Wat ging goed? Waar was ruimte voor verbetering? Hoe heeft iedereen het ervaren? Zorg voor een goede verslaglegging, zodat je in de toekomst precies weet welke evenementen interessant waren, wat het heeft opgeleverd en naar welke evenementen je in de toekomst niet meer hoeft te gaan. Zo blijf je continu je campus recruitment optimaliseren.

Return of investment (ROI)

De genoemde stappen lijken zo logisch en simpel, maar toch ontbreekt het bij veel bedrijven aan een goede opvolging van studentenevenementen. Hierdoor is het rendement dat eruit gehaald wordt lang niet altijd optimaal. Het is immers zonde als talent dat geïnteresseerd is in jouw organisatie uiteindelijk toch een keuze maakt voor een andere werkgever, omdat zij de opvolging van hun evenementen wel op orde hebben…

Dit artikel is geschreven door Didier Vroom, specialist in het organiseren en promoten van recruiting evenementen als Inhouse dagen en business courses voor hbo- en academisch talent bij Natural Talent

 Foto via Flickr.com

 

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners