Home Verbinden (engagement) Tech Topics: ‘De kandidaat enthousiast maken werkt eigenlijk net als daten’

Tech Topics: ‘De kandidaat enthousiast maken werkt eigenlijk net als daten’

155 keer
0

Als je gaat daten, ga je ook niet bij het eerste afspraakje op je knieën met een ring in je hand. Waarom zou je dat dan wel doen in recruitment, stelt Deborah Hempenius (RecruitNow). ‘Vertel liever eerst wat er zo leuk aan jou is.’

Te vaak worden vacatureteksten nog geschreven vanuit de behoefte van de werkgever, en niet die van de kandidaat, aldus content marketeer Hempenius. ‘We zoeken dit…, we eisen dat…’ Maar het is verstandiger om vacatureteksten beter te laten aansluiten op wat de doelgroep wil, zegt ze in een Tech Topics-video, gemaakt voor recruitmenttech.nl.

‘Sec een vacaturetekst online zetten is niet meer voldoende om latente kandidaten te bereiken’

‘Uit onderzoek blijkt dat slechts 12 procent van de beroepsbevolking actief op zoek is. Daarnaast is 43 procent niet actief op zoek, maar staat wel open voor een andere baan. Sec een vacaturetekst online zetten is niet meer voldoende om hen te bereiken.’

Je zult ze moeten verleiden

Hempenius werkt bij RecruitNow (voorheen bekend als Minescape). Daar helpt ze klanten vacatureteksten zó te schrijven dat ze aanslaan bij de doelgroep. ‘De meeste kandidaten zijn helemaal niet op zoek naar een nieuwe baan, dus je zult ze moeten verleiden’, zegt ze. ‘Focus op: wat vindt die kandidaat belangrijk? Waar heeft hij of zij behoefte aan? Wat is er voor hem of haar zo leuk aan de functie?’

deborah hempenius recruitnow daten als recruitment

Maak een grap, vertel een goed verhaal

Je zult de doelgroep dus echt enthousiast moeten maken om tóch naar jouw vacature te kijken, zegt Hempenius. Dat werkt volgens haar een beetje als daten. ‘Dan ga je ook niet meteen op het eerste afspraakje op je knieën met een ring in je hand.’ Wat doe je dan wel? ‘Je vertelt een goed verhaal, maakt een grap, vertelt wat er zo leuk aan jou is.’

Liever geen grote ‘Solliciteer nu!’-button

En in recruitment werkt dat net zo, stelt ze. ‘Dat daten doe je in recruitment met een gerichte campagne op een site waar jouw doelgroep zich al bevindt. En dan toon je niet meteen een grote button met ‘Solliciteer nu!’. In plaats daarvan geef je antwoord op de vraag: what’s in it for me? Gebruik content die verleidt, zoals een pakkende video. En leid vervolgens naar een landingspagina die makkelijk converteert.’

‘Alles draait tegenwoordig om de kandidaat, en niet meer per se om wat jij als werkgever wil’

Alles draait tegenwoordig immers om de kandidaat, concludeert ze. ‘En niet meer per se om wat jij als werkgever wil. En dat geldt zowel voor de route naar de vacature toe, als voor de content die jij de kandidaat te bieden hebt.’

Bekijk hier de hele video:

Of lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here