Over tech, personalisatie en een meetbare employer experience (verslag van Digitaal-Werven)

Nicole Hagendoorn bezocht vorige week het Digitaal-Werven-event. Daar leerde ze hoe je motivatie tóch kunt meten met technologie, hoe je websites personaliseert en hoe je een meetbare employer experience kunt neerzetten.

Werf& gastredacteur Op 08 november 2019
Gem. leestijd 4 min 410x gelezen
Deel dit artikel:
Over tech, personalisatie en een meetbare employer experience (verslag van Digitaal-Werven)

Nadat de Inn Style in Maarssen langzaam volgelopen was, begon dinsdag 28 oktober het Digitaal-Werven-event met een aantal plenaire presentaties. Zo presenteerde organisator Bas van de Haterd de resultaten van het onderzoek van 2019 en sprak Thomas Waldman over het geoptimaliseerde sollicitatieproces van TomTom. Hij vertelde dat TomTom werft in een markt die er eigenlijk niet is, namelijk: engineers die op de eerste werkdag al alles kunnen wat TomTom van hen verwacht.

Binnen het bedrijf is men zich gaan afvragen waarom er eigenlijk een selectieproces is en wat kandidaten belangrijk vinden. Op basis hiervan heeft TomTom een aantal beloften opgesteld. Een daarvan is dat er één week zit tussen de sollicitatie en het gesprek. De kandidaat komt een dag naar TomTom en voert op die dag alle gesprekken. Aan het eind van de dag krijgt de kandidaat een rapport met zijn sterke en zwakke punten en weet hij meteen of hij bij TomTom thuishoort of niet.

Game based tests en het testen van motivatie

In de loop van de dag vonden er vier ‘breakout sessies’-plaats. Ik volgde als eerst de sessie van BW Ventures. Maarten van Kroonenberg vertelde daarin over de manier waarop BW Ventures kandidaten selecteert door middel van game based tests. Een voorbeeld hiervan was een game die kan testen of iemand goed kan multitasken. Is iemand de hele tijd bezig met van alles en nog wat of kan iemand goed schakelen tussen verschillende zaken? Er is ook iets wat technologie (nog) niet kan meten: de motivatie. Toch?

Er is iets wat technologie niet kan meten: motivatie. Toch?

Maar BW Ventures zegt daar tóch een manier voor gevonden te hebben, namelijk: een video van de kandidaat. Bij analyse van deze video wordt gelet op de emoties. Hierna krijgt een kandidaat een personal coach en uit deze gesprekken kan de motivatie worden afgeleid.

Gepersonaliseerde websites

Als tweede sessie volgde ik die van Geert-Jan Thijssen, van DHL. Samen met Karlien Donders van Floyd & Hamilton vertelde hij hoe zij de nieuwe ‘werken bij’-website van DHL hebben geoptimaliseerd tot één merkbeleving voor verschillende doelgroepen. Onder andere de referraltool werd benoemd. Met deze tool kan een DHL-medewerker een uitnodiging versturen naar een potentiële medewerker. De kandidaat krijgt dan een gepersonaliseerde website te zien en als hij interesse heeft kan hij solliciteren. 

Genius Minds: een geavanceerde chatbot

Na de (heerlijke) lunch was het tijd voor de laatste twee breakoutsessies. De sessie van Genius Minds was voor mij eerst aan de beurt. Genius Minds helpt bedrijven bij het optimaliseren van de Candidate Journey. Tijdens de sessie kwam een drietal stellingen aan bod waarover men kon discussiëren. Deze stellingen gingen over het verschil tussen dynamische en statische websites, technologie die mogelijk de preselectie van de recruiter kan overnemen en een werkgevercommunity als een ‘asset voor werving’. Genius Minds heeft onder andere een chatbot gecreëerd die potentiële kandidaten vragen kan stellen over hun persoonlijkheid. Uit de antwoorden en het cv van de kandidaat wordt de persoonlijkheid achterhaald en de technologie selecteert dan een aantal mogelijk geschikte kandidaten.

De employer experience van HEMA

De laatste sessie die ik heb bijgewoond was die van HEMA. Het bekende winkelbedrijf heeft het afgelopen halfjaar de preselectie geautomatiseerd en in juni een nieuwe carrièresite gelanceerd. Deze website is interactief en gericht op de employer experience. Een situational judgement test (van Harver) selecteert nu geschikte kandidaten. Door middel van een spel kunnen sollicitanten kennismaken met het werk in de winkel. Ze krijgen verschillende situaties voorgeschoteld en moeten aangeven wat zij in een bepaalde situatie zouden doen. Op basis van de antwoorden die de kandidaat geeft wordt bepaald of hij of zij geschikt is of niet. 

Van alle sessies die ik heb bijgewoond vond ik deze toch wel de opvallendste. De manier waarop HEMA een sterke en meetbare employer experience heeft neergezet vind ik erg origineel en onderscheidend. .

Over de auteur

Nicole Hagendoorn is stagiaire communicatie bij recruitmentbureau Strictly People. Voor Werf& bezoekt ze af en toe evenementen en doet ze verslag.

Fotografie boven: hutspotfotografie

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners