Teddy Dimitrova: ‘Zorg dat je in recruitment een “hospitality mindset” hebt’

Redactie Op 17 januari 2019
Gem. leestijd 3 min 1131x gelezen
Deel dit artikel:
Teddy Dimitrova: ‘Zorg dat je in recruitment een “hospitality mindset” hebt’

In het eerste opzicht hebben hospitality en recruitment misschien niet zoveel met elkaar te maken. Maar Teddy Dimitrova, Talent Manager bij Mycujoo, laat zien dat het een het ander wel degelijk kan versterken.

Dimitrova begon haar werkzame leven zelf in de hospitality-industrie, maar hield niet van de vele regels en stijfheid die ermee gepaard gingen. Een recruitmentbureau kaapte haar vervolgens weg. En eigenlijk voor ze het zelf in de gaten had, was ze IT-recruitment consultant. Drie jaar later kan ze zonder twijfel zeggen dat ze haar ware roeping heeft gevonden in talentmanagement. ‘Talentmanagement is wat anders dan recruitment. Als talentmanager help ik start-ups om te groeien. Denk aan alles van employer branding tot werknemersgeluk. Wat ik mooi vind aan de start-upwereld is de creativiteit die het vraagt om ondanks de restricties zoals budget iets unieks te creëren.’

Hospitality is key

Met hospitality begon ze in haar thuisland, Bulgarije. De houding die deze industrie met zich meebrengt, helpt haar in haar huidige carrière en ze is niet de enige. Volgens statistieken eindigt namelijk 97% van de mensen die getraind zijn in hospitality níet in die branche. Maar de mindset die ze daarbij opdoen, zorgt er wel voor dat andere branches hen in hun eerste werkende jaren graag weghunten. Dimitrova: ‘Tegenwoordig wordt er niet meer gepraat over iemand service verlenen, maar over iemand een fantastische ervaring geven. En dat is ook relevant voor de talent industry. Candidate experience is tegenwoordig natuurlijk een van de belangrijkste pijlers in je recruitmentstrategie.’

Dubbel perspectief

Tijdens haar studentenjaren verhuisde ze van Bulgarije naar Nederland. Dit dubbele perspectief helpt haar nu om beter te recruiten. Ze werkt vooral met kandidaten uit het buitenland en creëert een band met hen door haar eigen ervaringen te delen. Zo kan ze hen overtuigen om te emigreren: ‘Bovendien heeft het expatzijn me bewust gemaakt van de culturele verschillen tussen Nederland en andere nationaliteiten, wat me helpt bij de cultural fit.’

‘Door mijn ervaring als expat te delen kan ik kandidaten overtuigen om te emigreren’

Zo weet ze dat het weinig zin heeft om developers in Bulgarije te hunten, omdat hun financiële status doorgaans goed is en zij niet willen emigreren. Maar Macedoniërs en Serviërs willen juist graag naar de rest van Europa om te kunnen ontsnappen aan de politieke situatie in hun landen.

Schreeuw het uit

Tijdens haar werk als bureaurecruiter kreeg ze steeds dezelfde problemen te horen van start-ups: geen budget, hoge urgentie en vertraagde projecten. Maar juist die problemen zorgen voor veel creativiteit. Het belangrijkste is het bouwen van een community en een merk, volgens Dimitrova: ‘Ik zeg vaak: het gaat om het beklimmen van de top van de hoogste berg en dan schreeuwen: “Hier ben ik, kijk naar me!”. En dan niet stoppen, zelfs niet als mensen erdoor geïrriteerd raken.’

‘Technologie kan helpen, maar het is en blijft een mensenindustrie’

Technologie kan daarbij helpen, maar niet iedereen heeft fancy en dure tools nodig. Recruitment is en blijft een mensenindustrie – net zoals in de hospitality-business – en daarom moet echte interactie altijd voor technologie gezet worden, zegt ze.

Meer weten?

Teddy Dimitrova, Talent Manager bij Mycujoo, vertelt op donderdag 18 april tijdens Talent Acquisition Live aan de hand van haar ervaring hoe je strategisch kunt recruiten.

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners