Tevreden medewerkers zijn klantgerichter

Peter Boerman Op 11 september 2012
Gem. leestijd 2 min 2457x gelezen
Deel dit artikel:
Tevreden medewerkers zijn klantgerichter

Medewerkers die tevreden zijn over hun werkgever, zijn klantgerichter en hebben meer hart voor de zaak. Zij geven aan graag een stapje extra te zetten om bij te dragen aan het succes van hun organisatie. Dat blijkt uit het Beste Werkgeversonderzoek dat Effectory en VNU Vacature Media uitvoerden.

Honderd beste werkgevers

Medewerkers van de honderd beste werkgevers van Nederland zijn bijzonder tevreden over hun organisatie als werkgever, maar ook over de klantgerichtheid van hun organisatie. Op het gebied van werkgeverschap scoren de beste werkgevers een 7,7 (ten opzichte van een 7,0 die andere organisaties krijgen), op het gebied van klantgerichtheid scoort de top honderd een 7,4. Andere organisaties scoren hiervoor een 6,5, bijna een punt lager.

Klantgerichtheid eerste prioriteit

Medewerkers van de beste werkgevers zijn dus zowel over het werkgeverschap als de klantgerichtheid van hun organisatie bovengemiddeld tevreden. Zij geven aan zich extra te willen inzetten om bij te dragen aan het succes van hun organisatie (score 7,8 ten opzichte van een 7,5 bij andere organisaties). Klantgerichtheid heeft daarbij hun eerste prioriteit (score 7,5 ten opzichte van een 6,7 elders).

Goed werkgeverschap

Het Beste Werkgeversonderzoek is dit jaar voor de elfde keer uitgevoerd door Effectory om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 269 organisaties deelgenomen. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen is gebaseerd op de algemene tevredenheid van de eigen medewerkers. De respondenten in het Beste Werkgeversonderzoek zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega’s, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden.

Vrijheid en helderheid

Uit het onderzoek blijkt verder dat medewerkers bij de honderd beste werkgevers zich vrij voelen om hun taken op hun eigen manier in te vullen (score 7,5 ten opzichte van een 7,1 bij andere organisaties). Ook weten zij goed welke resultaten van hen worden verwacht (score 7,7 ten opzichte van een 7,4 bij andere organisaties). Door deze zaken voelen zij zich in staat om efficiënt te presteren en zich te focussen op het belangrijkste: de klant.

Energie en richting aanwezig

De combinatie van rolduidelijkheid en een gezonde mate van eigen invulling van het werk is bijzonder positief. De honderd werkgevers van Nederland leggen hiermee de basis voor goede prestaties. Om optimaal te functioneren hebben medewerkers twee zaken nodig: energie en richting. Wanneer medewerkers de invulling van hun werk zelf kunnen bepalen, worden zij eigenaar van hun werk. Zij komen dan in hun kracht te staan. Dit geeft volop energie. Richting ontstaat door helderheid over de geambieerde resultaten, een duidelijk doel waar medewerkers naartoe kunnen werken. Zijn energie en richting aanwezig in een organisatie, dan plukken klanten daar uiteindelijk de vruchten van, want de klantgerichtheid schiet dan omhoog.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners